אירועי המשט של היומיים האחרונים עוררו את הגל הרגיל של התנגדות ומחאה נגד ישראל ברחבי הרשת – ונראה שהפעם זה חמור במיוחד. מיליוני טוקבקיסטים, משתמשי טוויטר, פייסבוק, האקרים וגולשים אחרים התגייסו כדי לייצר הד אנטי-ישראלי של שנאה והשמצה.
אפשר לעצור את זה
במערכה הזו כל קול קובע, כל הצבעה וכל כניסה לאתר יכולה להשפיע אי שם בעולם על דעת הקהל, שכידוע היא אחד האלמנטים המשמעותיים בעימות הזה. גם אם אתם מסכימים עם ההחלטה להתקיף את המשט וגם אם נגד, קשה לומר שהסיקור והתגובות ברחבי העולם יכולים להיחשב למאוזנים והוגנים. הם בדרך כלל משולבים בשנאה, בורות ועמוסים בשקרים בלתי מבוססים. אז כך אתם יכולים לעזור: כמה לחיצות עכבר או הקשת מקלדת יכולים להשפיע.
קודם כל, הצביעו בסקרים מקוונים: סקר הגולשים בתחתית העמוד ב-CNN למשל שואל: "האם ישראל צריכה לקבל גינוי על רקע המתקפה על המשט?" כרגע הכף נוטה בעד גינוי לישראל, אך לא מדובר בפער שאי אפשר להדביק.
גם אתר Israel VS Palestine שואל את הגולשים במי הם תומכים בעימות ברצועה – וכבר מאות אלפים הצביעו. התוצאה כרגע דווקא לטובת ישראל, אך לא יזיק להוסיף עוד קול.
יש לכם פייסבוק וטוויטר? אתם יודעים לטקבק? קדימה
ברשתות החברתיות המאבק קצת יותר קשה. בימים האחרונים שטף של ציוצים שטופי שנאה נגד ישראל הציף את טוויטר, והתגית המציינת את המשט (Flotilla#) עדיין מככבת בראש רשימת הנושאים החמים. מה אפשר לעשות? לחיצה על התגית תאפשר לכם לראות עד כמה מצבה של ישראל עגום בטוויטר. אך אתם יכולים להעניק את התרומה הקטנה שלכם: כתבו ציוצים בטוויטר בצירוף תגית Flotilla# ופרסמו קישורים לכתבות באנגלית שתומכות בגרסת ישראל, לינקים לסרטונים או תמונות שמוכיחות את האלימות של "פעילי השלום", וכתבו כל דעה, עובדה או רעיון שאתם מאמינים בו בקשר למשט. בנוסף, כדאי לרטווט (Retweet) ציוצים אחרים שתומכים בעמדת ישראל, מה שיביא אותם לראש רשימת התוצאות בחיפוש הנושא.
פייסבוק זו גם זירה חשובה, כמובן. תוכלו לפרסם גם כאן אייטמים שמראים את גרסת ישראל – וזה חשוב בעיקר אם יש לכם חברים מחו"ל. אפשר להצטרף לקבוצות תמיכה בישראל בפייסבוק כמו Gaza Flotilla - the world should know the truth, או The Truth About Israel's Defensive Actions Against The Flotilla.
גם אתר הוידיאו יוטיוב הוא מוקד הסברה קריטי: כאשר גולש מחפש בגוגל או ביוטיוב מילות קישור הקשורות למשט, הוא נשלח בדרך כלל לסרטונים הנצפים ביותר או לכאלה שזכו לתגובות רבות. היכנסו לסרטונים ששיחרר צה"ל, שמראים את קבלת הפנים לה זכו לוחמי השייטת על הספינה. צפו בהם (כאן, כאן וכאן) הגיבו, סמנו "לייק" מתחתם – ואולי אף תעלו את הדירוג שלהם עוד יותר.
בלב המאבק: האתר לשחרורו של גלעד שליט
החל מאתמול לפנות בוקר הוצף אחד מעמודי הפייסבוק של גלעד שליט בהודעות שטנה נגד גלעד ונגד ישראל. במטה המאבק לשחרור גלעד שליט הרימו את הכפפה ופנו ללמעלה מחצי מיליון חברים (בשלושה דפים שונים) כדי שיעזרו להלחם בתופעה. ההתגייסות הייתה מדהימה ותוך פחות מ-20 דקות התקבלו מאות הודעות ש"העלימו" את ההודעות הקודמות והמחישו, שוב, את כוחו של הפייסבוק – בו מדינת ישראל לא השכילה להשתמש עד היום לטובתה.
"אנחנו בכאוס מוחלט, כל העולם עסוק במלחמות עולם במדיה החברתית, כרגע ראוי ונכון לשבת לחמש דקות ולהתבונן מהצד: מה עשינו לא בסדר? איך נראה לעין שהם טובים יותר מאיתנו?" קובי גמליאל, מייסד ומנהל מוניטין חברתי בחברת iSOCIA, וחוקר בתחום השיווק הפוליטי באינטרנט, מדגיש את הצורך בעשייה פעילה ברשת. "נראה כי לכל המשט הזה הייתה אסטרטגיה ברורה, ושליחי השלום ידעו מראש את כל התרחישים האפשריים. אבל זה בסדר, לא הכינו אותנו ולכן עכשיו יש צורך בנקיטת עמדה. אומנם משרד ההסברה איננו מספק כלים לגולשים להפיץ את המסר המדויק שהוא רוצה להעביר אבל יש באפשרותנו להתאחד ולהבין מה המסר שאנחנו רוצים להעביר לעולם: מול מי אנחנו נלחמים? מול המוסלמים הקיצוניים? מול טורקיה? מול העולם? מול פעילי השלום?
"חכו רגע, תעצרו – אל תעשו לייק לכל וידאו שאתם רואים, אל תתחילו לרשום על Walls של העמודים הקיצוניים. תחשבו מה באמת אתם מרגישים איך רוצים לעזור ולסייע בהסברה הלאומית, וכמה זמן יש לכם להשקיע בזה ביום. אז קחו את הדבר הקטן הזה שאתם מאמינים בו ואותו תקדמו בכל דרך אפשרית, בטוויטר, בפייסבוק, במדיומים אחרים אבל תהיו ממוקדי מטרה ברמת המסר ובתצורת הפלטרפומה החברתית".