אם יצא לכם כבר לצאת לחופשה עם המשפחה הגרעינית, אתם ודאי יודעים לומר כמה מדהים זה. וכמה מאתגר. כמה מהנה לצד קשוח. מדובר בשילוב מעניין של שמחה, עצבים, רגש ותסכול. בעוד שחופשה נועדה לאפשר לנו לברוח קצת מהעבודה, מהלחץ ומהשגרה היומיומית הסיזיפית, מסתבר שדווקא כלי ניהולי של עבודה בארגונים וחברות הוא בדיוק מה שיכול לדייק את החופשות שלנו כזוג ומשפחה.
"כל מה שצריך זו אסטרטגיה טובה", אומרת לנו אילה רווח, יועצת אסטרטגיה ושיווק בגישת אדלר. "כשיש אסטרטגיה – העסק מנוהל טוב יותר וכשאין כזאת - גוברת האקראיות: לא יודעים מה לעשות, למה, איך זה משרת את המטרות שלנו, כמה זמן ייקח לכל דבר וגם לא מה התקציב שלו. וכתוצאה מכך ההנאה עלולה להיפגע. גם הנאה בחופשה משפחתית קשורה קשר הדוק ליחסים ותקשורת ולהתנהלות של כולם".
אז איך בונים אסטרטגיה ליצירת חופשה מוצלחת? רווח עם כמה טיפים מעניינים
חולמים: עצירת חזון קטנה
למרות שאנחנו עמוק בתוך עונת החופשות, לא מזיק לעצור וליצור חזון שנתי או חצי שנתי או תלת חגי וחופשי (חופש גדול, פסח, חנוכה). לחופשות המשפחתיות. השאלה המרכזית היא כמה חופשות חשוב לכם שיהיו לכם במהלך השנה? איזה חוויות תרצו לצבור כמשפחה? האם תרצו שהחופשות יהיו בארץ או בחו"ל, פרק זמן ארוך יחסית או דווקא קוויקים לאוורור. ומה כמובן התקציב שלכם? אגב, גם אין לכם מושג, מסגרת כללית זמנית היא מצוינת.
בחרתם, יש מסגרת כללית, מתקדמים.
עכשיו מתפקסים: מה המטרות שלכם?
זה השלב הכי חשוב באסטרטגיה.
אם המטרה שלכם היא "ליהנות יחד" זה בערך כמו לומר ש"אתם פשוט רוצים להיות מאושרים", זו מטרת על נהדרת אך לא מסייעת להבין איך כל אחד מכם מגיע אליה. תהיו בטוחים שאושר, וחופשה מוצלחת עבור כל אחד מכם שונה לחלוטין. האושר וההנאה הם סובייקטיביים. אם תזכרו רק את הנקודה הזאת כבר התקדמתם לאושר.
לכן, מומלץ לפני שרצים להכין את רשימת המכולת של המטרות - להעמיק בהצלחות ובכישלונות הטיולים בעבר שם תגלו מידע חשוב ולא תמיד נגיש וזכיר. העיקרון הוא שמתחת למשהו שעבד יש מטרה שהצליחה (היה סופר מעניין) ומה שלא עבד הוא מטרה שלמעשה לא הצלחתם להגיע אליה (גיבוש לא היה כי הילדים רבו בנסיעות ארוכות)
2 סוגי המטרות שאורזות לכם חופשה אסטרטגית:
- קודם כל! מטרות זוגיות ומשפחתיות
הרעיון הכללי הוא פשוט לנוח, להתקרב, להתחבר, להסתקרן, ללמוד , לקבל השראה, להתנסות, לצבור חוויות בלתי נשכחות יחד. גם שופינג זו חוויה, לציין יום הולדת באופן חגיגי, או סתם לראות את המופע הזה שחלמתם. וגם: להעצים את הילדים בנפרד וביחד, לאפשר להם לבטא את עצמם ויכולות שלהם באופן משותף ובנפרד, לפתח מיומנות חדשה, כמו צלילה, שיט, ניווט.
- סגנון החופש - נופש/ בטן גב/ אורבני/ ספורט אתגרי/ היסטורי/ משולב
טיפ אדלר:
"חופשה משפחתית היא הזדמנות לקדם תחושת שייכות אצל ילדים ותרומה ומועילות – כלומר לתת להם תחושת ערך אמיתי של משהו חשוב שהם עושים בטיול מלבד להשתתף בו כמו סטטיסטים בהצגה של מישהו אחר", אומרת רוח וממליצה שכבר בשלב ראשון של התכנון לנסות לדבר איתם, להבין מה חשוב להם, מה מסקרן אותם, מה מתחשק להם ולנסות לקחת בחשבון. "זה לא שאפשר לרצות את כולם כמו שיש מקום לקחת בחשבון שגלי, אוהבת לגו וממש רוצה ללכת למוזיאון הלגו ואלה, אוהבת ים ורוצה לשחות לעמוקים ורוצה מאוד תיק לבית ספר מחו"ל.
"עדיין, רצונות של ילדים הם לעתים שטח אש מלא מוקשים אז אם בחרתם לעשות את המעשה האמיץ ושאלתם אותם מה הם רוצים? הקפידו לסייג כמו עורכי דין מנוסים שאין בשאלה התחייבות כלשהיא ושאתם פשוט אוספים רצונות שאותם תיקחו בחשבון לחופשות הבאות (במיוחד אם יש מתבגרים שזוכרים כל מילה ותלונה).
מתכננים: תוכנית פעולה - תקציב זמן ומקום!
בוחרים יעדים גיאוגרפיים לפי היכולת שלהם לממש את המטרות שהגדרנו בארץ או בחו"ל! התעכבות כאן מסייעת לפתח סקרנות ועניין ורצון לגוון: למשל, מקומות שנרצה לנסות בפעם הראשונה, אזור בדרום הארץ שאף פעם לא יוצא לנו להכיר או מדינות פחות פופולריות כמו סקוטלנד, פינלנד, וכיו"ב.
כמובן, שיש הרבה יעדים שאפשר לשלב בהם כמה סגנונות חופש, בתקציבים שונים.
בשלב הזה בודקים היתכנות בעזרת מחירי טיסת ומלונות – מומלץ להשתמש באתרים שעורכים השוואות של המחירים ולא במקור אחד מראש.
מצאתם, זה מסתדר. 5 ימים, אגמים באיטליה, סגור?
יוצאים לסבב שריוני טיסות וכותבים תכנית יומית.
התוכנית חשובה לא כדי לכבול אתכם למשהו מלחיץ אלא כמסגרת כיפית כללית שעוזרת לנטרל אי ודאות, עבורכם וגם עבור הילדים. היא תיבנה כך שתוריד לקרקע את החלומות, המטרות שהגדרתם עבור כולם ככל הניתן. מתי קמים, לאן הולכים, איפה אוכלים ומה עושים. טבלה בוורד והדפסה יתרמו.
טיפ אדלר:
"להגדיל את תחושת השייכות, תרומה ומועילות: לתת לילדים לבחור תפקידים לקראת הטיול בלימוד המקום, התוכנית והתוכן וגם בפעילויות כמו חידונים לנסיעות ארוכות. אפשר להציע לילדים לתכנן שעתיים פה ושם אם הם בגיל מתאים לאיתור תוכן וקריאה. שימו לב, לאפשר לילד תפקיד שונה מלהפיל עליו אחד כזה, הבחירה מאפשרויות עושה הבדל. ואם הם לא רוצים גם טוב, או שזה יקרה בהמשך או שלא. עצם זה שאפשרתם כבר מרחיב את התקשורת המעורבות.
זהו, יש תוכנית, הזמן הגיע ויצאתם לטיול.
זכרו שהדבר הכי חשוב שבאתם לעשות הוא ליהנות, זו מטרת על ששואפים להגיע אליה ודי בקלות אפשר להרגיש אם אתם בדרך הנכונה! הנאה היא הפרמטר שאמור לעזור להכריע בכל נקודת זמן. כל עוד התקציב לא מכריע. שניסע עכשיו למוזיאון כשכולם עייפים כי זה כתוב בתוכנית, לא חייבים. חזרתם בשלום, מעולה. לא מתגרשים ולא שולחים את הילדים לפנימייה צבאית. זכיתם!