מה הקשר בין ראש השב"כ לשעבר לפרשת הזיהום בפולקסווגן? על פי דיווח של העיתון הגרמני "דר שפיגל", יובל דיסקין עדכן את מנהל יצרנית הרכב הגרמנית על ממצאי החקירה נגדה, שקבעה כי החברה מזייפת בבדיקות הזיהום של הרכבים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
על פי המידע ב"דר שפיגל", בפברואר 2015 התקיימה פגישה בין מנהל ענקית הרכב, פרדיננד פיש, לבין שגריר ישראל בגרמניה לשעבר אבי פרימור וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. בפגישה, על פי הדיווח, הוצג למנהל אותו "מסמך" שמפרט את ממצאי הדוח החמורים עבור פולקסווגן. פיש, על פי הפרסום, נשאל בדצמבר בשנה שעברה ע"י התובע בגרמניה על קיום מכתב שכזה. הוא טען אז שקודמו בתפקיד, מרטין ווינטרקון, לא ידע על המסמך.
לפני כחודש פורסם כי שישה מבכירי פולקסווגן יואשמו בעבירות הונאה במסגרת הסכם פשרה בפרשת נתוני הזיהום המזויפים. החברה תשלם במסגרת ההסכם 4.3 מיליארד דולר. מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי 1.5 מיליארד דולר מהסכום הזה יושת כקנס אזרחי ו-2.8 מיליארד כקנס פלילי. בחברה הודו במסגרת ההליכים המשפטיים נגדם בשלושה סעיפי הונאה ושיבוש הליכים.
בין שנת 2006 לשנת 2016, הודו בחברה, שישה עובדים בכירים בחברה סיכמו ביניהם על הטעיה של הרגולטורים והצרכנים באשר לנתוני זיהום כלי הרכב. בחודש ספטמבר לפני כשנה הורו הרשויות בארצות הברית לפולקסווגן לבצע ריקול (קריאה חוזרת) של כמעט חצי מיליון מכוניות, בטענה שהיצרנית התקינה באופן בלתי חוקי תוכנה בדגמי הדיזל שלה כדי לחמוק מרמות תקינה של זיהום אוויר.
סוכנות ההגנה על הסביבה (EPA) האשימה את החברה בשימוש בתוכנה שמזהה מתי המכונית עוברת בדיקות תקופתיות של פליטת פחמנים. התוכנה מופעלת רק בזמן בה מתבצעת בדיקה כזאת. בזמנים רגילים, התוכנה כבויה ומאפשרת למכוניות של פולקסווגן לפלוט זיהום אוויר של עד פי 40 מהמותר לפי חוק האוויר הנקי בארצות הברית.
מטעמו של דיסקין נמסר בתגובה כי "אין לו שום קשר ולו הקטן ביותר לפרשת דיזלגייט. ליובל דיסקין ולשותפיו נודע על הפרשה לראשונה רק כשפורסמה בכלי התקשורת. לדיווח מוטעה זה שום רגל במציאות".