הידיעה הבאה היא בבחינת "כל המוסיף – גורע". ולא, זה לא נובע מהרצון שלנו שלא תקראו את מה שאנחנו כותבים כאן, אלא מתוך אמונה שפייסבוק כבר יצרה מספיק פחדים אצל ההורים שבינינו - עבורם, הרשת החברתית היא אוסף בלתי נגמר של צרות ודאגות. הידיעה החדשה על המחקר שמראה שמשתמשי פייסבוק משיג ציונים נמוכים יותר, לא צפויה להקל עלינו בשום אופן.
למרות שהזהרנו מראש, בכל זאת נעדכן, כי מחקר חדש קובע שתלמידים המשתמשים בפייסבוק במהלך הלימודים, בין שהם מכינים שיעורי בית או מתכוננים למבחן, משיגים ציונים נמוכים ב-20% מאלו שאינם משתמשים ברשת החברתית.
הסיבה: מסתבר שאפילו מוחות צעירים לא מתמודדים טוב עם ריבוי משימות בו זמנית וההנחה כי הם יכולים לעשות כן כאשר מדובר במכשירים דיגיטליים, אינה נכונה. "המחקר שלנו ומחקרים קודמים בתחום מראים כי אנשים חושבים שמעבר בין משימות מאפשר להם לעשות יותר בפחות זמן. המציאות מוכיחה כי בפועל כל משימה לוקחת יותר זמן ומתבצעת עם יותר שגיאות", אומר פרופסור פול קירשנר, כותב המחקר. אולי זאת הסיבה שכל כך הרבה תלמידים מעתיקים כדי להצליח בבגרויות.
"צריך להתאים את המערכת החינוכית לתקופה"
מסתבר שסטטיסטיקה ואמונה לא תמיד הולכות יחד ולמרות ממוצע הציונים, 75% מהמשתמשים בפייסבוק טענו שזה לא משפיע על ההישגים הלימודיים שלהם ורק רבע אמרו שכן. יחד עם זאת, המטרה של המחקר לא הייתה לעשות דה לגיטימציה לרשת החברתית, אלא להכניס קצת פרופורציה בהערכתנו את היכולת האנושית. "אנו אמורים להתנגד לאופנה שמנחילים אנשי חינוך מסוימים לגבי היכולות של הצעירים לנהל כמה משימות בו זמנית, וצריך להתאים את המערכות החינוכיות שלנו לתקופה הנוכחית", מסביר קירשנר.
חשוב לציין כי המסקנה של המחקר נכונה לכל הרשתות החברתיות ופייסבוק אינה מופלית לרעה; בסופו של יום הן כולן גורמות להיסח הדעת, אבל מה לעשות שפייסבוק היא הגדולה והמשפיעה ביותר מכולן. הפתרון כנראה טמון בחלוקת קשב כפויה וזה אומר שאם לומדים לא מצ'וטטים ולא מעדכנים סטטוס. קצת קשה למי שמכור, אנחנו יודעים, אבל אין תגמול טוב יותר מאשר ציון של 100 במבחן לאחר כמה שעות קשות של דחיית סיפוקים.