בחלק א' של הכתבה למדנו איך מתחילים להקליט פודקאסט לבד וכיסינו את רוב התחומים שקשורים לניהול תוכנית מוצלחת. בחלק השני והאחרון נדבר על העניינים הטכניים שיהפכו את הפודקאסט שלכם מחובבני למקצועי.
אל תשמיע את השיר הזה
שימוש במוסיקה בתוכניות הוא דבר מפתה, אך חשוב לשים לב לזכויות יוצרים. אפשרות אחת היא לשלם תמלוגים לאירגון הישראלי המייצג מוזיקאים, אקו”ם. iCast עושה את העבודה הזאת בשבילכם, כל עוד אתם מקפידים על הכנסת רשימת השירים לטקסט המתאר את התכנית – וכל יש בתוכנית גם מגיש שמדבר, ולא רק אוסף של שירים. אפשרות אחרת היא שימוש במוסיקה הנמצאת תחת רישיון Creative Commons המאפשר לכל אחד לעשות שימוש במוסיקה מבלי לפגוע בזכויות ולהסתבך בתביעות משפטיות. הנה מקום אחד לחפש בו מוזיקה כזאת.
מקסס אותה, ג'ונו
בפ.עו”דקאסט עושים שימוש בתכנת Sound Forge של סוני, בעוד שהמשחקייה משתמשים בתכנה Audacity המופצת בחינם לכל שלושת הפלטפורמות (מק, לינוקס וחלונות) ומאזנים את הקול בעזרת תוכנה חופשית אחרת בשם Levelator. בועז אורדן, משתמש מק נלהב, עושה שימוש בתכנת המק המקצועית Garageband, שמגיעה היום עם כל מחשב מחברת אפל כחלק מחבילת iLife. שלושת התוכנות קלות ללימוד והן מאפשרות הקלטה של כמה ערוצים, ומכאן שימוש במספר מיקרופוני. ניתן גם לערוך איתן ובזכות הממשק שלהן לא צריך להיות איש עריכה מקצועי. הכלים שהתוכנות מציגות הופכים את העבודה למהירה וגמישה. הקובץ הסופי המומלץ הוא קובץ mp3 אותו יכול כל מחשב וכל נגן עצמאי להשמיע. הקפדה על עריכה לאחר התכנית מבטיחה מוצר מוגמר ואיכותי שיעזור לכם למצוא קהל – ואולי גם נותני חסות.
דרוש קהל
"חשוב להכניס את התכנית לכל ספריות הפוקדאסט הגדולות", אומר רן לוי מהמשחקייה "podcastally.com, iTunes, הן הספריות הגדולות בעולם. בארץ יש את iCast". "כדאי לבנות אתר, אפילו בלוג פשוט", אומרת מורטישיה מהצמד נורקי ומורטישיה, שמפעילות את הפודקאסט "רדיו גהגה", שהוא פודקאסט בנושא הריון וילדים. "גוגל לא יודעת לחפש תכנים בתוך קובץ הקול שלכם. אתר טקסטואלי מאפשר לגוגל להכיר אתכם". בנוסף לטיפים החשובים האלו כדאי לעשות שימוש בקהילות, אם יש כאלו, העוסקות או מתעניינות בתחום עליו אתם מדברים. לא חסרים פורומים בארץ ופרסום מנומס יכול להניע קהל של מאזינים פוטנציאלים מהפורום אל הפודקאסט שלכם.
איך עושים מזה כסף?
לפודקאסט יש פונטנציאל גדול להיות מדיום כלכלי, אך בארץ זה ייקח עוד זמן. עד שתעשו את המכה, תוכלו לשים פרסומות בעמוד האינטרנט של הפודקאסט שלכם. רווח אמיתי ידרוש ממכם להציג בפני נותני חסות נתוני האזנה אטרקטיביים.
אבל רווח אמיתי דורש את היכולת להציג בפני נותני חסות נתונים אטרקטיביים של האמזינים שלכם. רוב המאזינים לפודקאסטים עושים שימוש בקורא RSS כדי לקבל עדכונים על תוכניות חדשות או מורידים את השירים באופן אוטומטי דרך אייטיונס. אלו מנויים שניתן למדוד וחשוב לעקוב אחריהם. ברגע שתתחילו להגיע לאלפי מאזינים – וזהו נתון שהפודקאסטים הוותיקים בארץ מגיעים אליו – תוכלו למכור פרסומות. חשוב להגיד למפרסמים שכשהם מפרסמים בתכנית הרדיו שלכם, הפרסום נשאר לעד – מאזיני הפודקאסט לא שומעים את התכנית שלכם רק ברגע שבו היא יצאה; חלקם יורידו אותה אחרי שנה, שנתיים או יותר.
עד שתתחילו להראות רווח אפשר לפנות להוצאות ספרים, חנויות וחברות שונות שיעזרו בהספקת פרסים לשעשועונים וחידות שניתן להוסיף לתוכניות. מדובר בדרך נוספת למשוך קהל מאזינים שיהפוך לקבוע וייתרום בסופו של דבר ליצירת רווח.
ומה בעתיד?
אם מביטים על מפת הפודקאסטים העולמית ניתן למצוא תכני חינוך רבים של האוניברסיטאות המובילות. תכנים אלו מושכים קהל אדיר ובארץ מחלחל הרעיון בזכות פעולותיה של ראלי ראובני, מנהלת תחום התקשוב בצפון. ראובני הביאה מספר הרצאות גם מול מפקחים של משרד החינוך שהביעו עניין בקידום התחום וגם בפני מורים שהחלו להפיק פודקאסטים עצמאיים ניסיוניים.
תחנות רדיו מסחריות וממשלתיות בארה"ב מעלות את התוכניות שלהן לאינטרנט בצורה של פודקאסט מתוך הבנה שהכלי הזה רק יעזור לקדם את התחנות עצמן ולא כמו השימוש שעושה רשת ב’ למשל באתר אשר רק מזרים את התוכניות ולא מאפשר להאזין להן רחוק מהמחשב.
הפודקאסט הוא כלי חשוב שעוזר להגיע לקהל של דור חדש של אנשים הנמצא הרבה בתנועה - אנשי עסקים, אנשי מכירות וסטודנטים. זוהי דרך להגיע אל עיוורים ובעלי קשיי ראייה וגם לבעלי ליקויי קריאה שלא מסוגלים לשבת ולקרוא. אוזניהן של כל אלו פתוחות והם מחפשים אחרי תוכן איכותי ומעניין.