האופרה של ניו יורק, ה"מטרופוליטן", נערכת להציג את אחת ההפקות השנויות ביותר במחלוקת בתולדות המוסד המפואר. מדובר באופרה המודרנית "מותו של קלינגהופר", המספרת על רצח היהודי-אמריקני הנכה ליאון קלינגהופר, שהושלך לים על ידי טרוריסטים פלסטינים מסיפון ספינת התענוגות "אקילה לאורו" בשנות ה-80. מחוץ לבניין האופרה תיערך הערב (שני) הפגנה נגד ההפקה, המתוארת על ידי המארגנים "אנטישמית וכזו שמעניקה קול לטרור בליבה של ניו יורק".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודולף גו'ליאני נמנה על מובילי המחאה והוא מתכוון להציב 100 כסאות גלגלים סמליים מול מרכז לינקולן, כדי להדגיש את העיוות בזווית הכתיבה של ג'ון אדאמס, יוצר האופרה המדוברת. האופרה, המתארת את חטיפת האוניה מנקודת המבט הפלסטינית, הועלתה לראשונה בשנת 1991 בבריסל, קיבלה מחמאות ונתקלה במעט ביקורת. אולם כעת, כשהיא מגיעה לעירו של קלינגהופר, היא מעוררת זעם רב.
גם בנותיו של ליאון קלינגהופר קראו להחרים את בית האופרה, שרבים מהתורמים לו והתומכים בו הם יהודים. הבנות, ליסה ואלזה, טענו שמדובר ב"הפקה אנטישמית ומזעזעת שמכתימה את האופרה בעולם".
"אנחנו תומכות באמנויות, ומאמינות כי התיאטרון והמוסיקה יכולים לשחק תפקיד חשוב בבחינה ובהבנה של האירועים בעולם", הדגישו הבנות."אבל 'מותו של קלינגהופר' לא עושה שום דבר כזה. הסיפור שם מציג דילמה מוסרית כוזבת שהוצאה מההקשר ולא מציע שום תובנה אמיתית למציאות ההיסטורית ולרצח חסר ההיגיון של יהודי-אמריקני. זה נותן לגיטימציה לרצח של אבא שלנו".
"בעבר ה'מטרופוליטן' היה מוסד תרבותי מכובד מאוד"
"הבעיה היא שזו לא אנטישמיות שמגיעה מהביוב", אמר גפ'רי וויזנפלד מאוניברסיטת ניו יורק שחבר לג'וליאני בארגון המחאה. "המטרופוליטן היה בעבר מוסד תרבותי מכובד מאוד. ההיסטוריה של רפובליקת ויימאר מראה לנו מה קורה כשהאנטישמיות והגזענות מגיעות למוסדות תרבות כאלו".
מנגד, במאי האופרה טום מוריס תיאר את האופרה כטרגדיה הממחישה את המחיר האנושי של קונפליקט עתיק. "מי שמתלונן על האנושיות שבהצגת הצד הפלסטיני, מפספס את העיקר באופרה הזו", הוא טען. "אם יש פתרון לקונפליקט כזה, הוא צריך להיות מבוסס על האנושיות שבכל אחד - מבלי להתחשב בשאלה עד כמה נורא הפשע שביצע".
ב"מטרופוליטן" מתעקשים אמנם להעלות את האופרה הערב, אבל מחשש שההפקה עלולה לשמש אנטישמים מסביב לעולם, החליטו בבית האופרה שלא לצלם ולתעד את האופרה כנהוג בהפקות אחרות. בעיתון ה"ניו יורק פוסט" טענו בתגובה להחלטת "המטרופוליטן" כי "זו הכרה שלהם בכך שההפקה היא אנטישמית".