הענקת מתנות לעובדים בחג היא מסורת ארוכת שנים שעברה גלגולים רבים. אם בעבר עובדים היו מקבלים סט צלחות ותווים לחג או סירים ומצעים, הרי שהיום התעשייה הזו, שמוערכת ב-4.5 מיליארד ₪ בחג הקרוב (עפ"י נתוני סקר וועדי עובדים), משנה את פניה והופכת למשמעותית יותר בעולם העבודה. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמעסיקים רבים בישראל וברחבי העולם מבינים שכיום, הענקת מתנות היא אחת הדרכים המשמעותיות להביע כלפי העובדים הערכה והוכרת תודה, 2 דברים חשובים מאוד במציאות הדינאמית של עולם העבודה שחווה תנועת עובדים באופן גבוהה במיוחד.

אחת המגמות המשמעויות שחלו בשנים האחרונות בתחום הענקת המתנות, היא האפשרות של העובדים לבחור איזו מתנה ירצו לקבל. סהר כהן, ראש צוות פיתוח בסנאפי, סטארטאפ שמפתח פלטפורמה להענקת מתנות מותאמות אישית, מספר שביומיום שלו הוא מבחין כי השילוב בין האפשרות לבחור מתנה שהעובדים באמת רוצים והדגש על יצירת חווית קבלת מתנה אישית וכיפית מביא באופן מוכח לשביעות רצון גבוהה יותר, ועובדים שבאמת שמחים עם המתנה שקיבלו. "לצד מגמה זו, אנו מזהים תופעות ונתונים מעניינים נוספים בתחום שקשורים מחד למקבלי המתנה, ומאידך – למעניקי המתנה", אומר כהן. הנה כמה מהתובנות החדשות. 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Snappy TLV (@snappy.tlv)

 

מה הם הטרנדים האחרונים בבחירת מתנות ומה השיקולים העומדים מאחורי הבחירה הסופית? 
"אנחנו רואים שצרכנים מביעים העדפה למוצרים חדשניים: הדגמים הכי חדשים של מוצרים ממותגים ידועים, מוצרים טרנדיים וגאג׳טים, תמיד נמצאים בכל קולקציה ונבחרים על ידי הלקוחות כמתנות המועדפות. אם פעם נטו לבחור יותר מוצרים 'שימושיים' - היום ניכרת העדפה למה שהכי חדש וטרנדי. 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Snappy TLV (@snappy.tlv)


כמו כן, לאחרונה זיהינו התעניינות רבה מצד הלקוחות למתנות מעסקים קטנים ומיוחדים. הסיבות לכך מתחלקות לשתיים:
1. העובדה שבאופן הזה הצרכנים נחשפים לאפשרויות בוטיקיות וייחודיות יותר
2. המודעות הגוברת מצד צרכנים לקידום עסקים קטנים ומגוונים, שמייצגים דור חדש של צרכנים שמקדיש חשיבות לשיקולים סביבתיים וחברתיים בבחירת מוצרים. אנחנו מדברים על שיקולים כמו עסקים קטנים, עסקים בבעלות נשים, בבעלות להט"בית, בבעלות מיעוטים, או כאלה הדוגלים בערכי קיימות וערכים חברתיים, והתוצאה (שאמנם לא הפתיעה אותנו אך בכל זאת הייתה מדהימה) - אחוז ההזמנות של אותם מוצרים שכעת סומנו, עלה באופן משמעותי".

כמה מנהלים באמת משקיעים בבחירת המתנה לעובדים?
"מאז תקופת הקורונה והמעבר הגלובלי לעבודה היברידית בו אנשים רבים גילו את יתרונות העבודה מרחוק, הצורך בתחושת ההערכה כלפי העובדים הלך והתחזק. מה שבעבר היה אפשר להביע באמצעות טפיחה על השכם או לחיצת יד כעת הפך למשהו שקשה יותר להביע מרחוק, ולכן הצורך בהפגנת הערכה ובהכרת תודה התגבר. שינוי מגמתי זה הוביל לצורך גדול מתמיד של שימור עובדים, שבסופו של דבר מהווים את אבני היסוד עליהן מושתת ארגון בריא ועסק מצליח.  לאור שינויים אלו, מעסיקים רבים הבינו שלא רק שכעת יותר מתמיד ישנו צורך בתגמול עובדים, אלא כדאי לתגמל את העובדים באופן תדיר הרבה יותר, מה שבא לידי ביטוי בתגמול באירועים משמחים אחרים בחיי העובד כמו יום השנה להתחלת העבודה או כמו יום נישואים". 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Snappy TLV (@snappy.tlv)

 

האם אנשים בוחרים גם מתנות מיוחדות? דברים יוצאי דופן?
"ללא ספק. העובדה שמגוון המתנות הוא עצום ונע החל מתקציב של 25 דולר ועד לכמה עשרות אלפים מאפשרת לכל אחד למצוא מתנה שקולעת בול לטעמו, וגם לבחור במתנות מיוחדות, מעוצבות או הומוריסטיות. כמובן שעדיין מרבית האנשים בוחרים מתנות 'סטנדרטיות', אבל ישנם אנשים שבוחרים מתנות מיוחדות ולא רגילות כמו למשל מכונית שמעסיק ביקש להעניק לעובד". 

מה ההמלצה שלך להענקת מתנה? 
"מחקרים מוכיחים שעובדים זקוקים להערכה ולתגמול כל השנה ולא רק בחגים, ולכן חשוב לזהות את הרגעים המשמעותיים בחייו של העובד ולמצוא את הדרך להביע הערכה. נסו להשקיע בחוויה של קבלת המתנה - ישנה חשיבות ענקית לברכה ולפנייה האישית, כמו גם לאופן הענקת המתנה, האריזה, ההודעה שמלווה אליה.  כמו כן, עובדים שמחים לדעת שבמתנה שלהם יש גם אלמנט של תרומה לקהילה, לכן מומלץ לתת לעובדים מגוון שכולל גם מתנות מספקים קטנים ואפשרויות תרומה".