הסכם הגרעין מניב רווחים ראשונים לאירן, שמצידה שומרת על תקיפות לגבי המשך המחקר והפיתוח הגרעיני: שר החוץ האירני מוחמד ג'וואד זריף אמר בראיון כי ארצו לא תוותר על צנטריפוגות המחקר, על אף החששות במערב מפעולות הגרעין. במקביל, דיווח סגנו של זריף, עבאס אראג'צי, על העברת כספים ראשונה לאירן במסגרת ההקלה בסנקציות לאחר החתימה על הסכם הגרעין.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"אנחנו הולכים לדון בהיבטים שונים של הסכם הגרעין, ואני לא חושב שלטכנולוגיה או מדע יש קשר לפירוק נשק", אמר זריף בהתייחסות לצנטריפוגות המשמשות להעשרת אורניום, בשיחה עם עיתונאים במינכן. "זוהי רק התחלת המגעים, שאני מעריך שלא ייגמרו במהירות". שר החוץ האירני הדגיש כי "לא קשה להגיע להסכם בהנחה שיש רצון טוב מכל הצדדים".
סגן שר החוץ האירני, עבאס אראג'צי, הצהיר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי אירן קיבלה את התשלום הראשון של הפיצויים עבור הכספים שהוקפאו, בסך כחצי מיליארד דולרים. זריף, עם זאת, לא אישר באופן סופי את הפרטים: "שמעתי דיווח חדשותי על כך, אבל אני לא בטוח, כי הייתי בפגישות כל היום, אבל אני מאמין שהכסף עבר".
כחצי מיליארד דולרים הועברו לאירן
ההעברה הכספית לאירן בוצעה כחלק מכניסת ההסכם עם המעצמות לתוקף. אראגצ'י אמר כי התשלום הראשון הופקד בחשבון בנק בשוויץ, "בדיוק לפי פרטי ההסכם", לדבריו. בכיר אמריקני הוסיף כי מועד התשלום נקבע מראש וכי זהו התשלום הראשון מתוך שישה תשלומים שווים שישולמו בששת החודשים הקרובים.
בהסכם שנחתם בחודש נובמבר האחרון בין אירן למעצמות נקבע כי אירן תעצור חלקים מתכניתה הגרעינית בתמורה להסרת כמה מן הסנקציות שהוטלו עליה על ידי הקהילה הבינלאומית ופגעו בצורה קשה בכלכלתה. במסגרת ההסכם, אירן התחייבה להגביל את העשרת האורניום לרמה של 5% ולעצירה של הליך העשרת האורניום לרמה של 20%.
תעשיית התעופה האירנית סבלה קשות מהסנקציות
כחלק מהסרת הסנקציות, צפויה אירן להקלות ברכישת חלקי חילוף וציוד המיועדים לתעופה אזרחית. ראש רשות התעופה האזרחית במדינה, אליראזה יאנגוריאן, אמר כי חלקי החילוף הראשונים יגיעו בעוד כשבועיים. הקלות נוספות בסנקציות על אירן כוללות הסרת חסמי יצוא על תעשיית הרכב והתעשיות הפטרוכימיות במדינה.
נציגי אירן והמעצמות צפויים להפגש בוינה בעוד כשבועיים בכדי לדון בהסכם קבע שיחליף את ההסכם הזמני שאמור להיות בתוקף חצי שנה, ובמערב ובאירן מקווים שיביא לפתרון קבע לסוגיית הגרעין האירני.
התעופה האזרחית באירן סובלת קשות מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, אז אסרו האמריקנים ייבוא של כלי טיס מתוצרת ארה"ב או כלי טיס בהם מורכבים חלקים אמריקניים לאירן. לכן, צי המטוסים של חברות התעופה האירניות מיושן מאוד, וכולל לרוב מטוסים שנבנו לפני המהפכה או מטוסים ישנים שנקנו דרך מדינה שלישית, בעיקר מטוסים ששירתו בחברות התעופה של ונצואלה.