אתמול (שלישי) נחשף ברשתות החברתיות תיעוד יוצא דופן שבו נראים אנשי צוות על ספינת מכולות בים סוף, שמצליחים להשמיד כלי שיט בלתי מאויש (כשב"ם) של החות'ים באמצעות נשק קל. לא ברור באופן ודאי מתי הסרטון צולם, אך על פי אחת הטענות מדובר באירוע שהתרחש ממש בימים האחרונים.

לאורך השבועות האחרונים ניכרת הסלמה מסוימת בתקיפות החות'ים נגד נתיבי השיט בים סוף ובמפרץ עדן. בשבוע שעבר פגעו החות'ים באמצעות כלי שיט בלתי מאויש במכלית הנפט Chios Lion הנושאת את דגל ליבריה, וגרמו לה נזק כבד. על פי דיווחים שונים וצילומי לוויין, הפגיעה במכלית יצרה פיזור נפט על פני הים באורך של כ-200 ק"מ.

הפגיעה במכלית Chios Lion

 

 

ב-12 ביוני תקפו החות'ים את ספינת המכולות MV Tutor, נושאת דגל ליבריה אף היא, ובתום סדרה של כמה מתקפות משולבות היא טבעה בים סוף. לרוב, פגיעת כלי שיט בלתי מאוישים בספינה מסחרית מודרנית וגדולה יכולה להביא להטבעתה בסבירות נמוכה בלבד. יחד עם זאת, פגיעה מדויקת של כשב"ם, למשל בחדר המנועים של הספינה, יכולים להביא לעצירת התנועה שלה. במצב כזה, יכולים החות'ים בקלות רבה לבצע מתקפות נוספות על הספינה, כמו למשל באמצעות טילים וכטב"מים.

החות'ים מחזיקים בחמישה סוגים של נשק נגד ספינות – טילים רגילים, טילים בליסטיים, כלי טיס בלתי מאוישים, כלי שיט בלתי מאוישים וגם כלי שיט תת-ימיים (כמו צוללת זעירה) בלתי מאוישים. על בסיס נתוני התקיפות של החות'ים נגד אוניות מסחריות בימים הסמוכים לתימן, ניכר כי כשב"מים הם אולי הנשק בעל יכולת הנזק וההרס הגבוהה ביותר.

 תיעוד הפגיעות ב-MV Tutor, עם כשב"ם וטילים

 

החות'ים מחזיקים בשלושה דגמים עיקריים של כשב"מים. טופאן (סופה, מבול, שיטפון) 1, טופאן 2 וטופאן 3. טופאן1, על פי נתונים שפרסמו החות'ים עצמם, מגיע למהירות של 35 קשר ונושא מטען נפץ במשקל 150 ק"ג. טופאן 2 מגיע למהירות של 41 קשר ונושא מטען נפץ במשקל 400 ק"ג. טופאן 3 מגיע למהירות של 52 קשר ונושא מטען נפץ במשקל 500 ק"ג.

כלי השיט הבלתי מאוישים של החות'ים, מתוך הבלוג Covert Shores

הפרקטיקה של שימוש באמצעות כלי שיט בלתי מאוישים מתאבדים למטרות תקיפה קיבלה תפנית חסרת תקדים בעקבות המלחמה באוקראינה. המודיעין הצבאי של אוקראינה ושכלל ופיתח את שיטת הלחימה באמצעות כשב"מים אולי לרמה הגבוהה ביותר כיום. לאחר כשנתיים וחצי של מלחמה, אוקראינה הצליחה להשמיד עשרות ספינות מלחמה וכלי שיט של הצי הרוסי באמצעות פגיעות כשב"מים.

למרות זאת, החות'ים עצמם כבר השתמשו בכשב"מים עוד הרבה לפני המלחמה באוקאינה. כך לדוגמה, בשנים 2017 ו-2020 תועדו פגיעות של כלי שיט בלתי מאוישים של החות'ים בספינות של סעודיה ואיחוד האמירויות.

תיעוד פגיעת כלי שיט בלתי מאויש במכלית הנפט הרוסית
תיעוד פגיעת כלי שיט בלתי מאויש במכלית הנפט הרוסית SIG במצר קרץ'

לחות'ים אין כשב"מים משוכללים כמו אלו שיש לצבא אוקראינה. כל הכלים של החות'ים אינם אוטונומיים לחלוטין, ובכולם נדרשת פעולה אנושית ראשונית. כך, במקרים רבים, כלי שיט נוסף, גדול יותר, נושא את הכשב"ם סמוך לנקודה שממנה הוא יוצא למתקפה. מפעיל אנושי נדרש לשבת על הכלי, להתחיל את התנועה שלו, ולאחר מכן לנטוש אותו – לפני הפגיעה במטרה. באוקראינה, כלי השיט התוקפים עוזבים את החוף באופן אוטונומי, ונשלטים מרחוק כל עת, בעיקר על בסיס רשת האינטרנט הלווייני "סטארלינק" של אילון מאסק.