שבוע אחרי ההתנקשות בחייו של מפקד "כוח קודס" של משמרות המהפכה האירניים, קאסם סולימאני, פרטים חדשים על החיסול הממוקד שביצע צבא ארה"ב נחשפים: תחקיר שפרסמה אתמול (חמישי) סוכנות הידיעות העולמית "רויטרס" מעלה כי האמריקנים ידעו בדיוק היכן נמצא הגנרל המבוקש, ככל הנראה באמצעות סייענים מן השטח וכאלה ששהו במטוס שבו הגיע מסוריה לעירק.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
המעקב אחר סולימאני החל עוד בשדה התעופה בדמשק, שאליו הגיע בתוך רכב עם חלונות כהים, מלווה בארבעה חיילים ממשמרות המהפכה. הרכב חנה בצמוד למדרגות שהובילו אל מטוס ה-A320 של חברת התעופה הסורית "שאם ווינגס", שיעדו היה בגדד. לפי עובד בחברה ששוחח עם רויטרס, אף אחד מחברי קבוצתו של סולימאני לא הופיע ברשימת הנוסעים.
מקור ביטחוני בעירק המעורה בהסדרי הביטחון של סולימאני אמר לרויטרס כי סולימאני נמנע מלנסוע במטוס פרטי בשל שיקולים ביטחוניים וחשש לחייו. אולם, הוא לא ידע כי מטוס הנוסעים שעליו עלה יהיה האחרון שבו יזכה לטוס. דקות אחרי שעזב את השדה בבגדד, כטב"ם אמריקני שיגר שני טילים לעבר רכבו ושם קץ לחייהם של כל חברי פמלייתו, כולל מפקד המיליציה הפרו-אירנית שפגש אותו לאחר שנחת בעירק - אבו מהדי אל-מוהנדס.
מיד לאחר התקיפה האמריקנית החלו גורמי הביטחון המקומיים בחקירה מאומצת. אנשי הביטחון העירקיים סגרו הרמטית את שדה התעופה ולא אפשרו לעשרות אנשי הצוות של השדה לעזוב את השדה - בהם אנשי ביטחון, שוטרים ואנשי ביקורת הדרכונים.
לדברי עובדי ביטחון מנמל התעופה בבגדד ועובדים בחברת התעופה "שאם", החוקרים חיפשו אחר משתפי פעולה שעדכנו את צבא ארה"ב בזמן אמת על מיקומו המדויק של סולימאני. את החקירה הוביל פאלח אל-פייאד, האיש ששירת כיועץ הביטחון הראשי לגוף שמתאם בין המיליציות השיעיות בעירק, ומקורבו של סולימאני.
לפי אחד המקורות ששוחחו עם רויטרס, הייתה בידי החוקרים אינדיקציה ברורה לכך שפועלים שבתוך שדה התעופה בבגדד מרגלים לטובת ארה"ב, ואלה הדליפו פרטים ביטחוניים רגישים בנוגע להגעתו של סולימאני. בין החשודים המרכזיים היו שני אנשי הצוות הביטחוני של נמל התעופה בבגדד, ושני עובדי חברת התעופה "שאם ווינגס" - אחד מהם פעל מנמל התעופה בדמשק, והשני היה על המטוס שבו נסע הגנרל המבוקש.
לדברי המקור, חוקרי סוכנות הביטחון הלאומית מאמינים שארבעת החשודים עבדו כחלק מרשת רחבה של אנשים שמספקים מידע לצבא האמריקני. עובדי חברת התעופה החשודים נמצאים כעת תחת חקירה של גורמי הביון הסוריים, ושני אנשי הביטחון החשודים מנמל התעופה נחקרים בבגדד.
ממצאים ראשונים מהחקירה בבגדד מעלים כי המידע הראשוני על מיקומו של סולימאני הגיע משדה התעופה בדמשק, בעוד שתפקיד התא שפעל בבגדד היה לאשר את ההגעה של המטרה ולספק פרטים על השיירה. גורמים בכירים בארה"ב אמרו לרויטרס שנוהל מעקב צמוד אחר תנועותיו של סולימאני בימים שקדמו לחיסול, אך סירבו לפרט איך הצבא ידע את מיקומו המדויק בליל התקיפה.
המטוס נחת בבגדד ב-3 בינואר. לאחר הנחיתה, יצאו סולימאני ושומריו דרך מסלול עוקף. אל-מוהנדס פגש אותו מחוץ למטוס, והשניים נכנסו אל הרכבים המשוריינים שהמתינו על המסלול. החיילים הנוספים ששמרו על סולימאני נכנסו אל הרכב הנוסף ונסעו עמו בשיירה. אנשי הביטחון של נמל התעופה הניחו לרכבים לצאת אל הכביש שמוביל החוצה באין מפריע. שני הטילים הראשונים פגעו ברכב שבו נסעו סולימאני ואל מוהנדס, והרכב השני נפגע מיד לאחר מכן.
בשעות שאחרי המתקפה בדקו החוקרים את שיחות הטלפון שניהלו העובדים במשמרת הלילה בשדה התעופה וקראו את כל ההודעות ששלחו, בחיפוש אחר מי שסייע לאמריקנים. הם חקרו את עובדי השדה וחברת התעופה במשך שעות ארוכות, ואחד מהם אף סיפר שהחוקרים תשאלו אותו במשך יממה שלמה. לדבריו, החוקרים שאלו אותו עם מי דיבר ולמי שלח הודעות לפני שהמטוס נחת, והתחקור כלל "שאלות משונות" שקשורות לטיסה מדמשק. בסוף התחקור הטלפון הנייד שלו הוחרם. "הם שאלו מיליון שאלות", אמר.