מייסדי טוויטר, אתר המיקרו-בלוגינג, מאמינים כי מספר משתמשים גדול יוביל למציאת דרך ליצירת הכנסות. אלא שמומחי התחום פחות משוכנעים שלטוויטר יש מודל עסקי או אפילו תוכנית מוגדרת לעתיד.
ביז סטון, אחד ממייסדי טוויטר, אמר השבוע ל"בלומברג" כי החברה מתכננת "להראות שאנחנו עושים כסף", עוד השנה. זאת, באמצעות העמקת הקשרים של החברה עם מותגים גדולים, כגון יצרנית המחשבים דל ורשת בתי הקפה סטארבקס. כלומר, שטוויטר תייצר הכנסות משיתופי פעולה מסחריים.
לדבריו, דרכים נוספות ליצירת הכנסות כוללות גם את האפשרות להציע למפרסמים סטטיסטיקות שיגיעו מנתוני האתר ויאפשרו למפרסמים להעריך את האפקטיביות של קמפיין פרסומי שרץ גם בטוויטר. דרך נוספת תהיה תשלום עבור הענקת אותנטיות לחשבונות של מפרסמים, במטרה להגדיל את רמת המהימנות של המידע שמופיע באתר.
המשקיעים חושבים אחרת
לא כל מה שסטון אומר מקובל על המשקיעים בחברה וההפך. טוד שאפה, אחד המשקיעים בטוויטר, הציג בסוף השבוע אפשרות למודל נוסף - "מסחר אלקטרוני, אשר כולל לינקים למוצרים ומכניזם מובנה ליצירת הכנסות - זה יהיה זרם הכנסות אפשרי עבור טוויטר", אמר בראיון ל"ניו-יורק טיימס". לדבריו, כך, החברה תרוויח אחוז מסוים מהמכירות של מוצרים אשר יגיעו מלינקים שפרסמו אנשים בטוויטר, או מהמלצות של משתמשים. על אופציה זו הזדרז סטון לומר כי "טוד הוא משקיע בטוויטר אבל אינו חלק מהדירקטוריון של החברה". ובמלים אחרות - זה לא מחייב בהכרח את החברה.
החברה גייסה עד היום 55 מיליון דולר, בין היתר מהקרנות צ'ארלס ריבר ויוניון סקוור ומהמשקיעים מארק אנדרסון, רון קונוויי, קווין רוז ואחרים.
אין זו מחלוקת של ממש בין היזמים למשקיעים, אבל לא בכל יום מצהיר משקיע על מודל עסקי אפשרי לחברה שבה הוא מושקע שלא דרך היזמים, וזה כנראה מעיד על כך שגם המשקיעים כבר רוצים לראות הכנסות. נראה כי הדרך של טוויטר לגיבוש מודל עסקי יציב ומגובש עדיין ארוכה.
עד שזה יקרה, שירות טוויטר עשוי לאבד מהפופולריות שלו, ונתונים חדשים שפרסמה חברת המחקר והמדידה Nielsen מצביעים בדיוק על מגמה כזו בחודש מאי: טוויטר צמח בשנה האחרונה ב-1,448%, כאשר מספר המבקרים זינק מ-1.2 מיליון ל-18.2 מיליון גולשים במאי 2009. ואולם, קצב הצמיחה החודשי עשוי להעיד על מיצוי השוק: במאי צמח טוויטר ב-7% בלבד, לאחר שבאפריל זינק בכ-80%, ובמארס בכ-85%.