בדרך לפתרון התעלומה הגדולה? קרוב לחודש לאחר שאבד הקשר עם טיסת MH370 של חברת מלזיה איירליינס, ספינת סיור סינית שעסקה בחיפושים אחריה דיווחה כי איתרה אותות מהאזור שבו התרסקה לכאורה, ועשויים להגיע מהקופסא השחורה של המטוס.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
על פי הדיווח ברשת CNN, הספינה הסינית איתרה אותות בתדר של 37.5 קילו-הרץ, התדר הסטנדרטי של קופסאות שחורות למטוסים של חברת התעופה המלזית. מדובר בהתפתחות דרמטית מאחר והקופסא השחורה אמורה הייתה להפסיק לשדר בעוד יומיים, ואלו הן השעות האחרונות שהקופסאות עדיין משדרות. החשש היה שאם הן יפסיקו לשדר לפני שהן ימצאו - הן לא יימצאו לעולם.
"זהו התדר הסטנדרטי עבור שתי הקופסאות השחורות הנמצאות במטוס", הבהיר מומחה תעופה לרשת CNN. עם זאת מדגישים גורמים בעולם התעופה כי אין כל אישור לכך שאכן מדובר במטוס הנעדר, וכי התעלומה באשר לנסיבות שגרמו להתרסקותו עדיין אינן ידועות, כך גם באשר לאפשרות מציאות שרידיו וגופות 239 הנוסעים ואנשי הצוות שעל סיפון המטוס.
השידור מהקופסאות אמור להסתיים בעוד יום או יומיים
למטוס נוסעים מודרני, כמו ה-777 שנעלם, יש שתי קופסאות שחורות, שהן בסך הכל שני מכשירים אלקטרוניים שמתעדים את פעולות המטוס האחרונות. קופסה אחת שומרת את נתוני הטיסה, כולל הגובה, המהירות וביצועי המנועים, וקופסה שנייה שומרת את ההקלטות מתא הטייס. למרות שמן, הן צבועות דווקא בצבע כתום.
הקופסאות מקליטות את נתוני הטיסה, ואמורות לסייע לחוקרים במקרה של התרסקות, תקלה או טעות אנוש להבין את מהלך האירועים שקדם לאירוע ולדמות את המצב בו עמדו הטייסים בעת האירוע, היה והם אינם עוד בחיים. עם השנים הקופסאות השחורות לקחו חלק משמעותי בפיענוח תאונות אוויריות, והן שוכללו מקופסאות שהקליטו רק כמה נתונים עם סרט הקלטה אנלוגי ופשוט לכלים דיגיטליים משוכללים ששומרים ומתעדים נתונים רבים.
לשתי הקופסאות מוצמד מצבר, שתפקידו לשלוח אות במקרה של התרסקות כדי להקל את איתורן. המצבר מסוגל לספק כוח לשידור האות במשך 30 יום ללא מקור חשמלי (שהוא המטוס עצמו). כשמערכות החשמל של המטוס מפסיקות לתפקד הספירה לאחור מתחילה. מאחר והמטוס הפסיק לתפקד עם התרסקותו לאוקיינוס ההודי בלילה של ה-8 במרס, 30 הימים בהם הקופסאות עדיין משדרות אמורים להסתיים בתחילת השבוע הבא.
החשש: אם הקופסאות לא יימצאו כעת הן לא יימצאו לעולם
ללא האות, איתור הקופסאות השחורות קשה במיוחד. כשהתרסקה טיסת אייר פראנס 447 בשנת 2009, החוקרים לא הצליחו למצוא את הקופסאות השחורות של המטוס לפני שפסק האות. לכן, לקח לצוותי החיפוש לא פחות משנתיים תמימות והוצאה של הון עתק כדי לאתר את הקופסאות על קרקעית האוקיינוס.
אתמול תפסה אוסטרליה פיקוד על החיפושים אחר המטוס הנעדר. הרמטכ"ל לשעבר של אוסטרליה אנגוס יוסטון, מתאם צוותי החיפוש אחר המטוס, הודיע במסיבת עיתונאים מיוחדת כי החלו סריקות של שני כלי שיט מתחת לפני הים, באזור ממנו התקבלו לאחרונה אותות ממשדרי המטוס, מערבית לעיר פרת' באוסטרליה.
עם זאת, עדיין מדובר בשטח עצום של 217 אלף קילומטרים רבועים באוקיינוס ההודי (יותר מפי 100 משטחה של מדינת ישראל), ומזג האוויר בימים האחרונים לא מקל על הסריקות. יוסטון ציין כי אזורי החיפושים ישתנו כל הזמן בהתאם לראיות החדשות שיתגלו.
14 מטוסים ותשע ספינות סרקו את האזור ויוסטון הגדיר את כלי השיט המתקדמים שיצטרפו אליהם כ"בעלי תרומה חיונית". למרות זאת, הסריקות יכולות להימשך עוד זמן רב.