נמל התעופה הבין-לאומי "פארו" בבהוטן הוא אחד הייחודיים והמסוכנים ביותר בעולם. רק 50 טייסים בלבד מורשים לנחות בו ולהמריא ממנו, וגורמים רשמיים מקומיים מבהירים: "צריך עצבים מברזל כדי לעשות זאת". ההרים סביבו, התשתיות הבעייתיות, הגובה הרב ומסלול ההמראה הקצר שלו הופכים אותו לנקודת תורפה לכל טייס ונוסע, לצד הנוף עוצר הנשימה מסביבו.

בהוטן היא אחת המדינות המבודדות והנידחות ביותר בעולם. מדובר במדינה קטנה, גדולה משטחה של ישראל רק במעט, הממוקמת בין סין והודו הענקיות. נמל התעופה פארו הוא נמל התעופה הבין-לאומי היחיד שלה, ושעות הפעילות בו מוגבלות בשל מזג האוויר השורר במקום.

Paro International Airport (צילום: getty images)
Paro International Airport | צילום: getty images

בין השאר מגיעות אליו טיסות מניו דלהי, בנגקוק, קטמנדו והנוי. צוות נמל התעופה ממליץ כי יש לבצע את כל הנחיתות בשעות הבוקר, ולסיים את הטיסות עד לשעות הצוהריים, בשל תנאי הטיסה שהולכים ומחריפים במהלך היום. "אנו מעדיפים להימנע מפעילות לאחר הצוהריים מכיוון שהרוחות מתחזקות מאוד והטמפרטורות עולות", אמר עובד מקומי לרשת CNN.

 

 

נמל התעופה ממוקם בעמק עוצר נשימה, סמוך לנהר הזורם במקום. הוא מוקף ברכס הררי כמעט מכל צדדיו, עם שתי פסגות בגובה של 5,500 מטר. 97% מבהוטן כולה מכוסים בהרים ויערות. הבירה טימפו ממוקמת בגובה 2,350 מטר מעל לפני הים, ונמל התעופה פארו מעט נמוך יותר – בגובה 2,250 מטר.

Paro International Airport (צילום: getty images)
Paro International Airport | צילום: getty images

"בגבהים כאלה", מספר הטייס הבהוטני דורג'י, "האוויר דליל יותר, וכך המטוס שלך בהכרח טס מהר יותר. מהירות הטיסה שלך תהיה זהה, אבל מהירות הטיסה לעומת הקרקע תהיה הרבה יותר מהירה".

 

 

מסלול ההמראה והנחיתה בפארו קצר מהרגיל – באורך 2,264 מטר. אורך המסלול הסטנדרטי בנמלי תעופה רבים נע בין 2,700 מטר ל-4,000 מטר. בנמל התעופה בדנבר בארה"ב אורך מסלול ההמראה מגיע לכמעט 5,000 מטר. נמל התעופה הזה מוגדר ברמה C – שאומר כי רק טייסים שהוכשרו לנחות בו ולהמריא ממנו יכולים להגיע אליו.

"פארו קשה ומאתגר, אך לא באמת מסוכן", אמר דורג'י ל-CNN. "זה מאתגר ודורש כישורים מהטייס, אבל זה לא מסוכן. אם זה באמת היה מסוכן אני לא הייתי טס שם". אתגר נוסף בנמל התעופה הקטן והמיוחד היא העובדה כי הוא נחשב מיושן יחסית, ולא נהנה משפע של מערכות מכ"ם. זה קשור למורכבות הנחיתה במקום – וההנחיה כי על הטייס לבצע אותה בצורה עצמאית לחלוטין וללא עזרים אוטומטיים.