לא תקלה טכנית, אלא התרסקות מכוונת: התובע הציבורי הצרפתי שהופקד על חקירת התרסקות מטוס "ג'רמן ווינגס" באלפים - בה נספו 150 בני אדם - הודיע היום (חמישי) כי "טייס המשנה גרם באופן יזום ומכוון להתרסקות המטוס". מוקדם יותר העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 נותר נעול מחוץ לתא הטייס - טענה שאישר התובע.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לדברי התובע ברייס רובין ממארסיי, טייס המשנה "לא אמר מילה מהרגע שהטייס יצא מהתא. הוא לחץ על כפתור שהאיץ תוך כדי ההנמכה, ואנחנו יודעים שהוא היה בחיים עד ההתרסקות". רובין אישר כי מדובר בטייס גרמני בן 28 בשם אנדראס גונתר לוביץ, תושב דרום-מערב המדינה. המשטרה נקראה לשמור על בית משפחתו.
קרסטר ספוהר, מנכ"ל חברת לופטהנזה, אמר היום כי הוא "מזועזע מתוצאות החקירה". הוא הוסיף כי "לא תיארנו לעצמנו שהאירוע הזה יכול להיות נוראי עוד יותר. אין לנו מושג למה הוא עשה את זה. הטייסים שלנו הם מהטובים בעולם. זה הסיוט הגרוע ביותר שניתן לחשוב עליו". ספוהר הוסיף כי לא היו שום מגבלות על תפקודו של לוביץ כטייס.
עם זאת, התובע סירב לאשר כי מדובר בהתאבדות מכוונת כפי שהעריכו מומחי תעופה רבים או בפיגוע טרור. "אין שום מידע על קשר שלו לארגון טרור", אמר. "אני לא קורא לזה התאבדות אבל זו שאלה שחשוב לשאול. אני לא משתמש במילה התאבדות כי אני לא יודע, אבל על סמך המידע אני יכול להגיד לכם שזו פעולה מכוונת - לא הייתה לו סיבה לעשות זאת. התאבדות זו פעולה שאדם עושה לבד, לא כשיש 150 איש מאחוריו".
"לא הוציא מילה במשך עשר דקות"
התובע סיפר על מה שהתרחש בתא הטייס ובסביבתו ברגעי האחרונים של הטיסה. "טייס המשנה מנע מהקפטן שלו לחזור לקוקפיט, לא לענות לקשר ולא לדבר עם מטוסים אחרים", סיפר. "הוא גם סירב להקיש קוד מזהה - כל אלו פעולות מכוונות, שלא הייתה להן הצדקה. הוא נשם באופן נורמלי - לא כמו מישהו שקיבל שבץ או נושם באופן לא חריג. לא היה נראה שהוא לא חש בטוב".
על פי ההקלטות מתא הטייס, במשך עשר דקות המקום היה שקט. "היה שקט מוחלט, כלום, אף מילה", סיפר התובע. "הוא לא הוציא מילה אחרי שהטייס יצא - ועד ההתרסקות". הקפטן יצא ככל הנראה לשוחח עם מישהו מחוץ לתא הטייס או לשירותים וביקש מטייס המשנה לקחת את ההגה. הרגע הזה בחייהם של 150 בני אדם.
"הכוונה הייתה להשמיד את המטוס", קבע התובע. "הפרשנות הסבירה ביותר היא שטייס המשנה סירב לפתוח את הדלת והנמיך את גובה הטיסה".
הליך זיהוי גופות ההרוגים שכבר החל צפוי להימשך לפחות שבוע. הצוותים עדיין מחפשים את הקופסה השחורה השנייה של המטוס.
משפחות ההרוגים תודרכו לגבי ממצאי החקירה על ידי התובע, שהביע זעזוע מהדרך בה למעשה נרצחו על ידי טייס המשנה. "שמעו את הזעקות שלהם עד לרגע ההתנגשות", סיפר.