כשנסיעה תמימה ברחובות בגדד, דמשק, ביירות או קהיר עלולה להסתיים במלכודת אש, שוק הרכבים המשוריינים משגשג. את הרווחים בשוק הזה גורפים בעיקר בלבנון. היסטוריה ארוכה של אלימות אצל השכנים מצפון הביאה להצלחה בתעשייה של משרייני הרכבים, שבה הידע עובר במשפחה מדור לדור.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כעת, ברוח הסערה שפוקדת את העולם הערבי, הלבנונים מנסים להפוך את הניסיון והידע המצטבר שלהם להון. כצפוי, בעקבות העלייה במפלס האלימות במדינות האזור, עלה גם הביקוש לרכבים משוריינים מחוץ ללבנון.
בשוק הבין לאומי בממוצע, רק עשרה אחוזים מכלל רוכשי הרכבים המשוריינים הם קונים פרטיים. היתר הם חברות ומשרדים ממשלתיים. אבל לא כך בסוריה. בשלוש השנים האחרונות, בעקבות המהומות שם, בין 50 ל-70 אחוזים מהרכבים המשוריינים שנקנו הגיעו לידיים פרטיות.
כמו בשוק רכבי היוקרה, גם בשוק הרכבים המשוריינים כמעט אין גבול לשכלולים ולתוספות. במיוחד שכבות הגנה שיהפכו את הרכב חסין בפני כל פגיעה. העלויות נעות בין 200 אלף דולר בערך לדגמים חסיני ירי, ועד מיליון דולר ואף יותר לרכבים חסינים בפני פיצוץ.
ומה לגבי זהות הקונים? אם כן, מלבד כמה מנהיגים פוליטיים שידם משגת, לא הרבה ידעו על רוכשי הרכבים המשוריינים בעולם הערבי, שכן היעד הסופי של המשלוח נתר בדרך כלל חסוי אפילו למתווכי העסקה. כל זאת כדי לשמור על ביטחונם האישי של הקונים, ביטחון שעליו הם משלמים ממיטב כספם.