אחד משווקי התיירות המפורסמים של העולם הערבי, משנה את פניו. הפנטיות השיעית בדמות טקסי העשורא כובשת את סמטאות דמשק. אמש (שני) ב"המהדורה המרכזית", פרסמנו את החלק השני של הפרויקט המיוחד מתוך סוריה: כך נראית ההתבססות האיראנית במדינה.
אזרח סורי אמיץ נכנס ללב המאפליה וצילם. הוא מונע מרגשות נקם, גם כלפי הנשיא האכזר שלו וגם אל מול בעלת הברית העיקרית שלו. הוא מטייל במדינתו וספק אם מזהה אותה אז הוא מצלם ומתעד, עבור מי שחונך מגיל ינקות לראות בהם את האויב הגדול - ישראל. הוא מסכן את חייו ועדיין, הוא לוקח אותנו למסע בתוך "טהראן הקטנה" שצמחה בלב דמשק. בשוק ניתן לראות את תמונותיהם של קאסם סולימאני וחסן נסראללה.
"מוזר לראות את התמונות של קאסם סולימאני נמכרות"
האזרח הסורי שתיעד עבורנו את המראות מהשוק בדמשק, המשיך לספר: "לא היינו רגילים לראות דברים כאלה לפני המלחמה ולפני הכיבוש האיראני בסוריה. כל זה מוזר ושונה לגמרי מהתרבות של האזרח הסורי, לראות את התמונות של קאסם סולימאני נמכרות כאן, כשאלה תמונות של הפושע והרוצח הכי גדול שיש אשר נתלות על קירות דמשק. יש כאן נשים וגברים שיעים, המון קבוצות של שיעים שהם לא מסוריה. הם באו מאיראן, מעיראק ומלבנון. שמים לב שאין בין הנוכחים נשים שמתלבשות כמו נשים סוניות".
את תוצאות הברית הלא קדושה בין אסד לבין האיראנים אפשר לראות בדמשק. שיעים מאיראן, מעיראק, מלבנון וממקומות נוספים מגיעים לסוריה, בעיקר למקומות הקדושים להם ומשתלטים - פרקטיקה שיעית מוכרת. "השיעים באים בחסות הדת", הסביר עסאם זייתון, חוקר ופעל שלום סורי עצמאי. "הם אומרים 'כאן הקבר של הצדיק פלוני'! הם מקימים להם קבר צדיק, בונים מסגד, בונים חוסייניה (מסגד שיעי)".
"אני לא יכול להגיד מילה נגד אזרח איראני"
אבל הפרויקט האיראני האמיתי, לפחות המקורי לא הסתכם בכך. המטרה הייתה שינוי ה-DNA - של החברה הסורית. האלוף במיל' ניצן אלון, לשעבר ראש אגף המבצעים, הסביר: "יש פה תהליך שפה כן יש תאימות אינטרסים אולי בין האיראנים לבין בשאר אל-אסד וזה לדלל את הסונים. אם אתה מסתכל על הטרגדיה הזאת של מיליוני פליטים שעזבו את בתיהם, את אדמתם בסוריה, רוב רובם הם סונים. והדומיננטיות הסונית שיש לפחות דמוגרפית בסוריה השתנתה במידה רבה".
"כיום אני אזרח סורי, אני לא יכול להגיד מילה נגד אזרח איראני", טען האזרח הסורי שתיעד עבורנו מלב בירת סוריה. "גם אם זה אזרח שהטריד אותי, אזרח איראני שיעי או עיראקי שיעי שהטריד אותי. מדינת סוריה היום שומרת על האיראני השיעי יותר ממני - האזרח הסורי".
השנאה לסונים - ולישראל
העימות בין הסונים לשיעים בלב דמשק מקבל ביטוי מרתק. שם, נשים שיעיות מקללות ומכות בנעליים את קברו של אחד מחברי של הנביא מוחמד, אדם שנתפס כאויב בקרב שיעים רבים. אבל שנאת השיעים לא מסתכמת כמובן רק בסמלים סוניים. אחת מהדוגמאות העיקריות כדי לראות את עומק ההשפעה האיראנית - הוא דגל ישראל שמשמש כשטיחון רצפה בכניסה לחנות בשוק. וכך, פרקטיקת השנאה מטהראן - זולגת לדמשק.
עסאם זייתון, הסביר על היחס של אסד לאזרחים הסורים: "בשאר אל-אסד אמר בריש גלי - 'סוריה אינה שייכת למי שמחזיק באזרחות סורית, אלא למי שמגן עליה'". ובאמת, איראן הגנה עליה במשך תקופה ארוכה ונהנתה מהפירות. האיראנים החלו לקנות נדל"ן בדמשק והרבה, ובמקביל הביאו קבוצות שיעיות ושיכנו אותן בכפרים סורים. המטרה: לשנות את הדמוגרפיה, ולהשתלט על הגאוגרפיה.
בשנים האחרונות, בשאר אל-אסד החליט לחזק את הריבונות הסורית בשטחו. חופש התנועה האולטימטיבי של הכוחות הרוסים והאיראנים נפגע, כעת הוא דורש תיאום מוקדם. גם קניית הבתים של האיראנים מחויבת להיעשות על פי חוק. בשנה שעברה לראשונה, אסד העז להכניס את כוחות הביטחון שלו לאוטונומיה האיראנית בקבר זיינב שבדמשק. כעת, הוא גם נלחם בתופעה של סחר לא חוקי בשוק השחור מצד איראן וחיזבאללה וברווחי העתק שהם גורפים במכירת מוצרי יסוד.
למרות התקוות, לא כל כך מהר איראן תעזוב את סוריה. האיראנים גם ינסו להשתלב בשיקום המדינה, שמשמעו עבורם הרבה מאוד כסף. בינתיים אנשים כמו האזרח הסורי שצילם עבורנו בדמשק, ימשיכו לחלום על מולדת חופשית מכיבוש זר, על קיום מכבד ועל זכויות אדם בסיסיות. ואולי אפילו בשלב הבא כשהחלום יהפוך לפנטזיה פרועה הוא מייחל, בדיוק כפי שאמר לי, לביקור שכנים בישראל.