הווידאופדיה: מחמוד אחמדינג'אד (צילום: אימג'בנק - gettyimages)
צילום: אימג'בנק - gettyimages

לאירן יהיה מספיק אורניום מועשר כדי לייצר נשק גרעיני עד סוף 2009 - כך הכריז היום המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, ILSS. ההכרזה נעשתה במסגרת השקת הסקירה השנתית של המכון בנושא הכוחות הצבאיים העולמיים.

במהלך 2009, כך לפי איש המכון מארק פיצ'פטריק, אירן ככל הנראה תגיע לנקודה שבה תהיה לה כמות מספיקה של אורניום מועשר כדי לייצר פצצת אטום. "למרות זאת", הוסיף פיצ'פטריק, "להיות מסוגלים להעשיר אורניום זה לא בדיוק כמו לייצר נשק גרעיני".

במכון גם הטילו ספק באותה הזדמנות בהערכות המודיעין האמריקני, לפיהן אירן עצרה את העבודה על פצצת אטום כבר לפני 6 שנים. לטענתם, העבודות על הפצצה נמצאות בעיצומן.

בגוף המחקר שערך פיצ'פטריק נטען כי הדרך הטובה ביותר עבור הקהילה הבינלאומית לעצור את מרוץ ההתחמשות האירני היא שיטת ה"מקל והגזר". מדיניות דו כיוונית של סנקציות מצד אחד וקיום דו שיח מצד שני, תדחוף את אירן ליישר קו עם הדרישות של הקהילה הבינלאומית.

"אירן, מזכיר החוקר, "כבר השיגה טילים לטווח ארוך שיכולים להגיע עד ישראל - ומעבר".

"הטיימס": לאירן אוזל האורניום

בשבוע שעבר דיווח עיתון "הטיימס" הבריטי כי מלאי חומרי הגלם של אירן להעשרת אורניום הולך ואוזל. כעת, דווח, ישנו מאמץ בינלאומי נרחב במטרה למנוע ייבוא של חומרי גלם אלה לאירן.

מקורות דיפלומטיים במדינות המערב אמרו לעיתון כי מצבור האורניום של אירן הולך ואוזל ועשוי להיגמר תוך מספר חודשים. המדינות השונות, ביניהן בריטניה, ארצות הברית, צרפת וגרמניה החלו במאמצים דיפלומטיים מקיפים כדי לעכב ולמנוע מספקי האורניום למכור אורניום לאירן.

לפני חג המולד שלחה בריטניה בקשה חשאית לדיפלומטים בקזחסטן, באוזבקיסטן ובברזיל שבשטחן מרבצי אורניום, שלא למכור מוצרי אורניום ובמיוחד שלא למכור אבקת אורניום לאירן.