חשש כבד לחייהם של 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות על סיפון מטוס בואינג 777 של חברת התעופה המלזית, שעשתה את דרכה מקואלה לומפור לבייג'ינג, לאחר שהקשר עם המטוס אבד כשעתיים לאחר ההמראה. בשעות צהריים (שבת) דיווח בכיר בחיל הים של וייטנאם כי המטוס התרסק מול חופי המדינה, אך עד כה טרם נמצאו שרידיו ולא הוכרז רשמית כי התרסק.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כוחות יבשתיים וימיים גדולים מוויטנאם, מלזיה וסינגפור פתחו במבצע משותף בניסיון למצוא את המטוס והחיפושים מתנהלים בשטח עצום של כ-7,000 קמ"ר. עיקר החיפושים מתרכזים באזור חופי האי ת'ו צ'ו שבווייטנאם. אחר הצהריים דיווחו מטוסי חיל האוויר של וייטנאם על מציאת שני כתמי שמן בים - כתמים שמקורם ככל הנראה בשרידי המטוס.
מספר רב של כלי שיט וטיס נשלחו לאזור הימי בין מלזיה לווייטנאם, שם אבד הקשר עם המטוס, וגורמים במלזיה הבטיחו כי בשעות הקרובות יגברו מאמצי החילוץ. בכיר בצוות החיפוש סיפור כי עד כה לא נמצאו שרידים במקום, וזאת למרות דיווח קודם על כתם כתום שנצפה במים. "בדיקת כלי שיט העלתה שאין קשר למטוס שנעלם", אמר הבכיר.
מנכ"ל חברת התעופה המלזית אמר כי אין כל אינדיקציה לכך שהטייס שלח אות מצוקה - דבר המרמז על כך כי מה שהוביל להיעלמותו ממסכי המכ"ם התרחש במהירות רבה.
קרובי הנוסעים שבמטוס התבקשו להגיע לנמל התעופה של קואלה לומפור על מנת שהחברה תוכל לעדכן אותם בנעשה. לאחר שעות של המתנה דרוכה, פרצו בני משפחות בנמל התעופה של בייג'ינג בבכי ובצעקות, לאחר שלוח ההמראות האדום הראה כי הטיסה לא תגיע לנמל התעופה.
הטיסה הופעלה במטוס בואינג 777-200ER שנשא על סיפונו 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות, כך על פי הודעת חברת התעופה. עוד נמסר כי על המטוס היו 152 אזרחים סינים, 38 אזרחים מלזים, 12 אזרחים אינדונזים, 7 אוסטרלים ועוד 17 נוסעים מתשע מדינות נוספות.
החשש מפני אסון כבד במזרח אסיה מגיע דווקא לאחר שנה בטוחה במיוחד בעולם התעופה. במהלך 2013 היה מספר ההרוגים בתאונות תעופה הנמוך ביותר מאז שנת 1939.
מטוס עם רקורד בטיחותי מעולה
מטוס הבואינג 777 הוא מטוס רחב גוף שנועד לטיסה לטווחים ארוכים. המטוס הספציפי הזה של מלזיה אירליינס הוא בן 11 שנים ושמונה חודשים. הוא נחשב לאחד המטוסים הפופולאריים ביותר בקרב חברות התעופה בעולם ויש לו רקורד בטיחותי יוצא דופן. בכל תולדותיו נרשמה לחובתו רק תאונה קטלנית אחת, כשבקיץ האחרון מטוס 777 של חברת תעופה קוריאנית התרסק בשעת הנחיתה בנמל התעופה של סן פרנסיסקו, 3 נוסעים מתוך 303 נוסעי המטוס נהרגו.
הבואינג 777 נחשב למטוס נפוץ מאוד בקרב חברות התעופה לטיסות ארוכות טווח. המטוס מהווה את עמוד השדרה של חלק ניכר מחברותהתעופה הגדולות בעולם ביניהן בריטיש אירוויז, אייר פראנס, KLM, אליטליה, אייר צ'יינה, קאתאי פאסיפיק, אייר קנדה טורקיש אירליינס וחברות תעופה רבות נוספות. חברת אל-על מטיסה שישה מטוסים מדגם זה בטיסות ללונדון, פריז, הונג קונג, ניוארק ולוס אנג'לס. חברות אחרות שמפעילות את המטוס לישראל הן יונייטד וקוריאן אייר.
בינואר 2008 אירעה בלונדון תאונה חמורה אחרת. אז, בעקבות תקלה בתכנון צינור הדלק למנוע, קפאו הצינורות שהזינו את הדלק למנועים והם כבו כשהמטוס היה בגישה סופית לנחיתה בנמל התעופה הית'רו שבמערב לונדון. המטוס ביצע נחיתת חירום קשה בה הוא נהרס לחלוטין - אך אף נוסע לא נהרג (היו כמה פצועים קל). אז הועלה על נס התכנון של המטוס כבטוח ביותר, בו נוסעים לא נהרגים גם בתאונות קשות מאוד.
חברת תעופה גדולה שמורשית לנחות גם באירופה וארה"ב
מלזיה אירליינס, חברת התעופה הלאומית של מלזיה, נחשבת לחברת תעופה גדולה ואמינה. התאונה הקטלנית האחרונה של החברה אירעה ב-1995. היא טסה ליעדים רבים באסיה, אוסטרליה, אירופה וארה"ב ומפעילה יותר מ-100 מטוסי נוסעים ומטען, כולל המטוס הגדול ביותר בעולם - אירבאס A380. החברה מפעילה 15 מטוסי בואינג 777, והגיל הממוצע של צי המטוסים שלה עומד על 14 שנים.
בחודש מאי 2011 מטוס 777 של אל-על בדרכו לניוארק חזר לנתב"ג לנחיתת חירום לאחר שהתגלתה תקלה באחד משני כני הנסע הראשיים שלו. הוא נחת בשלום ואיש לא נפגע. חוקרים של רשות התעופה האזרחית, של מנהל התעופה הפדרלי ושל יצרנית המטוסים בואינג גילו כי התקלה אירעה בשל טעות בעת טיפול תחזוקה של המטוס בסינגפור.