עולם הטכנולוגיה מסיים את השנה עם מבנה כוחות שונה לחלוטין מזה שהיה בתחילתה. גוגל התמזגה עם מוטורולה ומשתפת פעולה עם סמסונג, מיקרוסופט משתפת פעולה עם נוקיה, ואמזון החליטה להילחם באפל. כל זאת בנוסף לשינויים שעובר עולם הדפדפנים עם הכרום ועולם הרשתות החברתיות עם גוגל פלוס. לפניכם מפה של שדות הקרב העיקריים בתעשיית הטכנולוגיה היום.
גוגל VS פייסבוק
סלע המחלוקת: רשתות חברתיות
אחרי מספר ניסיונות כושלים ומבישים למידי של גוגל להיכנס לתחום הרשתות החברתיות (באז, וייב) גוגל החליפה את המנכ"ל שלה ויצאה לדרך חדשה שמתמקדת בתחום הסושיאל.
השנה החליטה גוגל לפתוח חזית חדשה מול פייסבוק והשיקה רשת חברתית שתתחרה ראש בראש במארק צוקרברג והצוות שלו ותנסה לגרום לחלק מה-750 המליון משתמשים לעבור אליה.
ההשקה הרשמית של גוגל פלוס לציבור הרחב החלה ב-20 בספטמבר 2011, אחרי שהיתה סגורה רק לחלק "מובחר" של משתמשים, מאז נרשמה עלייה חדה בטראפיק של כמעט 1,200%.
אולם, לצערו של לארי פייג' מנכ"ל ענקית החיפוש, המומנטום לא נמשך הרבה זמן ומיד לאחר ההשקה צנחה רמת הפעילות בצורה משמעותית.
על פי נתונים מאתר Zynglobe לגוגל פלוס יש כיום 32 מליון משתמשים ייחודיים (גוגל מדווחת על 40 מיליון), לעומת יותר מכ-750 מליון המשתמשים של פייסבוק, עובדה שמשאירה את הנצחון בנוקאאוט לפייסבוק.
יחד עם זאת, הדחיפה האגרסיבית שעושה גוגל לכפתור הפלוס במודעות, תוצאות חיפוש, בלוגים ואתרים ייתכן ויעזרו לה להעמיק את השפעתה מול פייסבוק בעתיד הקרוב. בינתיים לפחות, אין לפייסבוק ממש מתחרים אחרים בתחום.
גוגל עם סמסונג VS אפל
סלע המחלוקת: טלפונים סלולריים
השינויים שהתרחשו השנה בשוק הטלפונים הסלולריים עם ההתמזגות של גוגל עם מוטורולה ושל נוקיה עם מיקרוסופט בפן השיווקי, יחד עם אפל ששולטת בשוק הסמארטפונים ביד רמה, השאירו אותנו הלקוחות עם שלוש יצרניות המתחרות ביניהן על כס המלכות.
למרות יתרון העבר (הרחוק) שיש לנוקיה, מאז השקת האייפון הראשון בשנת 2007 התחרות היא בעיקר בין המכשירים של אפל לאלו עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, ועל פי נתונים מחודש אפריל שמוסרת חברת המחקר גרטנר, צפויה גוגל להגיע לנתח שוק של 38.5% במכירות מכשירים חדשים עד סוף השנה ולהפוך ליצרנית הגדולה בעולם.
עם זאת, האירועים האחרונים הכוללים את ההשקה של האייפון 4S ומותו של המנכ"ל האגדי סטיב ג'ובס, יכולים לשנות את המצב אם גוגל וסמסונג לא יציגו מענה מהיר בדמות גלקסי S3 או הנקסוס.
גוגל VS מיקרוסופט
סלע המחלוקת: דפדפנים
מלחמת הדפדפנים התחילה לצבור תאוצה לפני כשלוש שנים לאחר שגוגל השיקה את כרום בספטמבר 2008 במטרה לשבור את המונופול של אינטרנט אקספלורר בשוק הדפדפנים.
כיום יש לכרום נתח שוק של 16% והוא במקום השלישי לאחר הפיירפוקס (22.5%) והאקספלורר (54.4%) אך מתוכם הוא מציג את הגידול המהיר ביותר במספר המשתמשים.
לצערה של מיקרוסופט, גוגל השקיעה הרבה מאוד משאבים בכרום והוא אמור להוות בסיס למערכת ההפעלה העתידית של החברה למחשבים ניידים מסוג Chromebooks ואולי גם למחשבים אישיים.
בינתיים היתרון נשמר לטובתה של מיקרוסופט הודות להצלחה של מערכת ההפעלה win7 שעל פי מקורות נמכרו ממנה 350 מליון עותקים.
אמזון VS אפל
סלע המחלוקת: מחשבי לוח
מאז השקת אייפד 2 בחודש מרץ האחרון לא הצליחה אף חברה לאיים על המונופול של אפל בשוק הטאבלטים עד שהגיע ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון עם הקינדל Fire ושלח איום גלוי לחבר'ה של טים קוק: "נמכור מליונים", הוא אמר במסיבת העיתונאים בתחילת החודש. האתגר התקבל.
על אף העובדה שהמספרים עדיין נוטים לטובתה של אפל עם מכירות של 9.3 מליון אייפדים (הראשון והשני) ברבעון השני של 2011, אמזון מהווה איום רציני יותר מסמסונג או מוטורולה בשל העובדה שהיא חברת תוכן ולא יצרנית חומרה בלבד.
על פי נתונים לא רשמיים היו ל-Fire יש כבר כמעט 350,000 הזמנות ביום ההשקה (מתוכן 250,000 הזמנות מוקדמות) והיא מדווחת על קצב מכירות יומי של 50,000 יחידות.
אפל VS מיקרוסופט
סלע המחלוקת: מחשבים אישיים
למרות האייפון, האייפד והאייפוד, בתחום אחד אין למיקרוסופט מתחרים, וזה תחום המחשבים האישיים. על פי נתונים מחודש ספטמבר האחרון מיקרוסופט עדיין נחשבת למונופול עם 92% אחוז מהשוק לעומת 6.5% לאפל והמכירות המוצלחות של מערכת WIN7 רק מוסיפות לקושי של אפל להשוות ביצועים.
למרות העובדה כי מיקרוסופט שולטת בשוק המחשבים האישיים, אפל הציגה בשנה שעברה נתוני צמיחה מרשימים במכירות למגזרי הממשלה (549%), העסקים המאוד גדולים (108%) והעסקים הקטנים (93.5%) וזה עוד בלי להתחשב במכירות האייפד המשמש כתחליף למחשבים אישיים וניידים.
אם לוקחים בחשבון את המכירות של כל מוצרי אפל, מעריך ג'וני אוונס מאתר Computerworld כי מדובר על 20% משוק המחשבים האישיים, עובדה ההופכת את אפל ליצרנית המחשבים הגדולה בעולם. ואיזה מחשב יש לכם - מק או PC?