"לעולם אל תאמר לא" הוא שמו של אחד מהסרטים בסדרת ג'יימס בונד, אבל מעבר לכך הוא גם מסר - לעולם לא לחשוב שאי אפשר להצליח במקום בו אחרים כבר הצליחו. בעולם של רשתות חברתיות, האתגר הכי גדול הוא כמובן להקים שירות מתחרה לפייסבוק וטוויטר, שיצליח להגיע למיליוני משתמשים ברחבי העולם - וזה בדיוק מה שעשה אתר Tumblr, שגילה עוז רוח לא פחות מזה של סוכן הוד מלכותה.
במקום לייק, לוחצים על כפתור הלב
Tumblr הוא שירות בלוגים חינמי ופופולרי מאוד - עד היום נרשמו אליו 6.6 מליון משתמשים מכל רחבי העולם, בכל יום נוספים 25,000 חשבונות חדשים ובכל חודש יש מעל מיליארד דפים נצפים. האתר מאפשר לגולש להעלות תמונות, קטעי וידיאו ומוזיקה ובנוסף הוא מאפשר ליצור מסרים מתפרצים של טקסט. כמו בשירותים דומים יכולים המשתמשים לעקוב אחד אחרי השני כאשר הם מוצאים תוכן מעניין המופיע בזרם המידע בדף הראשי של האתר. כמו כן, ניתן להביע חיבה לתוכן מסוים באמצעות לחיצה על כפתור הלב האדום ליד התוכן או על ידי הפצה חוזר של אותו קטע (reblogging).
"ראיתי את ההזדמנות של האתר לדבר את קהל הגולשים בדרך חדשה" , אומר מארק קואטני, הרכש החדש של אתר הבלוגים, לניו-יורק טיימס. מארק הוא עיתונאי בן 43 שהיה עד לאחרונה עורך בכיר ב-Newsweek והיה אחראי על ניהול פעילות העיתון ברשתות חברתיות. ההצלחה של שירות הבלוגים סחפה אחריה גופי תקשורת ענקיים וביניהם הרולינג סטון, הופינגטון פוסט, ניו יורק טיימס והאטלנטיק, שפתחו באתר דף תדמיתי.
רשת חברתית עם דגש על תוכן וזהות
על פי דבריו של מארק יש לאתר "מקום בין פייסבוק לטוויטר", אבל אחד ההבדלים בין טמבלר לטוויטר הוא שאין אזכור למספר העוקבים אחר הגולש בדף הבלוג האישי שלו. "מי עוקב אחריך לא כזה חשוב" , טוען דייויד קארפ מקים האתר. "זו לא תחרות מי מגיע ל-10,000 עוקבים. יותר מאשר הפצה לקהל המונים האתר שלנו מתמקד בתקשורת עם קהילה". הבדל נוסף הוא גם בעיצוב האתר. "הגולשים יכולים לצור זהויות ואישיות בצורה שפייסבוק וטוויטר לא מאפשרים", מוסיף קארפ.
אין ספק כי טמבלר הוא שירות מרענן וקצב הגידול שלו מרשים. גיוס עיתונאי לצוות הניהול של האתר ממחיש את ההבדל העיקרי בינו לבין המתחרים שלו - התוכן. בעוד טוויטר מוגבל למסרים קצרים של 140 תווים ופייסבוק נועד לתעד סטטוסים עכשוויים, טמבלר משלים את שניהם ונותן במה לגולשים לתעד מחשבות וחוויות באריכות. וזה אולי ההבדל אליו התכוון מקים האתר: במקום סטוצים עם הקהל שלכם, תציעו לו אפשרות למערכת יחסים.