כשאנחנו בדרך אל הנופש או החופש, זו בדרך כלל לא הדאגה הראשונה שלנו, כי להגיע בזמן חשוב, וגם הקניות בדיוטי ושהמטוס יהיה מוצלח, והאוכל - אכיל, ושלא נשכח את הדרכונים בבית, אבל בדרך לכל נחיתה או המראה, יש למטוס שדה או נמל, ולא כולם מובנים מאליהם.
לכן, רגע אחרי שנגמר החופש ונגמרו החגים, ערוץ ההיסטוריה מציג את שדות התעופה המסוכנים בעולם.
קחו לדוגמה את קורשוול שבאלפים, בלב אירופה. הוא בגובה שני ק"מ, אורך המסלול כ-500 מטרים בכיוון אחד, והמדרון שאחריו בזווית שלא תיאמן: 5.18 מעלות, בכיוון אחד.
גם המטוס הפרטי היקר ביותר שתמצאו בשוק לא יחסוך מכם נחיתה על מסלול שהוא כמו מקפצה של סקי, כי כשאין מקום לחצוב בסלע, המטוס נוחת, יורד, עולה, ורק אז נעצר.
המנחת הפורטוגלי מדירה באוקיינוס האטלנטי הוא עוד מקום מאוד לא סימפטי. רוחות מכל כיוון, מסלול שהוארך באופן מלאכותי מעל כלונסאות של פלדה, ציפורים בכל פינה, מהסוג שאוהב להיתקע בתוך המנוע, ושורה של תאונות שהפכו את מדירה לשדה תעופה מאתגר במיוחד.
בשלב הזה רובכם ודאי חשב גם על נמל הבית שלנו, על שלל אירועי הבטיחות שעולים בכל פעם לכותרות, ויחד עם זאת, ולמרות שרשויות התעופה האמריקניות הורידו את הדירוג של נמל התעופה בן גוריון, נתב"ג שלנו אינו ברשימת השדות המסוכנים בעולם.
אם למשל חשקה נפשכם לבקר בצוקי גיברלטר, אל תנסו לטוס לשם. קחו אוטו מספרד. הספרדים חוסמים לבריטים את המרחב האווירי, ענן קבוע מעל הצוקים יוצר מערבולות אוויר בלתי צפויות, ובעיקר, שימו לב, הכביש הראשי חוצה את המסלול. הולכי רגל, מוניות ומטוסים צריכים להתחלק.
באיים הקאריביים יש הרבה מסלולים קצרים מדי. כל תייר יכול לעמוד ולחכות, ומתישהו איזה מטוס קל לא יבלום בזמן וישכשך גלגלים בים. אבל כשמדובר בעיר בירה, זה כבר לא צחוק.
בהונדורס מטוס החליק לתוך שכונת מגורים, שבעה בני אדם נהרגו, 80 נפצעו, והחילוץ הדרמטי של הנוסעים המבוהלים - הכול נעשה מול המצלמה. טגוסיגלפה בירת הונדורס הבינה שעם מטוסים מתבקעים אי-אפשר לחיות, וכך גילחה שכונת מגורים שלמה והאריכה את המסלול.
כשנוחתים בלוקלה, יש דרך ללא מוצא. אם אתה לא מגיע עם המטוס בזווית המדויקת, החרטום שלך יפגע בהר. ישראלים רבים עברו כאן בדרך אל נופי האוורסט, וכולם ראו בהשתאות איך הטייס בולם רגע לפני קיר המוות. והיו גם תאונות של מי שהקדימו לנחות על צלע ההר.
וזה באמת מראה שהכול יחסי: המזוודות, שיתעכבו, והאוכל במטוס - למי אכפת? העיקר שתטיסנו לשלום ותנחיתנו בשלום בעזרת השם, והפקח, והאספלט של המסלול המשובח.