לפני כמעט עשר שנים אמר טדי שגיא, אחד מעשירי ישראל, בראיון נדיר ל"גלובס" כי "סקס והימורים הם העסקים הכי רווחים ברשת האינטרנט". שגיא הפך עם השנים לאחד ממתעשרי האינטרנט הישראלים בעקבות הצלחת פלייטק, המפתחת פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים, אך העשור האחרון הוכיח כי דווקא פרסום מקוון הוא אחד העסקים הרווחים ברשת.
את ההוכחה לכך ניתן למצוא ברשימת 26 מתעשרי האינטרנט העולמיים שריכז האתר BBC News, שביסס את הדירוג שלו על רשימת עשירי העולם של המגזין האמריקני "פורבס". "פורבס", נזכיר, מדרג בכל שנה את עשירי העולם (אנשים שהונם שווה מיליארד דולר לפחות), ומתוכם מצאו BBC News לא פחות מ-26 איש שהרוויחו הון לאחר שהקימו ענקיות אינטרנט או שהשקיעו בחברות קטנות בטרם הפכו לענקיות.
רשימת 26 יזמי האינטרנט העשירים בעולם מוכיחה כי רובם הפכו למיליארדרים בעודם צעירים (רובם עדיין לא חוו את משבר גיל הארבעים), ובמהירות עצומה.
גוגל וכל השאר
רק בעשור האחרון הפך האינטרנט למקור עושר אדיר עבור מספר מצומצם של אנשים. סביר להניח כי עם הזמן יגדל מספרם, ולו בשל העובדה שאנחנו מכורים לרשת, ויש אנשים שיודעים לעשות מזה כסף.
בראש רשימת מתעשרי האינטרנט התמקמו - איך לא - שני מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, ששווים יחדיו 35 מיליארד דולר. פייג' (37) וברין (36) - Google Guys - הקימו את גוגל באמצע שנות העשרים לחייהם, והנפיקו אותה רגע לאחר שהחליפו קידומת.
גוגל, כפי שציינו, היא ההוכחה לכך שהפרסום באינטרנט עובד. החברה הונפקה לפי שווי של 23 מיליארד דולר, וכיום היא נסחרת לפי שווי של 181 מיליארד דולר - תשואה פנטסטית של 569% למי שלא מכר את המניה מרגע הנפקתה ועד עכשיו (תשואה שנתית ממוצעת של 37%).
במקום השלישי ברשימה התמקם ג'ף בזוס, מייסד אמזון.קום, שהוכיח שאין לנו ממה לחשוש מקניות באינטרנט. בזוס הקים את החברה לפני 16 שנה ו"מסתפק" בהון בשווי של 12.3 מיליארד דולר.
הפרסום עובד
אם יש משהו שרשימת 26 מתעשרי האינטרנט מוכיחה הרי זו העובדה שהפרסום באינטרנט הוא עסק רווחי למדי. כמחצית מהמיליארדרים ברשימה עשו את הונם מחברות שהכנסותיהן ורווחיהן נובעים בעיקר מפרסום מקוון, דוגמת גוגל (שני המייסדים, המנכ"ל, המשקיע הגרמני הראשון, הפרופסור ששידך בין פייג' לברין) או פייסבוק (המייסד היהודי הצעיר והמשקיע האמריקני הראשון שצוקרברג חייב לו את מיקומו הנוכחי ברשימה).
גוגל, רק לשם הדוגמה, רשמה אשתקד הכנסות של 23.7 מיליארד דולר (רובן מפרסום) לעומת "רק" 6.1 מיליארד דולר בשנת 2005. הרווח הנקי של החברה עמד אשתקד על 6.5 מיליארד דולר לעומת 1.5 מיליארד דולר בשנת 2005.
במילים אחרות, עוגת הפרסום באינטרנט רק הולכת וגדלה וכך הולך וגדל שווי ההון של יזמים כמו פייג' וברין.
והנה עוד משהו שמוכיחה הרשימה. שבע יבשות יש בעולם, ובהן 191 מדינות אך חלק ניכר מאותם 26 מתעשרי אינטרנט מגיע משתיים עד שלוש מדינות - ארה"ב, סין ויפן - שלוש מעצמות שמסת גולשי האינטרנט שהן מאכלסות הולידה חלק מענקיות האינטרנט העולמיות. 15 מתוך 26 המיליארדרים גדלו ובנו את הונם בארה"ב, 5 גדלו בסין ושלושה אחרים גדלו ביפן.
נוסף לכך, אם בארה"ב רוב מיליארדי האינטרנט עשו את הונם מחברות המפעילות מנועי חיפוש או אתרי מסחר מקוון (גוגל, יאהו, אי.ביי ואמזון.קום), בסין ויפן יש קשת רחבה יותר של מקורות ההון. מסיושי סון היפני, המיליארדר האסיאתי הראשון ברשימה, בנה את הונו מחברה המספקת חיבור לאינטרנט ושאר שירותי טלקום; מה יוטנג, בן 38, צבר הון בשווי של 3.6 מיליארד דולר מאתר צ'טים סיני, ואילו ויליאם דינג הסיני ועמיתו שי יוזו הפכו למיליארדרים לאחר שבנו חברות משחקים מקוונים.
לזהות הצלחה כשהיא קטנה
רשימת 26 מתעשרי האינטרנט מורכבת בעיקר מיזמים, אך יש בה גם שלושה אנשים שפשוט השכילו לזהות את אותן חברות בטרם הפכו לסיפורי הצלחה, השקיעו בהן סכומים שנראים כיום זניחים והפכו למיליארדרים.
הראשון שבהם הוא אנדי בכטולשיים, גרמני במקור, שהזרים לגוגל 100 אלף דולר בימיה הראשונים, ואלו הפכו עם השנים להון בשווי של 2 מיליארד דולר. השני הוא דיוויד צ'ריטון, פרופסור קנדי למדעי המחשב מאוניברסיטת סטנפורד היוקרתית, ששידך בין שניים מתלמידיו - לארי פייג' וסרגיי ברין - ואף נידב כמה מרשרשים מכיסו הפרטי כדי לסייע לתוצר השידוך (גוגל) לצעוד את צעדיו הראשונים, וכך הפך למיליארדר.
השלישי והאחרון הוא פיטר תייל, האנג'ל הראשון בפייסבוק שהזרים לחברה חצי מיליון דולר לפני שש שנים, וכעת מחכה לרגע בו תונפק כדי שיוכל להמיר מניות במזומנים.
רשימת מיליארדי האינטרנט מוכיחה כי מספיק לנהל חברה מוצלחת כדי להפוך למיליארדר. אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, מוביל את החברה קרוב לתשע שנים, ובמהלך תקופה זו צבר הון בשווי של 6.3 מיליארד דולר. ג'פרי סקול היה לנשיא הראשון של אי.ביי ותפקיד זה יצר עבורו הון בשווי של 2.4 מיליארד דולר, ואילו מג וויטמן, המנכ"לית לשעבר של החברה, צברה הון בשווי של 1.3 מיליארד דולר וכיום נעזרת בו כדי להריץ עצמה למשרת מושל קליפורניה.
צוקרברג לא לבד
שניים מהמיליארדרים המופיעים ברשימה בנו את הונם לאחר שהקימו רשתות חברתיות, ומלבד צוקרברג - האיש והפייסבוק - כוללת הרשימה את מקבילו היפני, יושיקזו טנקה, שמבוגר ממנו בשמונה שנים, והונו עומד על 1.4 מיליארד דולר הודות לרשת חברתית בשם Gree שנחשבת לרשת החברתית השנייה בגודלה ביפן (לפי מידת פופולריות).