"אם אכן הדלת הייתה נעולה, רוב הסיכויים שמדובר בהתאבדות של טייס המשנה" - כך אומרים לחדשות 2 Online מומחי תעופה בהתייחסם להתרסקות מטוס חברת ג'רמן ווינגס בהרי האלפים. מוקדם יותר העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 נותר נעול מחוץ לתא הטייס.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"כך למשל איש צוות אחד יוצא, ומי שנשאר בפנים נועל את הדלת והוא יכול לעשות מה שהוא רוצה וככה הוא המשיך לתוך האלפים", אמר בשיחה עם חדשות 2 Online אברהם קמחי, לשעבר קברניט אל על וחוקר תאונות תעופה. "אם עניין נעילת הדלת נכון יש סיכוי גדול שמדובר בהתאבדות, לצד איבוד לחץ וחמצן".
לדבריו, התאבדות היא האופציה הכי סבירה כי אין סיבה שמישהו יסגור טייס אחר בחוץ. "אין בזה שום היגיון, רק אם רצית לעשות משהו מבלי שיעצרו אותך. אם בסוף נכנסת לקיר זה מה שרצית לעשות, וזה נקרא התאבדות. זה קרה פעמים בודדות בהיסטוריה של התעופה, אבל גילו את זה רק אחרי שמצאו את הקופסאות השחורות". קמחי ציין גם כי נשמע כי הטייס שהיה בתוך תא הטייס לא היה מנוסה במיוחד, והגיע לעבוד בחברה רק בשנות 2013, וצבר מעט שעות טיסה.
לדבריו מצטרף גם עו"ד גל פלג, מומחה לבטיחות טיסה. "הדלת נעולה תמיד אבל היה טייס מחוץ לקוקפיט שהתדפק עליה בכוח. זה אומר או ששני הטייסים היו מחוץ לקוקפיט וזה מאוד לא סביר בשום חברת תעופה - בטח לא גרמנית - או שטייס אחד יצא לשירותים או למשהו אחר ובקוקפיט נותר טייס אחד שלא פתח את הדלת".
השאלה המרכזית היא מדוע טייס המשנה לא פתח את הדלת? "או שלא בא לו לפתוח או שהוא התכוון מראש לעשות זאת, או שלא היה מסוגל לעשות את זה מאיזושהי סיבה - כמו למשל מת ואיבד את ההכרה או שישב מישהו עם אקדח לראש שלו. מכל התרחישים, האפשרות הכי סבירה היא שהוא לא פתח כי הוא לא רצה לפתוח וניתק את הטייס האוטומטי".
הוא אמר כי אם הטייס התעלף לא ברור למה המטוס צלל, כי המטוס יכול להמשיך במסלולו בטייס אוטומטי. עוד ציין כי עניין אי פתיחת הדלת גם היא נראית מכוונת, כי יש אפשרות באמצעות קוד לפתוח את הדלת, אלא אם מונעים במיוחד כניסה שלו מתוך הקוקפיט. "הכל מצביע על זה שהדלת לא נפתחה בכוונה", סיכם.
גם בצרפת מעריכים: "פעולה מכוונת"
מומחי תעופה בצרפת ציינו כי מההקלטות עולה החשד כי הרקע להתרסקות נובע מהתאבדות של טייס המשנה, שככל הנראה היה מודע למעשיו. "צניחה כזאת של המטוס יכולה להיות רק כתוצאה מפעולה מכוונת של הצוות", אמרו המומחים לסוכנות הידיעות הצרפתית.
המומחים גם שללו את האפשרות כי ההתרסקות אירעה בשל פיגוע טרור או איבוד הכרה של הטייס. "התנגשות ישירה לתוך ההרים לא נראית הגיונית", הסבירו המומחים. "זאת הייתה פעולה מכוונת של אחד מאנשי צוות הטיסה, שידע בבירור מה הוא עושה".
רשויות התעופה בצרפת, המופקדות על חקירת נסיבות התאונה, פרסמו עד כה מידע רשמי מועט בנוגע לממצאי החקירה הראשוניים. גורמים רשמיים אישרו כי בהקלטות נשמעים בבירור קולות הטייסים, אך סירבו בשלב זה למסור כל מידע נוסף בנוגע לתאונה או בנוגע לזהות הטייסים.
באסון נהרגו 144 נוסעים ו-6 אנשי צוות, בהם 72 גרמנים ו-51 אזרחים ספרדים. אייל באום, איש עסקים בן 39 מהוד השרון המתגורר באירופה, נספה אף הוא באסון.
לפניות לכתב: MatanH@ch2news.tv