פינלנד הודיעה אתמול (שלישי) שאיתרה בלב הים הבלטי עוגן שקשור לחבלה החמורה שבוצעה במספר כבלים תת-ימיים בינה ובין אסטוניה לפני כשבועיים. משטרת פינלנד הבהירה כי לא תשחרר את הספינה Eagle S, החשודה שהיא חלק מ"צי הרפאים" של רוסיה, ואחראית לנזק החמור שיידרשו חודשים לתקן.
מכלית הנפט הנושאת את דגל איי קוק אך קשורה ישירות לרוסיה ולמאמצי ההברחה הבלתי חוקיים שלה צפויה להישאר לפי שעה בנמל שבו היא מוחזקת בפינלנד. הרשויות בהלסינקי הבהירו כי היא מיושנת, רעועה ובעלת ליקויים רבים - וגם בתום החקירה בעניינה לא יאושר לה לשוב ולשוט בים עד שבעליה לא ישקיע ויתקן כל הליקויים והסכנות. ברויטרס נכתב כי תמונות של הספינה לאחר התקרית מראות כי היא חסרה את העוגן הצדדי שלה.
על פי ההודעה אתמול, נמצא בקרקעית הים הבלטי עוגן מנותק, שעמד בסמוך לאזור שבו הסתיימו עקבות הגרירה בקרקעית. סימני הגרירה נמתחו לאורך כ-100 ק"מ - מה שממחיש כי המכלית הטילה את העוגן במכוון, ככל הנראה בהוראה ישירה של רוסיה, כדי לפגוע בצורה קשה בכבלים המונחים באזור. מומחי שיט העריכו כי לא סביר שספינה תנוע לאורך מרחק כל כך גדול עם עוגן שנגרר על קרקעית הים מבלי לשים לזה לב.
"המיקום שבו נמצא העוגן הוא במקביל לנתיב השיט של Eagle S - לכיוון מערב", נמסר בהודעת רשות החקירות הלאומית של פינלנד. עורך הדין של החברה שהספינה בבעלותה, מאיחוד האמירויות, אמר כי הנזק לכבלים התת-ימיים נגרם מחוץ למים הטריטוריאליים של פינלנד - ולכן אין לה סמכות לשפוט אותה ולקיים הליך משפטי בעניין. עוד לפני כן הוא טען כי פינלנד "חטפה" את הספינה ועליה להחזיר אותה.
סגן התובע הראשי של פינלנד אמר כי ייתכן שאנשי הצוות של הספינה יועמדו לדין פלילי ויהיו נתונים לעונשים. לפי שעה, לפחות שמונה עצורים ונקבע כי הם לא יוכלו לעזוב את המדינה.
"צי הרפאים" של רוסיה הוא צי של ספינות ישנות ולא מתוחזקות, שנעות לא אחת ללא משדרי מיקום או עם משדרים כבויים. רובן ככולן של הספינות הללו רשומות על שמן של חברות קש ברחבי העולם ונושאות דגלים של מדינות זרות - מה שמאפשר לרוסיה מרחב הכחשה בכל מה שקשור לאכיפת הסנקציות נגדה בעניין יצוא הנפט, וגם במקרים כאלה של חבלה חמורה נגד תשתיות קריטיות של מדינות בצפון אירופה.
רוסיה הרשמית כמובן שלא התייחסה לפרשה ולא קיבלה אחריות, אך באירופה גוברים הקולות שאומרים כי יש להתמודד בצורה תקיפה בהרבה עם מה שנראה באופן ברור כמו מלחמת צללים של רוסיה ושלוחיה במדינות המערב, על רקע המלחמה באוקראינה. אתמול דווח בעיתון yle בפינלנד כי מדינות נאט"ו צפויות להציב 10 ספינות מלחמה נוספות בים הבלטי - כדי לסייע בהתגוננות ומניעה של אירועים דומים בעתיד.
זו אינה הפעם הראשונה שבה ספינה הקשורה לרוסיה חשודה בגרימת חבלה חמורה לכבלים בים הבלטי. בסוף חודש נובמבר חשדו באירופה כי הספינה הסינית Yi Peng 3 קרעה כבלים תת-ימיים קריטיים בין ליטא ושוודיה ובין פינלנד וגרמניה בלב הים הבלטי. על פי החשדות, הספינה הסינית שיצאה מרוסיה גרמה בכוונה תחילה לחבלה בהוראה של הרשויות ברוסיה.
הספינה הסינית נעצרה על ידי הרשויות בדנמרק וזכתה במשך חודש לשמירה של כלי שיט צבאיים של נאט"ו, אולם לא הצליחו להגיע באירופה להסכמות עם סין על חקירה מלאה ובדיקה של כל חלקי הספינה. בשל כך, בשבוע שעבר, בעקבות לחץ סיני, הספינה עזבה את דנמרק וחזרה לסין, מבלי שהעוגן שלה נבדק ולא הוכחה אחריותה לחבלה החמורה. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, לא סביר שהקברניט וצוות הספינה של סין לא היו מודעים לנזק שגרמו.
מאז תחילת המלחמה באוקראינה לפני כמעט שלוש שנים החלה רוסיה בקמפיין חשאי וסמוי לפגיעה בתשתיות קריטיות ואסטרטגיות ברחבי יבשת אירופה. בשורה ארוכה של מעשי חבלה חמורים לאורך השנים האחרונות נפגעו מתקני אנרגיה, מפעלי נשק, אמצעי תחבורה קריטיים כמו כבלים חשמליים של רכבות, וגם כבלים תת-ימיים בשורה של מדינות באירופה. בנוסף, לאחרונה נחשף כי רוסיה מנסה להטמין מטעני חבלה במטוסים של חברת השילוח DHL בטיסות במין מדינות באירופה. בכל המקרים הללו מבצעת רוסיה את מעשי החבלה באמצעות גורם שלישי - מה שמאפשר לה מרחב הכחשה והתנערות מהפעולות שעלולות להיות מיוחסות לה.