בזמן שנחשפים חומרי הלימוד בעזה שמהללים לטרור וקוראים לרצוח יהודים, ספרי הלימוד באיחוד האמירויות שונים כיום ב-180 מעלות. בעקבות הסכמי אברהם, חלה תפנית של ממש בתוכנית הלימודים במדינה – ישראל כבר לא נקראת "הכיבוש הציוני", האיסלאם מעודד דו-קיום וקורא למתינות, ואפילו החלו ללמד על השואה. השינוי האופטימי הזה שופך אור על האופן שבו צריכים ללמוד ברצועה ב"יום שאחרי".
מהמחקר שערך מכון IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד בעולם, עולה כי הסכמי אברהם הובילו לשינוי ממשי ביחס לישראל בתוכנית הלימודים של איחוד האמירויות – בהשוואה לתכנים שנלמדו בה לפני כן. בשנת 2020 הפסיקו באמירויות לכנות את ישראל "כובשת" או מדינת אויב בחומרי הלימוד. הם אף מעבירים מסר שתומך ביחסים עימה ורואים בו כמהלך שתומך ב"מאמצים לפיוס בין ישראל לבין הפלסטינים".
בספר הלימוד העדכני שלומדים תלמידי כיתה י"ב באיחוד האמירויות נכתב: "הג'יהאד יכול להיות מוכרז רק בידי השליט להבטחת חופש דת ופולחן לכולם". במקום להצדיק אלימות, התלמידים לומדים שהאיסלאם לא נכפה על אף אחד, מכיוון שהוא "מעודד דו-קיום וקורא לסובלנות".
בספר הלימוד של איחוד האמירויות בכיתה ט' שיצא לאור בשנת 2017, התייחסו לישראל כפרויקט "קולוניאליסטי בפלסטין". אולם, בספר הלימוד שיצא בשנת 2021 כבר הופיע השינוי. נמחק אותו משפט גזעני וישראל כבר לא מוצגת שם כישות כזו.
"נמחקו טקסטים אנטי-ישראלים בגלל הכשרת הלבבות של השלום"
יוני בייט, לשעבר איש מודיעין וכיום אנליסט, אמר ל-N12 כי "רואים את ההבדל החד והבולט בספרי הלימוד של איחוד האמירויות מלפני הסכמי אברהם לעומת כיום. זה שינוי חד וברור בשני מישורים - איסלאם מתון ולא ג'יהאדיסטי, לצד 'הכשרת הלבבות' של השלום עם ישראל שבעקבותיו נמחקו טקסטים שהיו אנטי-ישראליים".
מאז הסכמי אברהם, בכיתה י"ב באיחוד האמירויות משתמשים בקוראן ובחדית' כדי "להראות את החשיבות של היחסים הדיפלומטיים", פיוס עם 'אויבים' שגם פונים לשלום. הטקסט הזה רומז כמובן על היחסים שנרקמו עם ישראל.
"גילוי סובלנות כלפי היהודים"
תלמידי כיתה י' באיחוד האמירויות לומדים לעשות שימוש בחדית' כחלק מ"גילוי סובלנות כלפי היהודים". מוחמד אומר על היהודים: "האם זו לא נשמה" – פרשנות מתונה מאוד לטקסטים הדתיים.
חדית'ים אחרים שנלמדים בכיתה ט' "מדגישים את הסובלנות והכבוד כלפי היהודים". בין היתר, נלמד כי גברים רשאים להתחתן עם נשים יהודיות ונוצרים כדי "לחזק את היחסים בין המוסלמים לבין אנשי הספר".
"הנורמליזציה היא חלק מאותו קו ותוצר של אותו קו", הוסיף בייט. "האמירויות משתקפת כמדינה שרוצה איסלאם אחר ושפוי, שמוכנה להכיל יהודים ומגנה קבוצות קיצוניות. הנורמליזציה היא תוצאה של המגמה ולא המחולל. המודל הזה נותן תקווה שאיסלאם הוא לא רק ג'יהאד ואל-קאעידה, אלא יכול להיות גם מתון, בוורסיה אחרת".
בספרי הלימוד של איחוד האמירויות לומדים על "חוקת מדינה", מסמך של מוחמד שהבטיח זכות לקיום בכבוד ל"עמי הספר", כלומר גם ליהודים. בין היתר, נכתב כי "הנביא מחמד הבטיח להם חופש אמונה ופולחן לחיות את חייהם בבטחה, בדיוק כמו המוסלמים". הושמט ההמשך שלפיו הוא גם טבח ביהודים.
הושמט המשפט על "הכיבוש הישראלי"
לפני הסכמי אברהם בספר הלימוד של כיתה י"א נכתב כי בתים הושמדו בידי "הכיבוש הישראלי". אולם, במהדורה החדשה שיצאה לאחר מכן - השמיטו את אותו המשפט.
במהדורה הישנה של ספרי הלימוד באיחוד האמירויות, הופיע קטע קיצוני, אנטי-ישראלי: "איך הפלסטינים יכולים להכיר בישותה ישראלית הכובשת, כאשר זכותם על כל הארץ". במהדורה החדשה הוסר הקטע הלעומתי ונותרה התייחסות לסוגיה הפלסטינית, שלפיה "סחבת בפתרון גורמת לחוסר יציבות במזרח התיכון".
מורים בעזה לקחו חלק פעיל בזרוע הצבאית של חמאס
דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, חשף החודש מסמכים שמצביעים על כך שמורים ברצועת עזה פעילים במערך הצבאי של חמאס. במכתבים, שככל הנראה יועדו לראש מנהלת החינוך בעזה ד"ר מחמד חמדאן, מבקש חמאס ממנהלת החינוך להקל על המורים כך שיוכלו להתפנות לעיסוקם בזרוע הצבאית.
המכתבים הרשמיים אותרו במהלך פעילות מבצעית של כוחות צה"ל ברצועה. במכתב הראשון מבקש חמאס ממנהלת החינוך העזתית לפטור את המורים מחובותיהם החינוכיות כדי שיוכלו לעבוד במשרה מלאה עבור הארגון. במכתב השני, דורש חמאס לקבוע לוח זמנים מקל עבור המורים בשל עיסוקם בזרוע הצבאית.
מחקר: יותר מ-100 מחבלי חמאס שביצעו פיגועי טרור הם בוגרי אונר"א
אונר"א עלתה לכותרות בימים האחרונים, לאחר ששורה של מדינות החליטו על השעיית הסיוע לסוכנות - בעקבות השתתפות עובדיה בטבח הרצחני ב-7 באוקטובר. על פי מחקר שביצע מכון IMPACT-se ופורסם ב-N12, יותר מ-100 ממחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי שביצעו פיגועי טרור ורצחו אזרחים ישראלים הם בוגרי מערכת החינוך של אונר"א.
על פי ההערכות, יותר מ-500 אלף תלמידים לומדים בבתי הספר ברצועת עזה, ולמעלה ממחציתם בבתי הספר של אונר"א. הם מלמדים לפי תוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית שרוויה בתכנים אנטישמיים ומעודדת אלימות - לצד תכנים מסיתים משלהם שמפארים 'שהידים' ומייצרים דמוניזציה נגד ישראל.
אריק אגסי, סמנכ"ל מכון IMPACT-se הדגיש: "ילדים אמירותיים סופגים חינוך שיטתי לשלום זה עשור אחרי שמוחמד בן זיאד הבין את הכוח שיש לחינוך ולספרי הלימוד להיות חסם לקיצוניות ואבן פינה ליציבות אזורית. המחקרים שלנו מראים שתוכנית הלימודים של האמירויות מהווה מודל לחיקוי למדינות האזור כיצד ללמד על קבלת האחר על בסיס ערכים וטקסטים איסלאמיים וערביים המקרבים בין תרבויות - במקום שימוש במוטיבים אלימים ואנטישמים הנמצאים בחינוך הפלסטיני ובאונר"א".
עם מבט ל"יום שאחרי" בעזה, הוא הוסיף: "כמכון החוקר תכני ספרי לימוד במזרח התיכון כבר רבע מאה, אפשר לומר שיש דרך אחרת ללמד על ישראל ועל עשיית שלום כפתרון סכסוכים מבלי להסית. זו גם אחת הסיבות לכך שלאיחוד האמירויות הייתה את התשתית החינוכית הראויה להמשך קבלה ויישום הסכמי אברהם לטווח הרחוק".