נדמה לנו שאנחנו חיים בעולם בטוח, ברור ומובן. למשל, ברור לכולם שספרים הם משהו שיישאר לנצח. ובכן, גם הברור הזה ממש לא ברור מאליו. בחודשים האחרונים שמענו הכרזות מאחת מענקיות הממכר באינטרנט, בתחילה שהיא מוכרת יותר ספרים דיגטילים מספרים בכריכה קשה, ולאחר מכן שהיא מכרה יותר ספרים דיגטלים יותר מאשר ספרים רגילים בקטגוריות של הספרים המומלצים ביותר. העובדות האלו הן לא דבר טריוויאלי בכלל. במיוחד כשהחברה המדוברת היא אמזון. בארץ אנחנו לא מרגישים את ההשפעה של הקינדל ושל שאר הקוראים הדיגיטלים, אבל בארה”ב מרגישים זאת טוב מאוד.
התהליך הזה לא התחיל עכשיו. עם ההצלחה של אמזון והחנות המקוונת של בארנס אנד נובלס, היה זה רק עניין של זמן לפני שחנויות פיזיות החלו להפגע. בשנתיים האחרונות אלו לא החנויות הקטנות אלא דווקא ענקיות כמו בורדרס שנפגעות (עד כדי הכרזות על פשיטות רגל שבינתיים לא נראות באופק). אנשים מעדיפים לא לצאת מהבית. עכשיו שגם לא צריכים לחכות למשלוח (ובכלל לחסוך במקום על המדף), איזו סיבה יש לא לקנות ספרים דיגיטלים?
ספר דיגיטלי הוא חסר משקל - אחרי שקניתי את הקורא המתאים לי אני יכול לסחוב עשרות אלפי ספרים בלי להוסיף גרם אחד למשקל הקל של הקורא. בספרים דיגיטלים קל לחפש - נוח במיוחד בספרות מקצועית, אבל ממש מהנה כשמחפשים ציטטה בספר אהוב. ספר דיגיטלי יכול להתאים את עצמו לטעם ולצרכים של הקורא - אם הגודל של הפונט קטן מידי, אז מגדילים. אם הפונט עצמו לא מתאים לי, אז משנים. בהתאם לסוג הקורא שיש לי, גם את הרקע אפשר לשנות ולהתאים. אבל יש כמה יתרונות לספר המודפס שאי אפשר לקחת ממנו.
לא, זה לא עניין ההשאלה. בתוך שנה או שנתיים ההוצאות יירגעו, וכמו שתעשיית המוסיקה נכנעה והסירה את הנז”ק שלה מקבצי הקול, כך גם הנז”ק יוסר מקבצי הספרים. למעשה כבר עכשיו ניתן לראות ניצנים לאפשרויות ההשאלה האלו גם בקורא של בארנס אנד נובלס, ובקרוב מאוד בקינדל. העניין שבאמת הופך ספר לבעל ערך שאי אפשר להחליף באמצעים דיגיטלים הוא הנוכחות המרשימה שלו. על העניין הזה לא כל ספר עונה.
חשבו על ספרים שבאמת עושים לכם את זה. אלו ספרים עם כריכות קשות ומושקעות, עם דפים עבים ופריכים, עם עיצוב פנימי שהופך את הקריאה לתענוג, עם הקפדה על תפירת הספר או הדבקתו כך שלא יתפורר. אלו הדברים שהופכים ספר למשהו שרוצים לנצור והאמת היא שרוב הספרים לא זוכים לשום הקפדה שכזו. ברוב המקרים יש לנו ספרים שלא ישרדו את עשרים השנים הקרובות וגם אם כן הם לא חפצים יפים. הם לא יצירות.
ככל שהספרים הדיגיטלים יזכו לפופולאריות גדולה יותר, כך הספר יהיה חייב להצדיק את הקיום שלו. הדבר יכול לגרום למספר דברים להתרחש. הדבר הראשון הוא חזרתם של חנויות הבוטיק. ברגע שאי אפשר להרוויח מיליונים משינוע של עצים מתים מהמחסן לחנות ולידי אנשים, רשתות הענק יפסיקו לעשות זאת. זה יהיה הזמן בו חנויות קטנות יוכלו להציע דברים מיוחדים - לא רק מקום לקנות בו ספר, אלא מקום מפגש לאנשים בעלי אותו עניין. חנויות מתמחות שיחזיקו לא רק ספרים חזקים בתחום בו הן עוסקות אלא גם ספרים ישנים ואולי אפילו ספרים עתיקים. לחנות כזו יש משיכה מגנטית על חובבי המילה הכתובה.
כמובן שאז ספרים יהיו חייבים להפוך להיות משהו מיוחד יותר. יש חברות שמקפידות על הדבר הזה כבר שנים, ואחת מהן אפילו לא קיימת בעולם הפיזי. The Folio Society קיימת משנת 1947. המטרה של המקים שלה - צ’רלס אד - הייתה לייצר ספרים יפים בכמויות קטנות, באיכות גבוהה ובעלות קצת יותר גובהה מהרגיל. היום החברה הפכה לשם דבר בעולם הספרים, זכתה בעשרות פרסים ומוכרת מוצרים שהם לא פחות מיצירות אומנות. הספרים כל כך מיוחדים שאי אפשר סתם לקנות אותם. כדי להפוך ללקוחות אתם צריכים להצטרף למועדון שעובד בצורה הבאה: אתם רוכשים את אחת מחבילות הספרים המוצעות בהנחה עצומה שיכולה להגיע ל-90%. לאחר מכן במהלך שנת חברות (המתחילה ב-1 בספטמבר) עליכם לרכוש 4 ספרים נוספים במחיר מלא.
לאורך השנה יש להם הנחות משמעותיות נוספות לחברים על ספרים מסוימים. הצורה בה הם מתנהלים מושכת אליהם לקוחות חדשים כל שנה ומשאירה איתם לקוחות במשך שנים על גבי שנים. זו חברה שגם התעדכנה עם השנים. אם בתחילת הדרך הם שלחו קטלוג הבייתה, היום הם עובדים ישירות מהרשת. נראה שלא יעבור זמן והוצאות לאור שירצו לשרוד יהיו חייבות לאמץ לפחות חלק מהעקרונות של The Folio Society.
לבארנס אנד נובלס יש רעיון אחר כדי לשמר את החנויות. מי שקנה את הקורא הדיגיטלי שלהן יכול להגיע אל חנות פיזית ולקבל ספרים (דיגיטלים) בהנחה, או אפילו ספרים ופרקים חינם. בדרך הזו מבקשים ברשת הספרים להחזיר לקוחות אל החנות, בתקווה שכאשר יהיו שם הן יבצעו רכישה פיזית. לא קשה לדמיין מצב אחר בו יש ספרים על המדף, אבל הם לא למכירה. אפשר להסתכל עליהם, לעיין בהם, לשבת ולקרוא קצת בצד אבל ברגע שתרצו לקנות אתם פשוט תקלידו את שם הספר, או תסרקו קוד, בעזרת הקורא הדיגיטלי שלכם והמהדורה הדיגיטלית תופיע בספרייה שלכם בתוך שניות.
מי שחושב שספרים לא ייעלמו כי אנשים לא יתנו להם, טועה. בשנים הקרובות הוצאות ספרים וחנויות יהיו חייבות לבצע שינוי מחשבתי עמוק כדי לאפשר לספר להמשיך להתקיים במרחב הפיזי.