אילון מאסק לא מודאג מיוקר המחיה העולה בעולם, ולא רק כי הוא האיש הכי עשיר בעולם. מאסק מציב לעצמו – ולאנושות – מטרות אחרות. כבר בימים הקרובים הוא שואף להשלים את הטכנולוגיה לנהיגה ללא נהג (FSD) של יצרנית הרכב החשמלי טסלה, אבל זה רק חלק מהחזון. בזמן שהוא מעריך שבתוך שנים ספורות המכוניות החשמליות ישתלטו על השוק, הוא פונה לתושבי העולם במסר פשוט: "תעשו עוד תינוקות". וגם בחייו האישיים הוא משמש דוגמה לכך.
לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן
בצל הכתבות על חייו האישיים, מאסק הצהיר שהוא מודאג משיעורי הילודה הנמוכים: "חשוב שאנשים יעשו מספיק תינוקות כדי לתמוך בציוויליזציה. אומרים שהציוויליזציה עלולה למות במכה או בדעיכה איטית. אם לא יהיו לנו מספיק ילדים, אנו נמות מייבבים בחיתולי מבוגרים. זה מדכא", אמר מאסק בוועידת אנרגיה בנורווגיה. לאחר מכן רץ לחשבון הטוויטר שלו להזהיר שסכנת שיעור הילודה הנמוך חמורה כמו ההתחממות הגלובלית.
Population collapse due to low birth rates is a much bigger risk to civilization than global warming
— Elon Musk (@elonmusk) August 26, 2022
בימים אלה מאסק עובד על חלק חשוב בבניית העתיד, כפי שהוא רואה אותו: ליטוש המיומנות של ה-FSD, כלי הרכב שנוהגים באופן אוטונומי (ללא נהג). הוא מתכנן לצאת להפצה המונית בארצות הברית ואולי גם באירופה עד סוף השנה. "שתי הטכנולוגיות שאני מתמקד בהן, שאנו מנסים לסיים את פיתוחן לפני סוף השנה, הן להכניס את ספינת הכוכבים שלנו למסלול – ולקבל מכוניות של טסלה שיוכלו לנהוג את עצמן", הצהיר. היזם אמר מעל הבמה שתשומת הלב שלו מתמקדת כעת בחללית SpaceX Starship ובמכוניות החשמליות של טסלה שנוהגות באופן עצמוני.
2 main goals this year:
— Elon Musk (@elonmusk) August 22, 2022
- Starship to orbit
- FSD wide release
Many other things, of course, but those are the 2 giant kahunas. Will require insane work by many super talented people, but, if anyone can do it, they can.
It is an honor to work with such awesome human beings.
האזהרה: "הציוויליזציה תתפורר"
עם זאת, מאסק, שנמצא כעת בעיצומו של קרב משפטי בשווי 44 מיליארד דולר לאחר ביטול עסקת טוויטר, מודע להגבלות – ומדגיש שהמהלך לכלי רכב אוטונומיים יוכל לצאת לדרך רק "בהתאם לאישור הרגולטורי". והחזון המתקדם תלוי גם באנרגיה שנחשבת מזהמת: באותו אירוע אמר מאסק שלדעתו עד 2030 רק מחצית מהמכוניות שייוצרו בעולם יהיו מכוניות חשמליות, ולצערו – העולם חייב להמשיך להפיק נפט וגז כדי לקיים את הציוויליזציה, במקביל לפיתוח מקורות אנרגיה בני קיימה שאינם מזהמים.
#fsdbeta 10.69 stops at no turn on red along with a super complex short left turn. Pretty amazing to see what this can handle. @elonmusk
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) August 25, 2022
pic.twitter.com/0wywFAVklY
"באופן מציאותי אני חושב שאנחנו צריכים להשתמש בנפט ובגז בטווח הקצר, כי אחרת הציוויליזציה תתפורר", אמר מאסק לכתבים בשולי הוועידה בנורווגיה שבה המליץ למארחת שלא להפסיק בינתיים את החיפושים אחרי מרבצי אנרגיה מזהמים. "אחד האתגרים הגדולים ביותר שאיתם התמודד העולם הוא המעבר לאנרגיה בת קיימה ולכלכלה בת קיימה", הוסיף. "יידרשו עוד כמה עשורים עד שנשלים את המעבר הזה".
הדיון שבו השתתף היזם בן ה-51 לצד ראש ממשלת נורווגיה ונשיא אוקראינה הופרע בידי מפגיני Just Stop Oil. דקות אחרי שבארגון הירוק שמעו את המילים "עוד נפט וגז", יצאו לפעולה מהירה. בערך באמצע המושב של מאסק פרצה אזעקת שרפה באולם והובילה לפינוי. חבורת Just Stop Oil, שמוכרת בזכות ההרגל המחאתי של חבריה להדביק עצמם ליצירות אומנות, קיבלה את הקרדיט על הפעולה, או הפעלול: הם טענו שזו המחאה שלהם על פיתוח נוסף של שדות נפט וגז בנורווגיה.
Just Stop Oil has just triggered a fire alarm (midway through @elonmusk's interview) during the opening session of #ONS2022. @JustStop_Oil
— Allister Thomas (@AllisterMThomas) August 29, 2022
Media and Hall 10 all evacuated but all those in the main hall (where the plenary is actually taking place in an adjacent hotel) not affected pic.twitter.com/OLpKGP7LYE
הרשת געשה סביב האמירות וסיקרה גם את המחאה: כתב הסביבה אלכס קימאני מיהר לכתוב: "האיש העשיר בעולם רוצה שנשאב עוד נפט וגז. כפי שציין מאסק, התיאבון של העולם לנפט לא עומד לגווע בקרוב – להפך, השימוש בנפט לייצור חשמל עולה והביקוש רק גובר".
הטיים מגזין העניק למאסק את התואר "איש השנה" ב-2021. החודש הזהירה כתבת המגזין של העיתון שאנו צריכים "להביט מעבר למאסק". העיתונאית, פריס מארקס, כתבה: "אילון מאסק הוא בעל חזון מיוחד שמניע את האנושות לעבר עתיד טוב יותר (או זה לפחות מה שהוא ומעריציו רוצים שנחשוב)". היא פירטה כיצד בשני העשורים האחרונים מיליוני תומכים, מערכות של גופי חדשות, כלכלנים ו"היפסטרים", מחפשי הכוכבים במדבר ומשתמשי המעליות, צייצני טוויטר בגורדי שחקים – כולם משבחים את היזם על המחשבה הנועזת, על ההתעלמות מהגבולות והמגבלות, הנרטיבים הנועזים שרקם סביב טסלה ו-SpaceX והפכו אותו לאיש העשיר בעולם.
"מאסק הפך לדמות שכולם חיפשו: אדם רב-עוצמה שמכר את הפנטזיה שאמונה בכוח המשולב של הטכנולוגיה ושל השוק יכולה לשנות את העולם מבלי להזדקק לממשלה", מציינים בטיים. וגם בארץ אפשר למצוא אנשים שעונים להגדרות הללו: נדב סילברט, שצופה בכוכבים ממצפה רמון, אמר לי פעם: "צריך מישהו שיממן את זה. המיליונרים האלה מקדמים את זה, ולא מחכים לממשלות. אני מברך על זה, הם החלוצים".
הפתרון ה"טבעי" של מאסק לבעיה הדמוגרפית
גם בחייו הפרטיים מאסק לא רואה מוסכמות או הגבלות – ופועל להגברת הילודה. ההחלטה שלו להביא לעולם ילדים עם אחת המנהלות הבכירות באחת החברות שלו מאתגרת את גבולות הנורמות של מנהל תאגיד. מאסק הוא גם המנכ"ל של ניוראלינק (Neuralink), חברה ובה 300 עובדים, שמנסה לפתח שבבים שיחברו את המוח האנושי ישירות למכונות. הוא ושיבון זיליס, אחת מהבכירות ומהקרובות לו ביותר בחברה, הביאו לעולם תאומים בנובמבר האחרון. על פי דיווח של האינסיידר זיליס, בת ה-36 סיפרה לכמה מעמיתיה שהיא לא מעורבת רומנטית עם מאסק בן ה-51 והרתה את הילדים באמצעות הפריה חוץ-גופית (IVF).
סוכנות הידיעות רויטרס יצאה לשוחח עם תשעה מומחים אחרי שהפרשה נחשפה בקיץ האחרון: המומחים אמרו לרויטרס שהיחסים בין מעבידים לעובדים עלו כבר לכמה מנכ"לים בעלי פרופיל גבוה במשרתם, מכיוון שהם "מפירים את רוב כללי המדיניות הארגונית ומעוררים חששות לניגודי עניינים". ובמהרה התברר שאין מדובר באירוע חריג, בוודאי לא במשפחתו של האיש העשיר בעולם.
האבא המאוכזב חשף: "אילון מתוסכל"
ארול מאסק, אביו של אילון, אמר בריאיון די מוזר לרדיו האוסטרלי שהוא לא גאה בבנו המיליארדר: "לא. אתה יודע, אנחנו משפחה שעושה הרבה דברים כבר הרבה זמן, זה לא שפתאום התחלנו לעשות משהו". לדבריו, אילון לא מרוצה מההתקדמות שלו בקריירה. הריאיון נגע גם בחדשות האחרונות, ולפיהן ארול בן ה-76 הביא לעולם שני ילדים עם בתו החורגת, יאנה בזוידנהוט בת ה-35.
ארול, שמבוגר מבזוידנהוט ביותר מ-40 שנה, הפך לאביה החורג כשהייתה בת 4. למרות זאת הוא כינה את מערכת היחסים שלו איתה "רגילה לחלוטין". ההערות הללו מהדהדים דברים שאמר בעבר בכתבות פרופיל על בנו: "הדבר היחיד שלשמו אנחנו נמצאים בכדור הארץ הוא להתרבות. אני לא רואה סיבה שלא לעשות זאת".
בהשוואה לאילון, ארול אמר במהלך הריאיון כי בנו השני, קימבל מאסק, הוא "הגאווה והשמחה" של חייו. קימבל הוא מסעדן ושף עם שווי נקי מוערך של 700 מיליון דולר. על בנו אילון הוא אמר שהוא "לא מאושר כמו שהוא היה רוצה להיות – הוא מתוסכל מההתקדמות, וזה מובן". מתוסכל או לא, למאסק יש עכשיו עשרה ילדים מנשים שונות, לאחד מהם הוא קרא X Æ A-XII, אחרי שהרשויות סירבו לשם המקורי שביקשו הוא והזמרת הקנדית גריימס שאיתה חי – שם שכלל משתנה, סימנים לאהבה ובינה מלאכותית ומטוס של CIA. לאחד הילדים קרא Exa Dark Sideræl.
הבעיות בדרך לרכב שינהג בעצמו – וה"קוץ בתחת"
כל מהלך של מאסק מיד מהדהד ברחבי העולם ומתויג בידי המונים כ"גאוני" – גם ההכרזה שהוא נוהג לצום מעת לעת הפכה לשיחת היום ברשתות. בעוד המיליארדר צובר עוד ועוד השפעה, ויכול לטלטל את השוק במחי ציוץ אחד, מתגבש הרושם שהוא מרגיש שהוא לא צריך לתת דין וחשבון לאיש.
On advice of a good friend, I’ve been fasting periodically & feel healthier
— Elon Musk (@elonmusk) August 28, 2022
בהיותו מנכ"ל טסלה התכוון מאסק להשתמש ברכבי היוקרה כדי לממן מכוניות חשמלית זולות יותר, אך זה לא קורה בינתיים מכיוון שמתגלות בעיות ברכבים הללו. מנהל הבטיחות בכבישים המהירים הפדרלי האמריקני (NHTSA) פרסם בחודש יוני דוח בנושא תאונות דרכים שבהן מעורבים רכבים אוטונומיים ורכבים סמי-אוטונומיים (עצמוניים-למחצה) המצוידים במערכות בטיחות אקטיביות. מתברר כי מבין כלי הרכב המצוידים במערכות אלה, הרכבים שהיו מעורבים בהכי הרבה תאונות הם מתוצרת טסלה. על פי הדוח, מתוך 392 תאונות דרכים שחקרו הארגון (בתקופה נתונה), 273 היו של מכוניות טסלה שהיו במצב "טייס אוטומטי".
גם השאלה ה"ירוקה" סביב החזון של מאסק בעייתית – אין שרשרת אספקה נקייה וירוקה בייצור הרכבים כפי שטסלה מנסה להציג. ברחבי העולם קפצו חברות כרייה על ההזדמנות של מעבר לייצור כלי רכב שפועלים על סוללות, מכיוון שהם דורשים יותר מינרלים מהמכוניות ("מלכודות הפח המזהמות") שבהן אנו נוהגים היום. סוכנות האנרגיה הבין-לאומית צופה שהביקוש למינרלים לסוללות – קובלט וליתיום – יזנק. הסביבה של המכרות וההשפעה על הקהילות הסמוכות, תופעות כמו עבדות בפרט ועבדות ילדים בכלל, פחות מעניינות את מעריציו של מאסק בטוויטר וגם את הרשויות.
צריך להגיד: המכוניות של מאסק לא יפתרו למשל את עומסי התנועה והצורך בכבישים ש"קורעים" את הנוף. על פי הטיים, לפני כמה שנים אמר מאסק שתחבורה ציבורית היא "קוץ בתחת", ושבה הוא מוקף בזרים, כולל רוצחים סדרתיים פוטנציאליים לדבריו. המשמעות: בין שברכב חשמלי ובין שלא, גם בעתיד של מאסק – אנחנו עדיין תקועים בפקק, רואים את העולם הופך למגרש משחקים של מיליונרים שמזנקים לחלל במתקנים יקרים במיוחד.