המדינות שאזרחיהן נהרגו בהתרסקות המטוס דורשות פיצויים: 5 ימים לאחר שהמטוס של חברת "Ukrainian Airlines" התרסק מעל שמי טהרן כתוצאה משיגור טיל אירני לעברו - אירוע שבו נספו כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות, באוקראינה מבהירים שבכוונתם לנקוט בצעדים נגד האירנים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
שר החוץ האוקראיני, ואדים פריסטייקו, אמר היום (שני) שחמש נציגי המדינות שאזרחיהן מתו בהתרסקות - בהן קנדה, שוודיה, אפגניסטן ואוקראינה, ייפגשו ביום חמישי הקרוב בלונדון כדי לדון בתקרית. בכוונתם לדון בנקיטת צעדים משפטיים נגד אירן ולתבוע פיצויים. רבים מהנוסעים שהיו על הטיסה היו אירנים בעלי אזרחות כפולה.
השר האוקראיני דחה בתוקף את הטענות האירניות לפיהן המטוס יורט לאחר שטס באזור הסמוך לבסיס צבאי בתקופה מתוחה מבחינה ביטחונית וטען שמדובר ב"שטויות". לדבריו, טהרן הסכימה למסור את הקופסאות השחורות מהמטוס לחקירה.
"הטענות האירניות מגוחכות כי יש הקלטות מהמטוס שבהן נשמע אחד הטייסים אומר שהכל בסדר ושהוא עובר לטייס אוטומטי", אמר השר האוקראיני, "אלה היו מילותיו האחרונות של הטייס, לא היה שום דבר יוצא דופן במסלול שבו המטוס טס. המטוס שינה את המסלול כי הוא נפגע מרקטה".
"השלטונות באירן הם הנושאים באחריות לכך", הבהיר, "עלינו לחקור ולאתר מי היה זה שנתן את ההוראה ללחוץ על הכפתור ולשגר את הטיל. כל האחראים צריכים לעמוד לדין". לדבריו, ממשלת אוקראינה דורשת שמומחי תעופה אוקראינים יהיו אלה שיחקרו את התאונה וינתחו את המידע שבקופסאות השחורות.
אירן הודתה ששיגרה טיל וגרמה להפלת המטוס
בסוף השבוע האחרון, הודתה אירן שהיא זו שעומדת מאחורי התרסקות המטוס - ומפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, הגנרל אמיר עלי חג'ידזה, פירט אמש את השתלשלות האירועים שהובילה לטרגדיה:
- רמת הכוננות באירן הועלתה לדרגה הגבוהה ביותר וסוללת טילים נגד מטוסים צורפה למערך הנ"מ המגן על שמי הבירה.
- הסוללה הוצבה בכפר בידגנה שממערב לטהרן.
- במהלך היום קיבלו סוללות הנ"מ מספר התרעות ממוצב הפיקוד והשליטה של כוחות ההגנה האווירית. כאילו טילי שיוט אמריקניים כבר עושים את דרכם לתקיפת מטרות סביב טהרן.
- מפקדי סוללות הנ"מ ביקשו להכריז על הטלת איסור על כל הטיסות האזרחיות בשמי העיר אבל בקשתם נדחתה והותר להמשיך בהמראות ונחיתות מנמל התעופה הבין לאומי על שם חומייני.
- לאחר שהמטוס האוקראיני המריא מנמל התעופה, הבחינו בו במכ"ם של הסוללה החדשה בבידגנה. מפקד הסוללה ניסה להתקשר למוצב הפיקוד ואולם מערכת הקשר שלו הייתה תקולה.
- לרשות מפקד הסוללה עמדו 10 שניות בלבד לקבל החלטה האם לפגוע במטוס שנראה לו כטיל שיוט והוא החליט ללחוץ על כפתור ההפעלה.
- המטוס האוקראיני המשיך לטוס מרחק קצר גם לאחר שנפגע ונפל בנקודה שממזרח לסוללה היורה.
- רשות התעופה האזרחית באירן שלא דווחה על ירי טיל הנ"מ לעבר המטוס הסיקה על פי מקום ההתרסקות, כי מדובר בתקלה טכנית ופרסמה הודעה ברוח זו.
- מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה שהיה באותה העת במערב אירן, סמוך לגבול עירק, דיווח מצדו למטכ"ל בטהרן על הירי. המטכ"ל הקים ועדת חקירה שנדרשו לה 48 שעות לבירור נסיבות האסון.
- רשות התעופה האזרחית, שמנהליה לא ידעו על ועדת החקירה הסודית שהקים הצבא, מיהרו לפרסם את ההודעה הכוזבת כי מדובר בתקלה טכנית.
- מפקד הסוללה היורה נלקח לחקירה והסביר את פעולותיו. הוא עשוי לעמוד לדין.
- בשלב זה השלטונות בטהרן מבינים שלא יוכלו להתמיד בטענה כי מדובר בתאונה ועליהם להודות בהפלת המטוס ולהציע לשתף פעולה עם מדינות זרות בבדיקת האירוע.