איראן ומשמרות המהפכה נמצאים שוב במרכזו של סיפור מסתורי: בשבוע שעבר הודיעו הרשויות בארגנטינה כי קרקעו מטוס מסוג מטען מסוג בואינג 747 בנמל התעופה המרכזי בבירה בואנוס איירס. על פי הרשויות המקומיות, מדובר במטוס השייך לחברת התעופה הלאומית של ונצואלה, קונביאסה, אולם בנוסף הוחרמו גם דרכוניהם של 18 אנשי הצוות שלו – והתברר שלפחות חמישה מהם בעלי אזרחות איראנית. בתוך זמן קצר התברר כי לפחות אחד מהם גם מחזיק בקשרים חשודים עם כוח קודס של משמרות המהפכה.
לאחר קרקועו של המטוס ומעצר אנשי הצוות התברר כי המטוס עצמו, שכיום נמצא רשמית בבעלות של חברה מוונצואלה – היה בעבר שייך לחברת מהאן – חברת התעופה הלאומית באיראן אשר מופיעה ברשימת הסנקציות האמריקניות. על המטוס עצמו נמצאה כמות לא מעטה של רכיבי אוטומטיים, שלכאורה, על פי הודעת הצוות, נועדו לשמש עבור תעשייה אזרחית כמו תעשיית הרכב.
מאז 6 ביוני עומד המטוס בנמל התעופה מיניסטרו פיסטריני בבואנוס איירס. שר ההגנה הארגנטינאי אניבאל פרננדז הודיע כי הוא נתפס ואנשיו נעצרו לאחר שממשלת ארגנטינה קיבלה מידע בנושא "מסוכנויות מודיעין זרות" על כך שלפחות חלק מאנשי הצוות האיראניים היו חלק מחברות הקשורות בכוח קודס של משמרות המהפכה.
הרשויות בארגנטינה מסרו כי קיימים "חשדות רבים" בנוגע למטוס, כולל העובדה שהיו עליו הרבה יותר אנשי צוות בפועל ממה שדווח לרשויות באופן רשמי – וכי מדובר בקבוצה גדולה מאוד של בני אדם ביחס לעובדה שמדובר במטוס מטען. חקירת פרטיו של המטוס העלתה שבחודשים האחרונים הוא ביצע טיסות ליעדים נוספים באמריקה הלטינית, כמו פרגוואי ומקסיקו.
עוד לפני שנעצר בארגנטינה, הצליח אותו מטוס בדיוק לעורר גם את חשדן של הרשויות באסונסיון, בירת פרגוואי. "המטוס נחת בפרגוואי עם 18 אנשי צוות – 11 ונצואליאנים ושבעה איראנים", אמר דאגלאס קוביליה, מנהל רשות שדות התעופה המקומית. "למטוסי מטען יש לרוב שישה או שבעה אנשי צוות, מספר אנשי הצוות במטוס הזה מיד תפס את עינינו", הוסיף.
בפרגוואי אומרים שלמדו על הקשר האיראני של המטוס רק לאחר שהמריא מהמדינה. שר הפנים הפרגוואי פדריקו גונזלס אמר שהמטוס העביר למדינה סיגריות, ומיד לאחר שהתברר כי קיים קשר לכוח קודס הם עדכנו את כל גורמי המודיעין הרלוונטיים במדינה.
חשד: הוביל רכיבים לתעשיית המל"טים
נקודה מעניינת לגבי מסלולו האחרון של המטוס – לפני נחיתתו בבואנוס איירס הוא ביצע נחיתה לא מתוכננת בעיר קורדובה בארגנטינה – וזאת בטענה כי שרר בבואנוס איירס מזג אוויר גרוע. הנחיתה בקורדובה מעניינת במיוחד כי שם ממוקמת זרוע חשובה של התעשייה הביטחונית בארגנטינה, Fabricaciones Militares. העניין הזה הופך להיות אפילו יותר מעניין כשמתברר שבשנת 2012 חתמה אותה חברה ארגנטינאית על מזכר הבנות והסכם שיתוף פעולה עם חברת CAVIM, אחת מחברות הנשק הגדולות והחשובות בוונצואלה.
בתזמון מעניין, הציג בחודש שעבר שר ההגנה הארגנטינאי מל"ט חדש ומתקדם שיוצר ופותח במפעלי חברת Fabricaciones Militares שבקורדובה. מומחי נשק ותעופה מציינים כי אותו מל"ט מורכב מרכיבים טכנולוגיים הדומים וקשורים לאותם רכיבים המשמשים את התעשיות הביטחוניות בוונצואלה לפיתוח מל"טים דומים. פיתוח המל"טים בוונצואלה, כמו גם סוגי נשק נוספים, נעשים בשנים האחרונות בעזרתה האדיבה של איראן.
גם תפיסת המטוס החשוד כקשור לאיראן ושנמצא בבעלות של חברה מוונצואלה מגיעה בתזמון מסקרן – בדיוק השבוע ביקר ניקולס מדורו, נשיא ונצואלה השנוי במחלוקת, בטהראן. במהלך ביקורו נפגש מדורו עם המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנהאי ועם הנשיא אברהים ראיסי, וחתם עם האחרון על הסכם שיתוף פעולה בין המדינות למשך 20 שנה.
הקשר בין איראן וונצואלה, שתי מדינות נפט מבודדות ונתונות לסנקציות קשות מהממשל האמריקני, אינו חדש. בשנים האחרונות מנהלות שתי המדינות מערכת יחסים ענפה, המתבטאת בתחומים כלכליים, מדיניים וביטחוניים שונים, ועל פי שורת דיווחים ועדויות הפכה ונצואלה למדינה חשובה בתהליך ההתבססות של כוח קודס של משמרות המהפכה באמריקה הלטינית.
בשלב זה עדיין לא ברור באופן ודאי מה עמד מאחורי נחיתת המטוס החשוד בארגנטינה, ואם באמת היה לו קשר לתעשיית המל"טים של ונצואלה, וכל שכן קשר לתעשיית המל"טים של איראן ומשמרות המהפכה. הרשויות בארגנטינה לא הודיעו מהיכן הגיע המידע המודיעיני שהוביל לעצירת המטוס, אך הסיפור הזה קורה במקביל לשורת דיווחים עלומים ומסתוריים מאיראן, בין היתר על מותם של כמה וכמה גורמים חשובים במערך המל"טים האיראני, וכמה חודשים לאחר דיווח על פגיעה בבסיס מל"טים בצפון מערב איראן שיוחסה אף היא לישראל.