זה כבר עשרה ימים ששוק ספקיות האינטרנט כמרקחה. ואולי מרקחה זו מילה עדינה מדי, שוק ספקיות האינטרנט פשוט בהיסטריה. הסיבה היא מבצע חסר תקדים שהשיקה הוט ב-14 בפברואר: שלמו 329 שקלים, וקבלו חבילת טלוויזיה הכוללת את כל הערוצים, טלפון קווי ללא הגבלה ואינטרנט במהירות 100 מגה בייט". ומה עם הספק? אם תבחרו בחברה החדשה שלנו – הוט נט – מציעים בקמפיין שניבט מכל מקום, תמורת עוד עשרים שקלים בלבד, תקבלו גם ספק. זאת ההצעה של חברת הוט, שגורמת לזעם של כל המתחרות, כי עם מחירי ההפסד האלה הן לא יכולות להתמודד.
כדאי לעשות סדר בדברים, כדי להבין מה השתנה. עד ל-14 בפברואר, היום שבו השיקו את ספקית האינטרנט של הוט, "הוט נט", לקוחות הכבלים יכלו לקנות חבילת טריפל בהוט ועדיין נזדקקו לספק אינטרנט חיצוני מבין מגוון החברות הפועלות בשוק, כמו: 012 סמייל, בזק בינלאומי, 018, נטוויז'ן ועוד. כל אחת מהספקיות הללו שילמה להוט עבור התשתית, סכום שנכלל במחיר החודשי שהציעו לצרכן. מלבד הוט בשוק התקשורת בישראל יש רק עוד חברה אחת שמספקת תשתית, בזק, שבבעלותה גם חברת הלווין yes, וכן ספקית האינטרנט בזק בינלאומי אלא שבזק לא יכולה להציע ללקוחותיה שירות המשלב בין החברות, בשל תנאי הרגולציה המגבילים בהיותה מונופול.
"רק הוט יכולה"
"איך הולכת הסיסמא של הקמפיין, שמתנוססת מעל ראשו של רמי הויבגר? 'רק הוט יכולה'", אומר לנו היום בכיר בענף, "וזה לא סתם. רק הוט יכולה לעשות את מה שהיא עושה בשוק שאמור להיות מאוזן על ידי רגולציה. יש כאן ארבעה שחקנים גדולים: סלקום, פרטנר, בזק והוט, שבבעלותן בין היתר חברות שהן ספקיות אינטרנט, וכשהשוק מנוהל על ידי הרגולטור – משרד התקשורת הוא זה שמגדיר את הגבולות, מה אסור ומה מותר, בדיוק כמו שהוא אוסר על שיתוף פעולה בין יס, בזק ובזק בינלאומי – כי משרד התקשורת יודע שאם הוא יאפשר דבר כזה לא תהיה תחרות". אם כך הדבר, בכירים בענף תוהים איך ייתכן שמישהו נתן אור ירוק למבצע כזה של הוט.
בזק המתחרה אמנם מיהרה ליישר קו מול הוט והיא מציעה כעת בקמפיין נגדי לכל לקוחותיה שדרוג בחינם ל-20 מגה לשנה, אבל החברות הקטנות יותר פשוט נאלמו דום. בימים האחרונים הם טוענים כי המבצע של הוט יגרום להן לפשוט רגל ובכך ימוטט את התחרות הקיימת בין הספקים.
"הוט באה ומובילה פה מהלך שממוטט את כל השוק", מספר לנו איציק בן אליעזר, מנכ"ל ספקית האינטרנט 018, היחיד שלא חשש להתראיין לכתבה הזאת בשמו, "קודם כל אנחנו היינו הראשונים להוריד את מחירי השוק בצורה דרמטית, כשהצענו חבילה של אינטרנט ללא הגבלת מהירות במחיר רצפה של 35 שקלים. עד אז המתחרים בכל השוק היו נורא גבוהים, כ-40-45 שקלים לחודש עבור חבילת גלישה במהירות של עשרה מגה. הוט לקחה את המחיר שלנו וחתכה אותו כמעט בחצי. אנחנו חברה קטנה שרוצה לפרוץ את השוק, אז הלכנו על מחיר ברווחיות כמעט אפסית. אני יכול להגיד לך חד משמעית שהמחיר שהוט מציעה הוא הפסדי. חד משמעית. אם לוקחים את מה שאני או כל אחד מהספקיות המתחרות משלם להוט על התשתית, זה יעלה לי בממוצע עשרים וחמישה שקלים ללקוח. לי - מחיר עלות. וכשמוסיפים את כל המרכיבים האחרים, מספיק שהבאת נציג תמיכה אחד ואין סיכוי לריווחיות".
בן אליעזר מנסה להסביר מדוע המהלך של הוט עשוי לחסל לטענתו את התחרות במשק, אם המטרה היא ליצור תחרות בין ארבע-חמש חברות כפי שקבעה ועדת חייק אזי: "הוט הורגת את התחרות בשוק עוד לפני שהיא התחילה". מאחר שלדבריו החברות האחרות לא יהיו קיימות עוד זמן רב.
"יש תחושה משותפת לכל הספקיות שכשזה מגיע להוט משרד התקשורת מעלים עין"
"באופן כללי אני יכול להעיד שיש תחושה המשותפת לכל הספקיות שכשזה מגיע להוט – משרד התקשורת מקל ראש, או לכל הפחות מעלים עין", אומר לנו מנהל בכיר בענף ספקיות האינטרנט. "הוט מרשה לעצמה לעשות מה שהיא רוצה כי השר מגן עליה", אומר מתחרה אחר, "מבחן המציאות מראה שחד משמעית להוט יש אוזן קשבת במשרד התקשורת. הוט היא מונופול מוכרז בטלוויזיה. אני לא רואה מצב שמשרד התקשורת היה מאפשר לאף ספק אחר לעשות מהלך דרמטי כזה שיחסל את השוק".
לא מעט תלונות הגיעו למשרד התקשורת מאז שעלה הקמפיין מנקר העיניים של הוט, "איך יכול להיות שמשרד התקשורת בודק מבצע כזה רק בדיעבד?", שואל בכיר אחר, "המבצע של הוט פשוט יחסל את התחרות הקיימת בשוק. זה בעייתי כי זה מבצע במחיר הפסד. הוט יכולים לספוג את זה בתחום האינטרנט, על חשבון הרווחים מהטלוויזיה. מה שהוט עשו זה לשמוט את הקרקע מתחת לאותן ספקיות קטנות, שעכשיו אין להן זכות קיום".
כל הספקיות שאינן "הוט נט" לא יכולות ליישר קו עם המחיר החדש שהציבה הוט, פשוט כי הן עצמן צריכות לשלם להוט עבור התשתית. בישראל, למרות מגוון הספקיות, יש רק שתי חברות שיכולות לספק את התשתית: בזק והוט. "הספקיות האחרות חייבות לקנות קיבולת, מה שנקרא 'גיגות' מבזק או מהוט וזה עולה הרבה כסף. לא רק הלקוח משלם להוט על התשתית – גם הספק צריך", מוסיף אותו גורם, "הוט נט, חברת הבת של הוט, מן הסתם לא משלמת להוט כמו שאקספון צריכה לשלם ולכן היא יכולה להציע לצרכן מחיר מאוד זול, כי להם אין את התשלום על העלות".
הסערה הזאת מתרחשת על רקע כותרות בנוגע למיזוג בין חברת הוט ולחברת הסלולר מירס. במקרה הזה, משה כחלון, שר התקשורת העביר את הטיפול לשר דן מרידור כדי למנוע ניגוד עניינים. אחותו של כחלון, עמליה זרקא, משמשת סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הוט ולכן את הטיפול בנושא המיזוג שכרוך בין השאר בענייני כוח אדם ושכר הועבר לשר אחר.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "קודם כל איננו מתכוונים לעצור את המבצעים של חברת הוט אשר מיטיבים באופן ברור עם הצרכן. עם זאת, נבחן כל טענה של כל החברות הפועלות בשוק בעניין העמידה בכללי התחרות ההוגנת. אגף הפיקוח במשרדנו פנה לחברות בקבוצת הוט לשם קבלת הבהרות בעניין ההקפדה על הוראות ההפרדה המבנית, נעמוד על כך שהמבצעים ישווקו בהתאם להוראות הרישיון. בהתאם לכך שוקל המשרד להורות לחברות לחדול לאלתר משיווק משותף של שירותי הוט נט (ISP ) ושירותיה האחרים של קבוצת הוט".
מהוט נמסר בתגובה לכל הטענות העולות בכתבה כי: "אין שחר לטענות. הוט עומדת ברשיון באופן מלא".
לסיכום נציין כי עמדת משרד התקשורת באה להקל על הצרכן ולייצר מחירים נוחים עבורו כפי שנעשה לאחרונה בשוק הסלולר. עם זאת המתחרות טוענות שאם משרד התקשורת יאפשר את המצב הקיים עם הוט, הלקוח אמנם ייהנה ממחירים זולים כרגע, אך אותם מחירים הם אלה שיחסלו את התחרות בשוק, וייגרמו לכך שבעתיד הלא רחוק יישארו רק שתי חברות בשוק, הוט ובזק. ובמקרה כזה, זאת רק שאלה של זמן עד שהמחירים לצרכן יעלו שוב.
>> כל מה שצריך לדעת לפני שמסתערים על המבצע של הוט - כולל השוואת מחירים עם חברות אחרות