הפקק בתעלת סואץ: מאמצי חילוץ של אחת מספינות המטען הגדולות בעולם הסתבכו בשל סלע שנמצא מתחת לקשת הספינה – כך מסרו היום (ראשון) שני גורמים שמעורים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס. מנגד, ברשות תעלת סואץ טוענים כי ישנם מים מתחת לקשת וכי חלה סטייה של 4 מטר בחרטום ובירכתי הספינה התקועה, שאורכה כ-400 מטרים. התקווה היא שהגאות החריגה שצפויה בלילה ביחד עם מאמצי החילוץ יביאו לשחרור הספינה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
על אף טענות הגורמים, ברשות תעלת סואץ אמרו כי יש מים מתחת לקשת הספינה. "ההגה לא זז ועכשיו הוא זז, המדחף עובד עכשיו, לא היו מים מתחת לקשת, ועכשיו יש מים מתחתיו, ואתמול הייתה סטייה של 4 מטר בחרטום ובירכתיים", עדכן יו"ר רשות תעלת סואץ, אוסמה ראבי, את כלי התקשורת המצריים. על פי כלי התקשורת, הקברניט החליט להיכנס לתעלת סואץ כשבתחזית רוח צולבת של 40 קשר ובחר לשוט ללא ניתוב ע"י גוררת.
ראבי הוסיף כי מדינות שנפגעו מהסתימה בתעלה עשויים לקבל הנחות. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא סבור שהחקירות יראו שהם אינה אחראים לתקיעת "אבר-גרין" בתעלה. דחפורים שעובדים ללא הפסקה חפרו עד כה 27 אלף מטרים של חול. התקווה היא שהגאות החריגה שצפויה להיות בלילה ביחד עם מאמצי החילוץ יביאו לשחרור הספינה.
נשיא מצרים, עבד אל-פתיח א-סיסי, הורה על הכנות להסרה אפשרית של כמה מ-18,300 המכולות ב"אבר-גרין". גורם ב-SCA אמר כי כל פעולה להקלת עומס הספינה לא תחל לפני יום שני. למרות ההוראה של הנשיא המצרי, מומחים הזהירו כי תהליך כזה יכול להיות מורכב וארוך.
יו"ר רשות התעלה ציין כי הוא מקווה שלא יהיה צורך בכך, אך כי מצרים תקבל הצעות לסיוע בין-לאומי אם תעבור לאסטרטגיה זו. על פי ראבי, עבודת החילוץ מחולקת לשני חצאים – 12 שעות חפירה ו-112 שעות גרירה. "זאת מכיוון שלא כל הזמנים מתאימים למשיכה בשל הגאות", הסביר והוסיף כי נפרסו 14 סירות גרירה.
הנזק הכלכלי ממשיך
על פי רשות התעלה, לפחות 369 סירות ממתינות למעבר בסואץ, כולל עשרות ספינות מטען גדולות, שנושאות מכליות נפט, גז טבעי נוזלי או גז נוזלי. ברשות מסרו כי מאמצי החילוץ יימשכו מסביב לשעון בהתאם לתנאי הרוח והשפל.
כ-15% מתעבורת הספנות העולמית עוברת בתעלת סואץ, המהווה מקור מרכזי להכנסות מטבע חוץ עבור מצרים. ההפסקה הנוכחית עולה לתעלת סואץ עצמה - 15-14 מיליון דולר מדי יום. בגלובס דווח כי לפי מגזין הספנות "Lloyd’s List", כל יום שבו התעלה חסומה – משבש מעבר של סחורה בשווי של כ-9 מיליארד דולר - כלומר עלות של כל שעת חסימה עומדת על כ-400 מיליון דולר.