בשנים האחרונות שינו כלי הטיס הבלתי מאוישים את תפקידם המסורתי. ייצור המוני בסין הוזיל את מחירם ובמקום כלי טיס גדולים לשימוש צבאי - לשוק נכנסו כלים קטנים יותר שהפכו לזמינים וקלים לתפעול. רבים מהמפעילים שלהם לא מכירים את המגבלות של הכלי והם מטיסים אותם ליד נמלי תעופה, מה שפוגע בפעילות הנמלים. אתמול (ראשון) נאלצו הרשויות בדובאי להשבית למשך שעה את נמל התעופה הבינלאומי במקום.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כלי תקשורת באיחוד האמירויות הערביות דיווחו כי אזרחים שהטיסו מזל"טים אזרחיים לצילום, שהם למעשה רחפנים קלים עם מצלמה, שיתקו למשך שעה תמימה את נמל התעופה של דובאי - אחד העמוסים ביותר בעולם. בשעה ממוצעת נוחתים וממריאים בדובאי 60 מטוסים, שכל אחד מהם נושא מאות בני אדם.
מספר טיסות הופנו לנמלי תעופה חלופיים בעקבות כך, והמשטרה נשלחה מיד לסרוק את הכבישים הסמוכים לנמל התעופה כדי לגרש משם את מפעילי כלי הטיס. "הרחפנים הללו אסורים לחלוטין במרחב האווירי ומהווים הפרה של החוק", אמר מוחמד עבדאללה עלי, ראש מנהל התעופה של דובאי, והבטיח כי המפעילים יועמדו לדין.
אסור להטיס רחפנים סמוך לנמלי תעופה
לא מדובר במקרה בודד. צלם חובב מטורקיה, לקח את הרחפן שלו והחליט, מכל המקומות בעולם, להטיס אותו מעל נמל התעופה הבינלאומי של איסטנבול - אחד מחמשת נמלי התעופה העמוסים בעולם. באתרים של חובבי תעופה רותחים על העבריינים הללו מחשש שהרשויות יאסרו את השימוש בכלים הללו באופן מוחלט בגלל מפעילים שלא פועלים על פי ההנחיות.
מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב כבר אסר את השימוש ברחפנים הללו סמוך לנמלי תעופה או סמוך להתקהלויות אחרות, והמנהל כבר מציע שיעורים והנחיות בחינם למפעילים כדי שלא להסתבך עם החוק. בקרוב המנהל יוציא שורת הנחיות חדשה שתבהיר בדיוק את המגבלות של הטסת הרחפנים, שכן עד לחודשים האחרונים הנושא לא עמד על הפרק.
בעולם התעופה חוששים מהיום שמזל"ט כזה ייבלע במנוע של מטוס אזרחי ויוביל לאסון. גם בישראל המצב לא מזהיר: אמנם התקנות אוסרות הטסת רחפני צילום ללא רישיון מתאים, איסור להטיס אותם מעל בני אדם וחובה על המפעיל לשמור על קשר עם כלי הטיס, אך בהיעדר כוח אדם שמסוגל לאכוף את התקנות הללו גם בישראל נאלצות הרשויות לסמוך בעיקר על ההיגיון הבריא של המפעילים, שירחיקו את כלי הטיס שלהם ממטוסים.