מל״טי הקרטון החדשים והקטלניים: המלחמה באוקראינה מכריחה את הצדדים הנלחמים ליצירתיות והתמודדות עם עלויות המערכה ההולכות וגדלות, וכך בוצעה השבוע תקיפה חריגה שהביאה לתוצאות מפתיעות. לראשונה במלחמה השתמשו האוקראינים במל"טים מקרטון ל"תקיפת נחיל" ברוסיה - והצליחו להשמיד מטוסי קרב שחנו בבסיס בגבול רוסיה-אוקראינה, יחד עם רכיבים של מערכת ההגנה האווירית הרוסית.
מדובר במל"ט מתוצרת חברת "סיפאק" האוסטרלית שבנוי כולו מקרטון המוחזק בגומיות, קל להרכבה ולשיגור ויכול לשאת 5-3 ק"ג חומר נפץ למרחק של 120 ק"מ. הוא נמצא בשירות צבא אוקראינה כבר שישה חודשים, אך שימש עד כה רק לשם להעברת אספקה לחזית. כעת, הוחלט לחמשו ולהפוך אותו לכלי תקיפה. עלותו 3,500 דולר ליחידה, והאוסטרלים מספקים כמאה כלי טייס כאלה לאוקראינים מדי חודש.
העובדה שהוא עשוי כולו מקרטון למעט המנוע מקשה מאוד על גילויו המוקדם במערכות המכ"מ, שנועדו לזהות מטוסי קרב ותקיפה גדולים ומהירים: והרוסים מוצאים את עצמם מופתעים מנחיל המל"טים התוקף. באותה "תקיפת נחיל" השתתפו 16 מל"טים שהצליחו להשמיד ארבעה מטוסי קרב רוסיים מדגם מיג 29 על הקרקע, שני מכ"מים של סוללות נ"מ אס-300 ואס-22 -"פנציר".
הכלי החדש מביא יתרון ייחודי לשדה הקרב: הוא זול, קל להרכבה כמעט כמו רהיט מאיקאה, וקשה לגלותו. במחשב הקטן שמותקן בו ועליו מערכת ג'י, פי. אס, מתכנתים את נקודת הציון לתקיפה, מחמשים את מטען הנפץ ומשגרים. הותקנה בו גם מצלמה זעירה שמאפשרת לשדר לאחור תמונה של מטרת התקיפה.
יתרונותיו הגדולים ביותר הם שהוא קטן, טס נמוך ולאט, וחתימת המכ"מ שלו נמוכה מאוד. לדברי היצרן האוסטרלי, המכ"ם יקלוט רכיבים כמו המנועים החשמליים, סוללות ומדחפים, אבל לא את הגוף העשוי קרטון. זה מאפשר יכולת התגנבות מבלי להתגלות ולהוות הפתעה בשדה הקרב.
גם בישראל צפו בתקיפה זו, מה שהדליק כאן נורות אדומות. הרבה מהיכולות שנחשפו במלחמה באוקראינה – אמ"לח חדש, מערכות הגנה, יכולות לוחמה אלקטרונית ועוד, מועתקות עכשיו לשדות הלחימה במזרח התיכון.
בישראל מכירים את האיום הזה כבר שנים: רחפנים ומל"טים פרימיטיביים שמיוצרים בעזה ובלבנון וסוריה. לכן בוצעו שינויים במערכי הגילוי – מכ"מים ומצלמות אלקטרו-אופטיות, שיודעים לאתר גם כלים כאלה. כך הופל רק בשבוע שעבר טיסן שהמריא מעזה והתקרב לגבול עם ישראל: לאורך כל נתיב הטיסה הוא נעקב אחרי אמצעי הגילוי של מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר ויורט באמצעות כיפת ברזל. גם כיפת ברזל עברה שדרוגים והתאמה להתמודדות עם האיום החדש.
בגבול הצפון ובגבול עזה אף הוקמו חמ"לים חדשים שמחוברים לכל החיישנים שנפרשו לאורך הגבול – אמצעי חישה ותצפית שנועדו לגלות בדיוק כלי טייס כאלה. אחרי הגילוי והזיהוי ניתן ליירטם באמצעות כיפת ברזל או באמצעות לוחמה אלקטרונית – שיבוש תדרים והשתלטות על כלי הטייס מרחוק.