ממשל ביידן הולך ומתקרב להכרעה בנוגע לתקיפה צבאית נגד החות'ים בתימן, כך מדווחים בימים האחרונים כלי תקשורת מרכזיים בארה"ב. על פי דיווח ברשת בלומברג אמש (שני), בארה"ב דנים ברצינות באפשרות לתקיפה, ומבינים כי ההודעה על הקמת כוח רב-לאומי להגנה ימית על נתיבי הסחר באזור מצר באב אל-מנדב ככל הנראה לא יספיק להסרת האיום. למרות זאת, לפי שעה עדיין לא התקבלה החלטה סופית בעניין.

על פי הדיווח, הפנטגון הציג לנשיא ביידן שורה של הצעות לתקיפות צבאיות משמעותיות ומה שהוגדר כתגובה "קשה". ביום ראשון הכריז שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין עם הגעתו לביקור בבחריין על מבצע Prosperity Guardian ("שומר השגשוג") - שבו ספינות מלחמה וכוחות צבא ימיים מכמה מדינות יקחו חלק במאמץ להתמודד עם איומי החות'ים על תנועת כלי השיט סמוך לחופי תימן.

החות'ים משתלטים על הספינה Galaxy Leader
החות'ים משתלטים על ספינה
פיצוץ בג'בל עטאן בצנעא, בירת תימן שנמצאת בשליטת הח
פיצוץ בג'בל עטאן בצנעא, בירת תימן שנמצאת בשליטת החות'ים

גם האתר פוליטיקו דיווח בסוף השבוע על היערכות אפשרית לתקיפה אמריקנית נגד יעדים ומטרות של החות'ים בתימן, בדגש על הבירה צנעא ומטרות איכות כמו בסיסים באזור החוף המערבי של תימן - משם משוגרים טילים וכטב"מים לעבר כלי השיט באזור. במקביל, הצי האמריקני העביר את נושאת המטוסים דווייט אייזנהאוור לאזור מפרץ עדן, כ-150 ק"מ מחופי תימן, לאחר ששהתה משך זמן לא ארוך במפרץ הפרסי. עם הצבת נושאת המטוסים באזור תימן התגברו ההערכות בארה"ב על היערכות לתקיפה אפשרית.

הקפטן של נושאת המטוסים אייזנהאוור בתיעוד מטוס F-18 ממריא מן הסיפון

 

 

 

למרות ההכנות למבצע צבאי התקפי נגד החות'ים נאמני איראן, בממשל ביידן מאותתים כי הם עדיין מעוניינים למצות את האופציות המדיניות העומדות לפניהם, לפני שיעברו לצעדים צבאיים. בימים האחרונים טענו בכירים בשורות החות'ים כי נערכות בעומאן שיחות לא ישירות מול גורמים מערביים על הפגת המתיחות.

בהצהרות שפרסמו דוברים צבאיים ומדיניים מטעם החות'ים בימים האחרונים הם מבטיחים כי לא יפסיקו לתקוף ספינות ישראליות וספינות שעושות דרכן לעבר נמלים בישראל, ומבהירים כי אין בכוונתם לפגוע בספינות שעושות דרכן ליעדים אחרים. למרות הדברים האלה, ידוע על לא מעט ספינות שבבעלות חברות בין-לאומיות גדולות ושלא עשו דרכן לישראל - אולם בכל זאת נפגעו משיגורים של החות'ים. מוחמד עבד אל-סלאם, דובר החות'ים, אמר אתמול לרשת אל-ג'זירה כי הם מסוגלים להוציא לפועל מתקפה בכל 12 שעות, וטען כי הקואליציה הביטחונית של ארה"ב לא תמנע מהם להמשיך לפגוע בספינות. לדבריו, כל עוד "נמשכת התוקפנות הישראלית בעזה" - יימשכו גם התקיפות על האוניות.

ראש המועצת השורא של החות'ים, מוחמד עלי אל-חות'י (צילום: רויטרס)
ראש המועצת השורא של החות'ים, מוחמד עלי אל-חות'י, עם טיל מתקדם | צילום: רויטרס
החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
החות'ים בתימן | צילום: רויטרס

שיקולים נוספים שעלולים לתרום להכרעתה של וושינגטון אם לתקוף בתימן הן בעלות בריתה במפרץ ובמזרח התיכון. על פי דיווחים שונים, בערב הסעודית דוחקים בארה"ב להימנע לחלוטין מפעולה צבאית מול החות'ים, מחשש להסלמת המתיחות מולם ומחשש שהם יהפכו למטרות לגיטימיות בתגובה על התקיפה האמריקנית. בחודשים האחרונים מנסים בריאד להגיע להסכם שלום רשמי עם החות'ים על רקע מאבקם הממושך במלחמת האזרחים בתימן, והסעודים חוששים שמהלך צבאי נגדם יטרפד את המאמצים ויפגע בשקט ששורר בממלכה בשנה וחצי האחרונה.

לעומת סעודיה, באיחוד האמירויות ככל הנראה בהחלט מעוניינים לראות תגובה חריפה של האמריקנים לאיומי החות'ים. על פי דיווח בבלומברג מסוף השבוע, באבו דאבי לוחצים על האמריקנים להגיב בתקיפות, בניגוד לשכניהם הסעודים. סוגיה זו מהווה תנאי מבחינת האמירותים להצטרף למבצע ההגנה הימי של האמריקנים. אתמול אמר בכיר אמריקני לפוליטיקו כי 19 מדינות בסך הכול חתמו על הצטרפות למבצע "שומר השגשוג", אולם רק 9 הסכימו שדבר מעורבותן יחשף בכלי התקשורת. סוגיה זו מעלה את האפשרות כי עוד מדינות ערביות, למעט בחריין, בחרו לקחת בו חלק.

יירוט הטילים מתימן לישראל על ידי USS Carney (צילום: U.S Navy)
יירוט הטילים מתימן לישראל על ידי USS Carney, ארכיון | צילום: U.S Navy

בזמן שבוושינגטון דנים כיצד להתמודד עם איום החות'ים, שממשיכים לשגר כמויות גדולות של אמצעי לחימה אוויריים וימיים לעבר ספינות מסחר תמימות, עוד ועוד חברות בין-לאומיות גדולות מודיעות על השהיית פעילותן בים האדום. חוקרי תעבורה ימית הראו במהלך הימים האחרונים כי חל גידול של ממש בתנועת כלי השיט שנעים מכיוון הים הערבי לכיוון דרום-מערב - במטרה להקיף את אפריקה בכף התקווה הטובה - הנתיב הדרוש כדי להימנע ממעבר במצר באב אל-מנדב.

 

 

רשימה חלקית של ענקיות ספנות ומסחר בין-לאומיים שעצרו או הגבילו את פעילותן בים סוף:

  1. BP - תאגיד הנפט הבריטי "בריטיש פטרולאום".
  2. CMA CGM - חברת הובלה ימית מצרפת.
  3. Equinor - חברת גז ונפט מנורווגיה (אתמול העלתה רשות השיט של נורווגיה את רמת הכוננות בדרום ים סוף לרמה הגבוהה ביותר וקראה לכל הספינות הנורווגיות להימנע מלהגיע לאזור).
  4. EURONAV - חבל נפט מבלגיה.
  5. Evergreen - חברת הובלה ימית מטייוואן. זכורה בין היתר לאחר שספינה שלה נתקעה לפני כשנתיים בתעלת סואץ וחסמה את התעבורה הימית בה לזמן ממושך.
  6. Frontline - חברת נפט מנורווגיה.
  7. Hapag-Lloyd - חברת הובלה ימית מגרמניה.
  8. HMM - חברת הובלה ימית מדרום קוריאה.
  9. Maersk - חברת הובלה ימית מדנמרק.
  10. MSC - חברת הובלה ימית משווייץ ואיטליה.
  11. ONE - חברת הובלה ימית מיפן.
  12. OOCL - חברת הובלה ימית מהונג קונג.
  13. Wallenius Wilhelmson WAWI.OL - חברת הובלה ימית מנורווגיה.
  14. Yang Ming Marine Transport - חברת הובלה ימית מטייוואן.