על תופעת ההברחות הרווחת ברצועת עזה כבר שמענו רבות, וכך גם על הסחורה המוברחת ב"אוטוסטראדות" התת-קרקעיות. אך נראה כי המבריחים העזתיים ממשיכים לשבור אפילו את השיאים של עצמם: לאחרונה הם החלו להבריח במנהרות - גם מכוניות.
מאז תום מבצע "עופרת יצוקה", במהלכו נפגעה קשות תשתית המנהרות ברצועה, פנו המבריחים להשקעה מחודשת בתשתית, במטרה לשקמה מהר ככל שניתן. המטרה הפעם הייתה שונה: להרחיבה, תוך שמירה מירבית על סודיות, כך שכמויות סחורה רבות יותר תוכלנה לעבור בה.
המשבר הכלכלי העמוק בשל המצור הפך את התעשייה במנהרות לעסק רווחי, ואף למקור השקעה של ממש. עשרות אלפים מתושבי הרצועה משקיעים כספים רבים בפיתוח תשתית המנהרות, ומקבלים גם רווחים מהמבריחים עצמם.
בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" הפסידו המשקיעים העזתיים כספים רבים, ונאלצו להוציא סכומי עתק לשיפוץ המנהרות. המבריחים עצמם, לעומת זאת, חיפשו דרכים מקוריות לנסות ולהגדיל רווחים. אם יצליחו להכניס רכב שלם לתוך מנהרה ולהוציאו בקצה השני השלה - יוכלו לשדרג באופן ניכר את ההכנסות.
מפרקים את הרכב במצרים - ומרכיבים שוב בעזה
הרעיון להבריח מכוניות נבע גם מהעובדה שמחירי כלי הרכב ברצועה זינקו בעקבות המצור. "עם זאת, יש לא מעט חסרונות בהברחת מכונית לרצועה", מודה אחד המבריחים. "לוקח ארבעה שבועות להביא אותה לעזה, וצריך לפרק אותו לארבעה חלקים גדולים עוד בשטחי מצרים".
לדבריו, רק לאחר שכל חלקיו מוברחים לעזה, הוא מורכב פעם נוספת ברצועה. "החלקים נלקחים למעבדות מכניות, רובן פרוסות ברפיח רבתי, ושם הם מורכבים מחדש", מספר המבריח.
"התהליך הזה לעיתים דורש את הבאתם של אלו שפירקו את הרכב במצרים, גם כן דרך המנהרות, כדי להסביר ולסייע בהרכבתם מחדש של הרכבים". העניין הזה מהווה בעיה נוספת - שכן הבאתם של המפרקים המצריים דורשת תמורה כספית נוספת, שנלקחת מרווחי ההברחה.
השאלה העומדת על הפרק כעת, היא מה תהיה הסחורה הבאה שתיכנס בפתחי עולם המנהרות ברצועה. מטוסים? רכבים צבאיים? המבריחים רק יבקשו עוד קצת זמן, כדי להפוך גם את זה למציאות.