מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הגיע אמש (רביעי) לבית הנבחרים האמריקני לדיון לקראת ההשקה המתוכננת של המטבע הדיגיטלי החדש של פייסבוק, "ליברה". להפתעתו, מצא עצמו צוקרברג בחקירה מתמשכת, נאלץ לענות על שאלות בשלל נושאים ונקלע לחילופי דברים קשים ומביכים עם מספר חברי קונגרס.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בין היתר, נשאל צוקרברג על הפצת שקרים ופייק ניוז בפיד, על פגיעה בפרטיות של משתמשים ועל חשיפת מידע אישי, על פגיעה בחופש הביטוי ועוד. באחד מהעימותים שאל חבר בית הנבחרים ממדינת אילנוי מדוע פייסבוק אוסרת על פרסום פוסטים המכילים דברי הסתה וגזענות ואף מצנזרת אותם בעצמה, אך מאפשרת העלאת פוסטים דומים על ידי פוליטיקאים. צוקרברג לא מצא תשובה משכנעת.
.@RepCasten asked Mark Zuckerberg if a member of the American Nazi party who is running for office (which was the case last year in Illinois) can speak on @facebook in a different fashion than a member of the Nazi party who is not running for office.
— The Leadership Conference (@civilrightsorg) October 23, 2019
Zuckerberg could not answer. pic.twitter.com/4a8cTPEAAA
completely befuddled. pic.twitter.com/n0RjyZZvQ1
— Timothy Burke (@bubbaprog) October 23, 2019
חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז שאלה גם היא את צוקרברג על האפשרות לפרסם מודעות שקריות. אוקסיו-קורטז, יוזמת התוכנית הכלכלית-סביבתית "גרין ניו דיל" שזכתה לביקורת רבה מצד הרפובליקנים, תהתה: "האם אוכל לפרסם מודעות בפייסבוק, שמכוונות נגד רפובליקנים במהלך בחירות מוקדמות, שלפיהן הם הצביעו בעד תוכנית ה'גרין ניו דיל'"?
מייסד פייסבוק השיב לה: "אין לי תשובה לכך בשליפה מהמותן". חברת הקונגרס הקשתה: "אינך יודע אם אוכל לעשות זאת?" – וצוקרברג ענה: "אני חושב שסביר להניח שכן".
חברת הקונגרס הוסיפה: "האם אתה סבור שעלולה להיות בעיה בהיעדר מוחלט של בדיקת עובדות בפרסום פוליטי?". צוקרברג הגיב: "אני חושב שלשקר זה רע ואני חושב שאם היית מפרסמת מודעה שמציגה שקר, זה היה דבר רע". חברת הקונגרס פירשה את התשובה כהתחמקות והקשתה: "אז אתם לא תסירו שקרים או שכן תסירו שקרים? זו שאלה פשוטה של כן או לא".
מייסד פייסבוק השיב: "ברוב המקרים, בדמוקרטיה, אני מאמין שאנשים צריכים להיווכח בעצמם מה פוליטיקאים, שהם עשויים להצביע או לא להצביע עבורם" – ואוקסיו-קורטז הבהירה כי היא פירשה את התשובה כהודאה שפייסבוק אינה מתכוונת להסיר את המודעות.
יו"ר הוועדה בה התנהל הדיון, חברת הקונגרס מקסין ווטרס, הטיחה בצוקרברג כי החברה שלו איפשרה פרסום מודעות מפלות על בסיס רקע סוציו-אקונומי, לא הגנה מספיק על מידע פרטי של משתמשיה ואף איפשרה התערבות זרה בבחירות בארה"ב. "אתם מוכנים לדרוך על כולם - המתחרים שלכם, נשים ושחורים, אפילו על הדמוקרטיה שלנו עצמה", האשימה ווטרס.