חברת בואינג הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי החל מינואר הקרוב יוקפא באופן זמני הייצור של מטוסי ה-737 מקס, לאחר שמנהל התעופה הפדרלי בארה"ב (FFA) לא אישר להחזיר את הדגם לשירות. הדגם מקורקע מאז חודש מרץ בעקבות ההתרסקויות הקטלניות באתיופיה ובאינדונזיה בהם נהרגו 346 בני אדם, ואירעו בגלל כשל בתוכנה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בואינג הדגישה בהודעתה כי ההקפאה היא זמנית בלבד, אך לא ברור מתי קו הייצור יופעל מחדש. "החזרת ה-737 מקס לשירות באופן בטיחותי נמצאת בראש סדר העדיפויות", מסרה בואינג. "אנו יודעים כי התהליך לאישור החזרת הדגם לשירות וקביעת דרישות ההכשרה הראויות חייבות להיות יוצאות דופן וקפדניות, בכדי להבטיח שלרגולטורים, ללקוחות ולנוסעים יהיה אמון בעדכוני התוכנה".
ה-737 מקס הוא הדגם הנמכר ביותר של בואינג עד לשתי ההתרסקויות הקטלניות, והקפאת הייצור שלו היא הראשונה מזה 20 שנים של מטוסים בסדרה. למרות שיותר מ-700 מטוסים מסוג זה מקורקעים בכל רחבי העולם, בואינג המשיכה לייצר כ-42 יחידות בכל חודש ואף רכשה 52 יחידות של חלקי מטוסים בחודש.
ההקפאה של בואינג שהיא אחת מהיצואניות הגדולות בארה"ב, מעוררת חשש מפגיעה בכלכלה האמריקנית. מניית החברה ספגה הפסד של כ-9 מיליארד דולרים בעקבות קרקוע המטוסים, ובעקבות הדיווח על הכוונה להקפיא את הייצור המניה ירדה ב-4.3%. לדברי החברה, המהלך לא יוביל לפיטורי עובדים, וכי 12 אלף העובדים במפעל שלה ברנטון שבוושינגטון יועברו למשימות אחרות.
דגם זה היה מעורב בשתי תאונות קטלניות שהתרחשו בעקבות תקלה בתוכנה של הדגם שגרמה להפעלת הטייס האוטומטי זמן קצר לאחר ההמראה. האחת היא ההתרסקות מטוס של "אתיופיאן איירליינס" סמוך לאדיס אבבה במרץ האחרון בה נהרגו 157 בני אדם, בהם גם שני ישראלים. כחמישה חודשים קודם לכן, באוקטובר 2018, התרסק מטוס של חברת התעופה "ליון אייר" בים ג'אווה באינדונזיה ו-189 איש נהרגו.