הדלפה שכוללת אלפי מסמכים ובהם תכתובות דואר אלקטרוני, תוכניות פנימיות, מאמרים מפברקים - חושפת את היקף, העומק והציניות של הניסיונות הרוסים להשפיע על דעת הקהל הישראלי. החומרים דלפו מחברה שמקורה במוסקווה, ושמה הוא "social desgin agency", נשכרה על ידי הקרמלין ופעלה בישראל, גרמניה, צרפת, ארצות הברית, אנגליה, איטליה, טורקיה וככל הנראה במדינות נוספות. כלי תקשורת גרמנים קיבלו אליהם את החומרים והפיצו אותו בכלי תקשורת ברחבי העולם.
לפי המסמכים, הקרמלין תיכנן להגיע למספר רבדים בחברה הישראלית באמצעות קידום מעמדו של ראש הממשלה נתניהו על רקע עמדותיו ביחס למלחמה באוקראינה, הקמת מפלגה שתפנה לקהל הישראלי שמוצאו מרוסיה ותקבל בין 3 ל-4 מנדטים בכנסת, עבודה עם פוליטיקאים דוברי רוסית, הפצת מסרים נגד אוקראינה בבתי כנסת, ציורי גרפיטי שיעוררו זעם של תושבים באזורים ערביים ותוכניות נוספות. מנגד במדינות אחרות, עסקו הרוסים בהפצה וקידום של תכנים אנטישמיים ואנטי ישראליים על מנת לערער יחסים דיפלומטיים בין ישראל למדינות מפתח.
חלק קטן מהמסמכים נחשפו לפני כשבועיים בדוח של ה-FBI, שפרסם משרד המשפטים האמריקאי, במסגרת פעילותו לסגירת אתרי אינטרנט שהופעלו על ידי רוסיה. הדוח סקר את קמפיין הדיסאינפורמציה הגלובלי של הרוסים, שכלל יצירת תוכן שהופץ ברשתות חברתיות ובאתרי פייק.
החברה הרוסית שהוטלו עליה סנקציות, ומייסדה מדווח ישירות לפוטין
חברת "social desgin agency" נוסדה ב-2017 והיא אחת מהחברות המרכזיות שעובדות עבור הקרמלין במאמציו להשפיע על דעת הקהל ועל כוחות פוליטיים. בין עובדיה, ניתן למצוא מתורגמנים לעברית וערבית ועל רקע פעילותה הוטלו עליה סנקציות על ידי ארה"ב, בטענה שמדובר באחת מהתומכות במאמציו של הקרמלין לייצר דיסאינפורמציה.
לפי המסמכים שחשף ה-FBI, ה-SDA הייתה בקשר עם פוליטיקאים בקרמלין ומפעילה למעלה מ-60 אתרי אינטרנט מזוייפים שהפעילו תעמולה פרו-רוסית נגד אוקראינה, בנוסף למעקב שניהלה החברה אחר 2800 אנשים שאותם זיהתה כדמויות משפיעות ביותר מ-80 מדינות כמו עיתונאים, אקדמאים, פוליטיקאים ואנשי אינטרנט.
הנתח הישראלי בתוכנית הרוסית
רוסיה התייחסה לקמפיין שלה בישראל כמרכזי, גם כיעד בפני עצמו וגם כמדינה שיש להתייחס אליה בהתאם ליחס שמדינות אחרות מראות לה. במסמך פנימי של SDA במהלך 2023, ברקע ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית נכתב ש"ישראל נמצאת במצב מושלם להשקת קמפיין השפעה על דעת הקהל.
המסמך תיאר לפרטי פרטים את המצב הפוליטי והחברתי השברירי בישראל, ונקב בשמות של אזרחים ישראלים ממוצא רוסי שאחר פעילותם צריך לעקוב. מטרת הקמפיין, לפי המסמכים, היה העלאת התמיכה במלחמה של רוסיה מול אוקראינה ל-50% בקרב ישראלים ובפרט ישראלים שמחזיקים בדעות אנטי-אוקראיניות. מטרה מרכזית נוספת שמראה את גודל השאיפות הרוסיות בכניסה לנבכי מדינת ישראל, היא וידוא שאף מפלגה בכנסת לא תתמוך בהעברת סיוע צבאי לאוקראינה.
לפי המסמכים, מקבלי ההחלטות ב-SDA ניסו לנתח דרך ניטור כלי תקשורת ומובילי דעת קהל את הנרטיבים המובילים בדעת הקהל הישראלית ובאמצעותם "להנדס" את ההתייחסות המתאימה לקידום המטרות הרוסיות. המסקנות שגובשו בחברה, הביאו לעשרות קמפיינים באתרי פייק ובין היתר, הפצה של קריקטורות ברשת פייסבוק בעזרת פרסום ממומן שבהן נראה נשיא אוקראינה שורף את דגל ישראל, ואנשי שמאל המואשמים בתמיכה בחמאס.
השינוי בעקבות מלחמת חרבות ברזל
הרוסים ראו בפריצת המלחמה ב-7 באוקטובר הזדמנות לקדם את האג'נדה שלהם בתוך ישראל. באחד המסמכים נכתב "כעת, מגמה מרכזית בפרויקט יכולה להיות הערכה חיובית של חוכמתו וראיית הנולד של ראש ממשלת ישראל". הרוסים ניסו לקדם את הרעיון שאם רה"מ נתניהו היה מאשר מכירת מערכות כיפת ברזל לאוקראינה - העורף הישראלי היה נשאר ללא הגנה.
במסמך אחר, הוצעה שיטת פעולה שעבדה בשכונות בצרפת, והיא ריסוסי גרפיטי פרובוקטיבי בשכונות ערביות, על מנת להעלות את המתח החברתי הפנימי. בנוסף, המלחמה שימשה את רוסיה על מנת להעמיק את הקרע בין ישראל לבין שאר העולם. בטורקיה לדוגמה, הופצו רעיונות שנטמעו היטב בחברה הטורקית לפי המסמכים, ובהם נכתב ש"ישראל היא אויב של כל המוסלמים, כולל המוסלמים הטורקים. טורקיה לא יכולה להרשות לעצמה להיות באותה חזית עם אלה שמבצעים רצח עם בעזה". זה אחד המסמכים שנחשף בהדלפת הענק.
ההגירה מרוסיה שמדאיגה את הקרמלין
במסמך שעקב אחר ההתקדמות בישראל, אנשי החברה הביעו שביעות רצון מהתוצאות וקבעו ש"הנרטיב נכנס לשיח הציבורי, ומהודהד על ידי מנהיגי דעת קהל והתקשורת". מחבר המסמך סיפק דוגמה על דיווח מזויף שטען כי משלוחי נשק מאוקראינה הגיעו לחמאס, וכי פרשן ישראלי המזוהה עם הימין חזר עליו בתוכנית טלוויזיה מרכזית. הסרטון של אותו פרשן, שותף על ידי חשבונות פרו-רוסים. הפרשן הגיב לחשיפת המסמך ואמר שדיבר על חיזבאללה ולא על חמאס, ועל החשש שיכולות קרב עלולות להגיע גם לחמאס. הוא הוסיף שאמירתו מבוססת עובדות ומערכת הביטחון מודעת אליהן.
בעקבות ההבנה שהקמפיין שמתנהל ברשתות החברתיות מוגבל ביכולות, תוכננו פעולות עתידיות מרחיקות לכת שכללו הקמת משרד בתקציב שנתי של 1.2 מיליון דולר לריכוז הפעולות בישראל. באמצעות נציגיהם בארץ, תכננו הרוסים להשפיע על מדיניות הכנסת דרך פוליטיקאים יוצאי רוסיה. במסמכים מוזכר שמו של חבר הכנסת ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין, למרות שהוא מוכר דווקא כתומך אוקראינה. רעיון אחר שמוזכר במסמכים הוא הקמת מפלגת עולים חדשה, שתוכל לגרוף 3-4 מנדטים.
במקביל, נעשה ניסיון לקדם נרטיבים שיפחיתו את יכולתם של יהודים לעזוב את רוסיה. גם כאן זכו נתניהו וממשלתו למילים חמות בשל רצון חלק מחברי הקואליציה לצמצם את חוק השבות, צמצום שהיה מקשה על יהודים רוסים להגר.
העיסוק בהגירה, חשף את הרגישות הרוסית כלפי הבריחה המסיבית מהמדינה מאז שפרצה המלחמה באוקראינה - כמיליון בני אדם לפי הערכות, רובם ככולם בעלי מקצועות מבוקשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. לפי המסמכים ה-SDA תכננה קמפיין התססה נגד מהגרים רוסים בכמה מדינות באירופה. בשל הרגישות של התוכנית, שבה רוסיה סימנה כמטרה את אזרחיה שלה, נקבע במסמכים כי "אסור שלפרויקט יהיו כל עקבות לקרמלין".