בעקבות תיעוד הורדת נוסע מטיסה של חברת "יונייטד איירליינס" האמריקנית שבוצעה בצורה אלימה ועוררה סערה עולמית – הביקורת הציבורית כבר מתחילה להראות את אותותיה: ביממה האחרונה מאז התקרית ירד ערך המנייה בכ-3.7 אחוזים, ובכך נמחקו כמיליארד דולרים משווי החברה, שעומד על כ-22.5 מיליארד דולר.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בסרטון נראה האדם, דיוויד דאו בן ה-69, פצוע ומדמם קלות, נגרר על גבו מהטיסה על ידי שוטרי משטרת שיקגו, זאת בשל "אובר בוקינג". התיעוד - שהראה התנהלות אגרסיבית ושימוש מוגזם בכוח - יחד עם התגובה הרפה של חברת התעופה עורר זעם רב בקרב הציבור וברשתות החברתיות ואף החלו בקריאות להחרמת החברה. בעקבות התקרית הושעה אחד מאנשי האבטחה שסייע להוריד את הנוסע.
בתיעוד ניתן לראות כיצד דאו נשלף בכוח ממקומו: הנוסע התנגד ואף צעק בזמן שהמאבטחים הוציאו אותו מהמושב תוך ניתוק חגורת הבטיחות, בעוד אחרים שהיו על המטוס זעמו על היחס האלים. "תראו מה עשיתם לו, אלוהים, הוא מדמם", אמרו חלק מהנוסעים בתיעוד.
עד ראייה סיפר כי האיש אמר לצוות שהוא רופא שאמור להתייצב למשימה רפואית, ולכן הוא נדרש להישאר על הטיסה: "אחרי שהוא קיבל מכה זה היה נראה שהוא איבד את הכרתו למספר רגעים, הם גררו אותו כמו בובה". נוסעים נוספים סיפרו לאחר מכן כי חשו "גועל ופחד" בעקבות האירוע, ואחד מהם אף טען כי התקשה לישון בעקבות האירוע וסיפר כי נזכר שוב ושוב בצעקותיו המפוחדות של הנוסע.
דאו נשמע כשהוא אומר שהוא היה נתון ל"פרופיילינג" בשל היותו סיני, כך לפי אחד הנוסעים. יומיים לאחר התקרית, שאירעה ביום ראשון, היא כבר כיכבה בראש רשימת הנושאים המדוברים ביותר ב"וויבו" - הגרסה הסינית לטוויטר - עם יותר מ-100 מיליון צפיות.
רבים מהגולשים קראו להחרים את "יונייטד" והאשימו את חברת התעופה באפליית הנוסע בשל היותו סיני. "מדובר באפליה לשמה", נכתב בפוסט שזכה לשיתופים רבים. גולש אחר כתב שהוא לעולם לא יטוס יותר עם החברה.
תגובת יונייטד: "הנוסע המרה את פי הצוות"
סיבת הגירוש הרשמית: "אובר-בוקינג" - החברה רשמה יותר נוסעים לטיסה משיקגו ללואיוויל ממספר המקומות, וביקשה ממספר נוסעים לפנות את מקומם עבור צוות החברה. אף אחד מהטסים לא הסכים, והחברה החליטה להוריד מהטיסה את אותו נוסע - גם תוך שימוש בכוח.
במפתיע, למרות התגובות הזועמות, החברה לא התנצלה - וטענה כי הנוסע "המרה את פי צוות האבטחה". במזכר לעובדים כתב המנכ"ל אוסקר מוניוז כי החברה "יכולה ללמוד משהו" מההאירוע, אך הדגיש כי הוא "עומד בנחישות" מאחורי העובדים. "אנחנו ביקשנו מתנדבים ואף הצענו פיצוי של עד אלף דולרים למי שיפנה את מקומו. כשניגשנו לאחד הנוסעים כדי להסביר לו שהוא לא יכול לטוס, הוא הרים את קולו וסירב להיענות לדרישת הצוות", כתב מוניוז.
בתגובה רשמית לתקשורת ציין מוניוז כי "מדובר באירוע מטריד עבור כולנו. אני מתנצל על כך שנאלצנו לשנות את הסדרי הטיסה של מספר לקוחות. אנו נבדוק את האירוע במהירות בשיתוף הרשויות" - ולא הביע התנצלות כלשהי בפני אותו נוסע. עם זאת, הדגיש מוניוס, "פנינו אל אותו נוסע כדי לשוחח איתו ישירות ולפתור את המצב". מנגד, במחלקת התעופה של העיר שיקגו טענו כי אחד מאנשי האבטחה "לא פעל לפי הפרוטוקול" והוציאו אותו לחופשה כפויה עד לסיום בירור המקרה.