נסיבות אסון הרכבל באיטליה, שבו קיפחו את חייהם 14 בני אדם ובהם 5 מבני משפחת בירן הישראלית והוריהם, ממשיכות להיחקר גם הבוקר (שלישי). באיטליה דווח כי יום לפני הטרגדיה, קרון הרכבל עצר - ובעקבות כך הוזעק טכנאי שבדק את הרכבל. כעת נבדק האם יש קשר לתאונה הקטלנית שאירעה למוחרת. בכיוון חקירה נוסף, נבדק האם נשכח בקרון כלי שבאמצעותו בדקו את מערכת החירום - והוא זה שמנע מהבלמים לעבוד.
בעיתון לה רפובליקה האיטלקי דווח כי "מדובר בכבל שמחזיק את הרכבל, מושך את הקרון וגם בולם ומייצב אותו במהלך נסיעתו. 24 שעות לפני הטרגדיה הרכבל עצר למשך חצי שעה וטכנאי הוזעק לבדוק אותו, וכעת עולה השאלה האם יש קשר לתאונה שאירעה יום לאחר מכן".
בכיוון חקירה נוסף, שעליו דווח בעיתון לה-סטמפה נכתב כי התקלות שגרמו לאסון הן מאוד נדירות ועוד יותר נדיר שהן יקרו זו אחר זו. על פי אחד הטיעונים, ייתכן ואחד הטכנאים שכח כלי מסוים בקרון שנועד לבדוק אותו - וזה מה שמנע ממערכת הבלמים והחירום לעבוד.
כפי שנראה כרגע, האסון אירע בעקבות שתי תקלות טכניות חמורות: הכבל שעליו משונע הרכבל נקרע, ובלם היד - מנגנון הבטיחות של הרכבל - לא עבד. על פי דיווח בתקשורת האיטלקית, המשטרה החרימה את מצלמות האבטחה שתיעדו את הנסיעה האחרונה של הרכבל, ובהן נראה הקרון מתקרב לנקודת הסיום ואז, חמישה מטרים לפני ההגעה, הכבל נקרע והוא מידרדר במורד ההר.
משרד התחבורה האיטלקי מסר כי בדיקה ראשונית של רישום הבטיחות והתחזוקה של קו הכבלים הראתה כי כל מבנה הרכבל עבר שיפוץ באוגוסט 2016, וכי בוצעה בדיקת תחזוקה בשנת 2017. בסוף השנה שעברה נערכו בדיקות של הכבלים, כולל בדיקות מגנטיות של הכבלים הראשיים של המעלית, הכבל שמושך את הקרון במעלה ההר, כבל התמיכה המחזיק את הקרון וכבלי ההצלה. בחודש דצמבר נערכה בדיקה נוספת על פי המשרד. ראש עיריית סטרסה, מרצ'לה סוורינו, אמרה שעדים אמרו שהם שמעו שריקה חזקה לאחר שכבל העופרת נקרע.
חשוב להדגיש שבאיטליה ובאירופה יש מערכות רכבל רבות כמו זו של הרכבל שהתרסק בצפון איטליה. מי שחולש על התעשייה הזאת הם האירופים, והרגולציה עליה היא באחריות האיחוד האירופי. האסון האחרון בסדר הגודל הזה שאירע באיטליה היה לפני 20 שנה.