בשורות טובות בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי: מפעל המכונית ההודי "טאטא" מתחיל היום במכירת המכונית שקיבלה את התואר "המכונית הזולה בעולם" - הנאנו. המכונית תוצג בחנויות של המפעל במומבאי ובכל הודו. בשנים הקרובות היא גם תגיע לאירופה ולשווקים נוספים באסיה. וכן, גם לישראל.
עם תג מחיר של 2,050 דולר, הנאנו היא המכונית לכל פועל, גם בהודו, שם ה"עמך" רוכש בכל שנה 7 מיליון אופנועים וריקשות (כלי רכב תלת-גלגלי) במחירים דומים. עכשיו, על פי התחזיות, הם יחליפו את האופנועים במכונית החדשה. "אני אמכור את האופנוע שלי ואקנה נאנו, מפני שארבעה מבני המשפחה שלי יכולים לשבת בה", אמר אחד מתושבי מומבאי הרבים שהצטופפו סמוך לחנות המפעל.
המטיילים שמגיעים בפעם הראשונה להודו מתפלאים, בימים הראשונים לביקור, ממראה המשפחות השלמות שנוסעות על כלי רכב דו-גלגליים. עכשיו הם יראו יותר קופסאות מטיילות באיטיות בין הכבישים הלא סלולים של הערים הגדולות.
תוספת תשלום לרדיו
חוקרי השוק במומבאי סבורים שייצור הנאנו יעניק דחיפה נחוצה מאוד לעוד תעשיות בעיר. "בהתאם לקשיים הכלכלים של היום, המחירים הם בהישג ידו של האיש הפשוט", אומר וויג'אי פאיצ'ל, חוקר של השוק הפיננסי בהודו. "שנית, בהתאם לכלכלה ההודית, התעשיות האחרות שנתמכות על ידי תעשיית כלי הרכב יזכו לתמיכה. בתקופה הזו של מיתון, אני בטוח שמנועי טאטא ויוזמת נאנו עומדת להיות הצלחה עצומה".
הנאנו, שאורכה 3.1 מטרים, היא כלי רכב בסיסי במיוחד. היא מיוצרת בנפח מנוע של 900 ו-800 סמ"ק בלבד, אין לה כריות אוויר או מערכות בלימה מחודשות, וגם לא מיזוג אוויר או רדיו. אם תרצו אחד מהאביזרים האלה - תאלצו לשלם יותר.
עתידה של היצרנית טאטא תלוי מאוד בהצלחת המכירות של המכונית החדשה. הודו סובלת מאוד מהמשבר הכלכלי, ויצרנית כלי הרכב שקועה בחובות של 54 מיליון דולר. על מנת לשווק את המכונית החדשה היא נטלה הלוואה מיצרנית המכונית הבינלאומית פורד. חברי פרלמנט הודי כבר הודיעו שהם ייתמכו ביוזמה וירכשו לפחות נאנו אחת עבור כל אחד מהם.