המורדים החות'ים משתמשים בנמל הסגור ראס עיסא בתור גיבוי, לאחר הנזקים שגרמה המתקפה הישראלית בנמל חודיידה לפני כחודשיים. כך עולה מבדיקה של ערן אפרת, שמצא כי המכלית Lady Amira עזבה את ג'יבוטי ב־2 בספטמבר, יום למחרת עגנה בחודיידה וב־5 בספטמבר פרקה את הנפט בראס עיסא. 

בראס עיסא יש צנרת נפט מיושנת מאוד שנכנסת לתוך המכלית, ומשם מועבר הנפט או LPG (גפ"מ) למשאיות שמובילות אותו לעומק תימן. לפי הערכת אפרת, המשמעות היא שהמצב שבו החות'ים היו מסוגלים לפרוק 4-3 מכליות ביום, כעת במקרה המיטבי הם פורקים אחת בחודש. 

עשן בנמל חודידה בתימן, שהותקף על ידי ישראל  (צילום: רויטרס)
עשן בנמל חודידה בתימן, שהותקף על ידי ישראל | צילום: רויטרס

עבור שליחיה של איראן בתימן זו מכה קשה, משום שהם יצרו לעצמם תעשיית הברחות נפט אדירה דרך נמל חודיידה - נקודת החיבור המרכזית שלהם לסחר הבינלאומי. לפי הערכות, הכנסות החות'ים מהתחום מסתכמות בכ־1.8 מיליארד דולר בשנה. דוח של מומחי האו"ם מ־2022 מצא כי בין החודשים אפריל־נובמבר של אותה השנה, 69 מכליות שעגנו בחודיידה הובילו כ־1.81 מיליון טונות נפט, ששוויים כ־279 מיליארד ריאל תימני (כ־271 מיליון דולר).

הכתבה פורסמה במקור בגלובס