אמורגוס (Amorgos), אחד האיים הבתוליים והפחות ממוסחרים בקיקלאדים היוונים, עומד במרכזו של ויכוח הולך וגובר על הצעה להקים מסוף לאוניות קרוז בנמל של העיירה הקטנה קטאפולה (Katapola). התומכים בהקמה של הטרמינל החדש אומרים כי הוא יעזור להקל על עומס היתר שחווים האיים מיקונוס וסנטוריני, אך המתנגדים מזהירים שהוא עלול לפגוע לצמיתות באופי הייחודי ובמערכת האקולוגית השברירית של האי.
אמורגוס הידוע ביופיו המחוספס, במי הטורקיז ובמנזרים העתיקים, מציע למבקרים בו חווית אי יווני אותנטי הרחק ממוקדי התיירות השוקקים בצפון ובדרום. נקודת הציון האייקונית ביותר של האי הוא מנזר Panagia Hozoviotissa מהמאה ה-10. המנזר צמוד לצוק גבוה מעל מפרץ הטורקיז של אגיה אנה, המפורסם בזכות הסרט "הכחול הגדול" של הבמאי לוק בסון. המקום כל כך שקט ומרוחק שההגעה למנזר דורשת טיפוס ב-350 מדרגות אבן תלולות, אבל המבקרים מתוגמלים בנופים עוצרי נשימה ובאווירה השלווה של כנסייה דמוית מערה. בפנים, הנזירים מציעים למבקרים כוסות קטנות של פסימני ראקי, משקה אלכוהולי מקומי בניחוח ציפורן.
>> טסים ליוון?היכנסו למדריך המלא
>> עכשיו מותר לגלות: האיים המושלמים ביוון שהישראלים לא מגיעים אליהם
תחושה זו של שקט ושלווה, שעד כה נהנה ממנה רק קומץ קטן של מטיילים, מגדירה את החוויה באמורגוס. עם זאת, כאמור המאזן השביר הזה נמצא כעת בסכנה. הנמל שייבנה לטובת ספינות התענוגות הענקיות נועד להסיט חלק מתנועת התיירות הכבדה המציפה כיום את מיקונוס וסנטוריני, אך בעוד שעורכי דין וכמה בעלי עסקים מקומיים רואים את הפוטנציאל לצמיחה כלכלית, המתנגדים טוענים שהאי לא ערוך להתמודד עם תיירות בקנה מידה גדול.
נכון לעכשיו, אמורגוס מסתמך על תשתית צנועה שנאבקת כדי לענות על הצרכים של האוכלוסייה הקיימת והמבקרים בה. בעיות עם איסוף פסולת, ניהול מערכת הביוב ומחסור במים כבר מעוררות דאגות בקרב התושבים, ועצומה שפורסמה לאחרונה על ידי תושב המקום אלקסיוס סיילופולוס, מדגישה את האתגרים הללו ומזהירה כי הטרמינל הגדול יחמיר את העומס שבלאו הכי קיים על המשאבים.
מעבר לדאגות הסביבתיות ולעומס על התשתיות, מקומיים רבים חוששים שהטרמינל החדש ישנה את אופיו של האי. במשך שנים, אמורגוס התגאה במספרי התיירים הנמוכים יחסית שמגיעים אליו, והוא נהג למשוך את אלה שמחפשים שקט ולא את המוני התיירים שנמצאים לעתים קרובות במקומות כמו מיקונוס או סנטוריני. הכנסת תיירות של ספינות קרוז עשויה להוביל לשינוי בכלכלה המקומית, כזו שמעדיפה תיירות המונית על פני צמיחה איטית יותר.
עם זאת, גורמי ממשל מקומיים טוענים שמסוף השייט הוא השקעה הכרחית. לטענתם, היתרונות הכלכליים, לרבות יצירת מקומות עבודה ופיתוח תשתיות, יסייעו לאי לשגשג, במיוחד בעונות החלשות כאשר התיירות מואטת.