אם בעבר בעל עסק היה צריך להתמקד בעסק שלו בזמן שאמצעי הפרסום העיקרי היה שלט בצומת המרכזית בעיר, או פרסום בעיתון המקומי - היום זה כבר ידוע שהלקוחות האמיתים נמצאים ברשתות החברתיות. אי לכך, כל עסק, קטן כגדול, צריך עמוד אינסטגרם +  פיד פעיל בפייסבוק + סרטוני טיקטוק. מה שבהכרח אומר שכולנו צריכים להיות היום גם פרסונה מומחית בתחומנו ועל הדרך להיות אשפי דיגיטל, כותבי תוכן וצלמים. האמנם? 
נכון שאתם יכולים להעסיק אדם/חברה שיעשו זאת עבורכם ובכך להאציל סמכויות ולהתמקד במה שאתם טובים בו, אבל! יש לא מעט דברים בסיסיים שתוכלו לגמרי לעשות לבד, אם רק תעשו זאת נכון. 

אנחנו מדברים על סקאלה רחבה שנעה מכתיבת הביו שלכם בעמוד ברשתות החברתיות ועד חשיבות ההאשטאגים בכתיבת הפוסטים. נשמע לכם כמו סינית? פנינו למאיה גוברין הכהן, מומחית סושיאל ומקדמת עסקים ברשתות החברתיות, שתתרגם לנו את כל זה לעברית מדוברת ומעשית. גוברין, 48, אמא לארבעה, מכורה למסכים, מתגוררת בכפר יונה ולמעלה מ-5 שנים עוסקת בסושיאל. "ניהלתי במהלך השנים האחרונות מגוון רב של פרופילים באינסטגרם ובפייסבוק. אני מלווה עסקים משלב התחלתי של פתיחת פרופיל עסקי ועד שלב של הדרכות פרטניות למתקדמים, כולל סדנאות רילס". אז איך בעצם מגדילים חשיפה בעמוד עסקי? או חשוב יותר: איך הופכים עוקבים ללקוחות משלמים? נפרק את זה למס' פעולות שחייבים לעשות כמכלול כדי להצליח: 

השקיעו בביוגרפיה שלכם

תמונת הפרופיל: הביו (קיצור של ביוגרפיה שנמצא בחלק העליון של הפרופיל ברשת החברתית) כולל תמונת פרופיל וטקסט שמתאר אתכם. נשמע פשוט אולם המון עסקים עושים טעות. "רוב העסקים נוטים להעלות את הלוגו כתמונת הפרופיל ובחלק מהמקרים, הלוגו מורכב מפונט לא קריא, הוא לא מורכב מאובייקט כלשהו ולא ברור ממנו במה עוסק העסק. בנוסף, חלק שמים תמונה של בעל העסק וזה מצויין, אבל התמונה מצולמת מרחוק, או שאינה ברורה.
במקרה כזה, תמיד אמליץ להשתמש בתמונת קלוז אפ כדי שממש יוכלו לראות את פרצופו של האדם שעומד מאחורי העסק (אפשר אגב, לשים רקע בצבעי המותג. יש המון אפליקציות שעושות את זה).

שם המשתמש: התייחסות נכבדת יש לתת לשם המשתמש שלכם (user name). חשוב שיהיה מורכב ממילת מפתח כלשהי שקשורה לעסק שלכם, זאת על מנת שתהיה חשיפה לפרופיל מצד האלגוריתם. למשל: maya govrin Hacohen הוא השם הפרטי ושם המשפחה, אבל אין איזכור לנישה שלי. לעומת זאת: maya_digital_marketing מורכב משמי, מה שיוצר חיבור, אבל גם מתאר מה אני עושה. המון עסקים לא מייחסים לזה חשיבות. זכרו זאת.

תיאור העיסוק: במלל עצמו יש להשתמש בכל 150 התווים שמאפשרים לנו לתאר את פועלנו, למי אנחנו פונים (קהל היעד), ואם יש לנו נישה בתוך העסק - אז לציין ולסיים בהנעה לפעולה עם לינק לאתר שלנו (ואם איו, אפשר לינק לווטסאפ, לפייסבוק או לינק מרובה אתרים שמוביל למספר מקומות). אפשר להשתמש באימוג'ים כדי לאוורר טיפה את הטקסט. 

האם חשוב להשקיע בעיצוב העמוד?

לעוקב פונטציאלי יש 3 שניות להחליט האם הוא נשאר לגלול בעמוד שלנו. לכן, נרצה שהפיד שלנו יהיה מזמין ומעוצב בצורה אסתטית ונעימה. יש לשאוף לפיד שאינו עמוס (במיוחד כשיש תמונות עם ריבוי צבעים), אפשר להשתמש בפילטרים, פריסטים, מסגרות שמקלילות ועוד. אפשר לעצב בשחמט, שורות, פאזל והיד נטויה.

מה שלא תבחרו, ממליצה גוברין לתכנן מראש אסטרטגיה ויזואלית ולא להעלות מכל הבא ליד. "אגב המגמה ל-2022, היא פיד שאינו מסודר למשעי. אני אישית פחות מתחברת למגמה זו ומאמינה שגם בתוך "אי סדר", כדאי שתהיה אסתטיקה כלשהי".

View this post on Instagram

A post shared by מאיה גוברין | שיווק דיגיטלי (@maya_digital_marketing)

האם חייבים האשטגים? 

"כן חייבים", אומרת גוברין בצורה החלטית. "האשטגים נועדו כדי לקטלג תמונות לפי נושא והם אבן דרך משמעותית להגדלת חשיפה. רק לאחרונה המליץ אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם, לשים האשטגים במלל עצמו ולא בתגובות כדי להגדיל חשיפה. רבים טועים ומשתמשים בהאשטגים גדולים מדי (למשל: #kids, #love) וההמלצה היא כרגע להשתמש בערך בעד כ-20 האשטגים שכוללים האשטגים בינוניים עד כמה מאות אלפים בלבד. חשוב לא להעתיק ולהדביק האשטגים מפוסט לפוסט ולגוון אותם.  

האם חשוב להשקיע בתוכן באינסטגרם או שזה חשוב רק בפייסבוק?

אינסטגרם היא כבר מזמן לא רק אפליקציה של תמונות. ואם נדייק: היא לגמרי הולכת בעקבות טיקטוק והופכת לרשת שעיקרה וידיאו. רוצה לומר: אם בעבר תמונה בלי טקסט קיבלה חשיפה, היום התוכן חשוב ואנשים צורכים אותו בשקיקה. עסק שלא נותן ערך לעוקבים, טיפים, חולק ידע בעמוד, לא יצליח להגדיל חשיפה בצורה מיטבית. פוסטים של מכירה (20%) חייבים להתחלף בפוסטים של תוכן (80%).
בסוף כל פוסט לא לשכוח הנעה לפעולה. אפשר לשאול שאלה שקשורה לתוכן כדי להניע את העוקבים להגיב. אפשר גם לבקש שילחצו על הלינק בביו ובכל מקרה, אין צורך להוסיף לינק או טלפון בפוסט מכיוון שזה אינו לחיץ. 

האם סרטוני רילס באמת מגדילים חשיפה?

רילס הוא ה-פורמט שכרגע מגדיל חשיפה בצורה הגבוהה ביותר וחושף את הפרופיל שלנו לעוקבים חדשים. רילס (REELS) הם סרטוני וידאו קצרים עד דקה (בקרוב גם יותר) שבאמצעותם אפשר להעביר מסרים, טיפים, חשיפה של בעל העסק והכל בהומור, בקלילות תוך שימוש במוסיקה טרנדית (חשוב ביותר כדי להגדיל חשיפה) . מומלץ לגלול בטאב הרילס כדי לקבל השראה ולשמור סאונדים טרנדיים.

רילס יכול להתאים לכל עסק. אין צורך לרקוד או לקפוץ, להשתמש במעברים מסובכים, פשוט תהיו אתם, אותנטיים וזה לגמרי עובד (מנסיון). אגב, לרילסים יש חיי מדף ארוכים והם יכולים להפוך לויראלים גם כמה שבועות אחרי, אז לא למחוק רילסים שלא ממש התרוממו! 

View this post on Instagram

A post shared by מאיה גוברין | שיווק דיגיטלי (@maya_digital_marketing)

איך מנצלים את הסטורי כדי לעניין את העוקבים

הסטורי נועד כדי לטפח את הקהילה שבניתם סביבכם, הוא חושף אתכם לעוקבים שלכם ובו אתם יכולים לתת הצצה למאחורי הקלעים של העסק, לחשוף את עצמכם, את חייכם האישיים, וכמובן שאת המוצר שלכם. אני ממליצה לכם להיות אותנטיים עד כמה שאפשר ואל תשכחו להשתמש בסטיקרים שמגדילים מעורבות עם העוקבים (סקר, שאלון אמריקאי, מדד האושר, שאלות ותשובות). מומלץ להעלות בין 5-20 סטוריז ביום.  

האם חשוב לשמור סטוריז בהיילייטס?

הילייטס הם למעשה קטגוריות שניתן לנעוץ בעמוד שלכם כאשר התוכן בתוכם נלקח מהסטוריז. בעוד שסטורי נעלם כעבור 24 שעות, היילייטס נשארים והם כרטיס הביקור של העסק. גוברין ממליצה ליצור קטוריות משמעותיות כך שמי שנכנס לדף, יוכל להבין במה אתם עוסקים. "הקטגוריות צריכות לכלול את המוצר או את השירות שאתם נותנים, המלצות של לקוחות, הטבות עכשוויות, טיפים וכו'. כדאי לעצב את ההיילייטס בצבעי העמוד או המותג כדי ליצור אחידות ואסתטיות. מדי פעם שווה, למחוק סטוריז ישנים בהיילייטס שאינם רלוונטיים עוד". 

View this post on Instagram

A post shared by מאיה גוברין | שיווק דיגיטלי (@maya_digital_marketing)

לסיכום, מה הכי חשוב לדעתך כדי לייצר עמוד אינסטגרם טוב שממיר עוקבים ללקוחות?

גם אם תיישמו את כל הסעיפים מ1-7, אבל לא תקיימו אינטראקציה עם העוקבים, עם פרופילים קטנים בנישה שלכם, עם פרופילים גדולים בנישה שלכם, עם האשתגים בנישה שלכם ושל קהל היעד, לא תצליחו להגדיל חשיפה. אם רק תעלו פוסטים ותשכחו מהם, לא תוכלו להצליח. אינטראקציה זו פעולה יומיומית הכרחית.

אל תשכחו שלפני הכל, אינסטגרם היא רשת חברתית וככזו, תהיו שם, נוכחים, מפרגנים, צרו קהילה תומכת סביבכם, אל תתייחסו לקולגות שלכם כמתחרים, אלא נהפוך הוא, תיזמו שת"פים ותמליצו זה על זה. תנו לקהילה שלכם להתחבר אליכם באמצעות הביו, הסטורי, התוכן, הרילס, היילייטס ולאט לאט, בצורה אורגנית (שאכן לוקחת זמן), תגיעו לקהל יעד איכותי שיהפוך גם ללקוח משלם. אינסטגרם זו עבודה קשה ואין קיצורי דרך (טוב, אולי קצת ממומן), אבל אם תשקיעו, תקבלו בחזרה. והכי חשוב, אל תשכחו ליהנות בדרך.