יש הרבה מאוד דברים טובים ומדהימים לומר על בינה מלאכותית כל עוד עובדים איתה באופן שמשרת אותנו ולא מזיק לנו. דווקא כשאנו מוצפים בתוכנות ובאפליקציות בינה מלאכותית שבלחיצת כפתור ובפקודה כזו או אחרת, עושה את הקסם עבורנו - חשוב גם שנזכור לא לאבד את עצמנו. 

"באחד ממחקרי העבר המפורסמים בתחום הזיכרון שנערך באנגליה טרם עידן אפליקציות הניווט, מצאו החוקרים שההיפוקמפוס של נהגי מוניות בלונדון, מבנה מוחי האחראי על רכישת זיכרונות חדשים ועל העברתם לזיכרון לטווח הארוך, מפותח יותר באופן משמעותי מזה של נהגי אוטובוס שהשתתפו במחקר", אומר איתי עניאל, חוקר מוח ומומחה בפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון. 

כיצד ניתן להסביר זאת? בעידן שלפני אפליקציות הניווט, נדרשו נהגי המוניות לנווט בדרכים רבות ושונות ולהפעיל את הזיכרון באופן בלתי פוסק בכל שעות היום, בעוד שלנהגי האוטובוסים היה מסלול קבוע שאיננו מצריך גמישות או מאתגר את יכולות הזיכרון. אז לפני שאנחנו מתמסרים ל"מסלולים הקבועים" שמזמנת לנו מהפיכת ה-AI, עניאל מציג מספר טכניקות לשיפור הזיכרון והתפקוד המוחי.

 1. לזכור מילים, נושאים ורעיונות באופן ויזואלי דרך תמונות

ככלל, המוח האנושי פועל באופן ויזואלי מאוד ולעתים באופן פחות מילולי. זה בא לידי ביטוי כאשר אנו נזכרים, חושבים, מרגישים וגם חולמים. אחד ההסברים לכך הוא שהמידע הוויזואלי מוחשי יותר עבורנו ביחס למידע מילולי שנתפס לעיתים כמופשט. לכן בחלק מן המקרים הוא מקודד ונשמר לנו טוב יותר בזיכרון לטווח הארוך.

אחד הביטויים לכך הוא שבמצבים מסויימים קל לנו יותר לזכור ולזהות חזות של אדם שאנו מכירים, מאשר להיזכר בשמו. לכן, כאשר אנו רוצים לזכור מידע מילולי כמו לדוגמא רשימת קניות, כדי לחזק אותה בזיכרון, מומלץ ללמוד אותה גם דרך תמונות הפריטים, הכוללות גודל, צבע, צורה ואף את מיקומם במרחב. לעיתים למידע הוויזואלי יהיה קל יותר להפעיל בזיכרון את המידע המילולי. דוגמא נוספת היא בלמידת חומר למבחן, שבה מומלץ לשלב אלמנטים ויזואליים כמו גרפים, תמונות או איורים הממחישים את הרעיון - שילוב שעשוי לחזק ולשפר זכירת החומר הלימודי בהשוואה ללמידה מילולית בלבד. 

2. ההקשר הסיפורי

כולנו יודעים שלמידה חווייתית הופכת את המידע למעניין יותר. זאת מאחר והמוח שלנו יודע להפוך חוויות רגשיות מעניינות לסיפורים בעלי משמעות, אשר נשמרים בזיכרון האפיזודי שלנו (סוג של זיכרון לטווח ארוך) לאורך זמן. לכולנו יש לכך דוגמאות רבות מאירועים שחווינו, אותם אנו זוכרים זמן רב ואת חלקם אנו גם יודעים לתאר לפרטים. מכאן התובנה המעשית, שאם למוח שלנו יש יכולת לקודד ולשמור סיפורים לאורך שנים רבות, כפי שאנו יודעים להוכיח, אז כך גם בהווה. לכן, כאשר אנו רוצים לזכור טוב יותר מידע חדש, ניתן ללמוד אותו בצורה חווייתית ומעניינת יותר, כזו שתעורר את הרגש ותאפשר לנו לזכור אותו למשך זמן רב. נסו לקשר את המידע החדש לתחום או נושא שמעניינים אתכם, לדמות שאתם מעריכים או לתחביב אהוב עליכם וכך תצליחו להפוך אותו למעניין יותר עבורכם. בלמידה החווייתית מומלץ לשלב אלמנטים של סקרנות, הומור, מתח, עניין, הזדהות ועוד. לדוגמא, אם נבקש לזכור רשימת קניות הכוללת נייר אפייה, חציל, ביצים, חלב וקינמון, ניתן להפוך אותה בדמיון לארוחת ערב מאולתרת בה על הצלחת יש נייר האפייה שעליו אנו מניחים חציל חצוי לשניים עם שתי ביצי עין על החציל, ולצד המאכל הזה שקל לנו לראות אותו כתמונה, אנו שותים חלב עם קינמון.

3. חלקו את המידע לפיסות קטנות

אחת הדרכים לאמן את המוח לזכור מידע רב, היא לחלק אותו לפיסות קטנות. למשל, הסתכלו המספר הבא ונסו לשנן אותו במשך דקה: 

440476202000276647461606171447677426671100167044426167761476420400446606652670617

כמה הצלחתם לזכור? מרבית האנשים מצליחים לזכור לאחר דקה בין 5 ל 9 ספרות. כיצד ניתן לזכור יותר? בשנות ה-40, פסיכולוג מאוניברסיטת הרווארד, מדד את קיבולת הזיכרון לטווח הקצר לספרות וגילה כי מרבית האנשים יכולים לשנן מחרוזות של חמש עד תשע ספרות. על פי עקרון זה, אם נחלק את המספר הארוך למחרוזות (במקרה הזה ל-10 ספרות, בדומה למספר טלפון), נוכל לשנן אותו בקלות רבה יותר. הסתכלו שוב על הספרות ונסו לשנן אותן.

440-476-2020

002-766-4746

160-617-1447

677-426-6671

100-167-0444

261-677-6147

642-040-0446

ככל הנראה תצליחו לזכור בקלות ובמהירות רבה יחסית את שלוש המחרוזות הראשונות. העיקרון המנחה כאן הוא המרת מספר ארוך למחרוזות זכירות, כמו מספרי טלפון, כך שהמוח יוכל למצוא דרך להעניק משמעות לרצף אקראי וחסר משמעות.

 

 4. דמיון מפותח

הדמיון הוא אחד מעמודי התווך של הזיכרון. היכולת של המוח לתרגם את כל מה שאנו זוכרים לתמונה באה לידי ביטוי דרך הדמיון שבאמצעותו אנו יכולים לדמיין את המשמעות של המידע, את החוויה הרגשית ואת המעורבות של החושים גם אם בפועל אנו לא באמת חווים אותה באותו רגע. אחת הדוגמאות השכיחות לכך היא בקריאת ספר, שבמהלכה אנו לא רואים רק את הטקסט בשחור לבן אלא גם עוד הרבה תמונות, ובנוסף אנו יודעים לדמיין גם קולות, מגע, טעמים וריחות שעולים מתוך הטקסט. ניתן לומר בהקשר לכך, שהדמיון שלנו בלתי מוגבל וכי הוא מאפשר לנו לפתח חשיבה יצירתית אסוציאטיבית שעשויה לסייע לנו לזכור מידע טוב יותר. כאשר אתם נתקלים במידע חדש, שאלו את עצמכם מה הוא מזכיר לכם ואפשרו לאסוציאציות לקחת אתכם למקומות מעניינים. לדוגמא, אתם יכולים לדמיין שלכת בפתח ביתו של מישהו בשם סתיו, או מים זורמים בנהר כשאתם פוגשים מישהי בשם ירדן. כך לאורך זמן תפתחו דרך הדמיון בנק אסוציאציות עשיר שיוכל לסייע לכם להעניק למידע משמעות, לחזק אותו בזיכרון ולשלוף אותו דרך ההקשר שבו הוא נקלט בצורה יעילה ומהירה יותר.  

5. קשרו את המידע לגוף האדם או ל"ארמון זיכרון"

שתי אסטרטגיות זיכרון מומלצות לזיכרון מילים, המבוססות גם הן על יכולות הדמיון שלנו מתמקדות בזכירת פריטי מידע אקראיים לפי מיקומים מוכרים המקודדים ושמורים לנו היטב בזיכרון לטווח הארוך - האחת נקראת גוף האדם והשנייה נקראת ארמון הזיכרון.

אסטרטגיות אלה מבוססות על מידע שהוא חזק מאוד בזיכרון שלנו ושלעולם לא נשכח אותו, לדוגמא מידע כמו סדר איברי גוף, או סדר האובייקטים בסלון הבית שלנו. הרעיון בשתי האסטרטגיות האלה הוא לקשר דרך אסוציאציות את המידע החדש שאותו אנחנו רוצים ללמוד ולזכור למיקומים קבועים (לדוגמא בגוף האדם) וכך לזכור אותו טוב יותר. שתי האסטרטגיות האלה יעילות ומומלצות מאוד ליישום בתהליכי למידה שונים.

6. תרגלו את זיכרון העבודה

זיכרון עבודה הוא היכולת לשמור בקדמת הקשב שלנו פיסות מידע בטווח הקצר (עד שלוש דקות), בזמן שאנו מפנים את תשומת לבנו למידע אחר. מדובר במידע שאנו חושבים עליו בזמן אמת ומחזיקים אותו במודעות שלנו.

זיכרון העבודה בשונה מהזיכרון לטווח הארוך, מוגבל מבחינת נפח האחסון שלו, מה שיוצר עבורנו אתגר לאמן ולחזק אותו. למשל: נסו לחשוב על כמה שיותר שחקני קולנוע שעולים לכם לראש, על רשימת המשימות החשובות היום או על כל המרכיבים בסלט שלכם בארוחת הצהריים.

עכשיו נסו לסדר את אחת מהרשימות לפי האלף-בית. כך נראה זיכרון עבודה בפעולה. זיכרון עבודה נחשב כאחד המדדים המנבאים אינטליגנציה גבוהה. 

על מנת לשפר את תפקוד זיכרון העבודה נסו לנטרל מסיחי דעת ולהתמקד אך ורק במידע שאותו חשוב לכם לזכור בטווח הזמן הנתון. השאלה המעשית שניתן לתרגל בהקשר לכך היא "מה חשוב לי לזכור מכאן עכשיו?", שאלה שמנחה את הקשב הסלקטיבי שלנו להתמקד במידע החשוב ובמקביל לנטרל מסיחי דעת.  

 

7. אל תשכחו ששכחתם

כאשר אתם חווים מקרה שכחה מכל סוג שהוא, תעדו זאת במטרה ללמוד ולהבין את הבעיה והכי חשוב למנוע הישנות.  אם תנהלו מעקב יומי בכתב אחר מקרי השכחה שלכם, הדבר יסייע לכם להעלות את המודעות, להבין את סוג המקרים, מספר המקרים ביום ואפילו אם הם חוזרים על עצמם בשעות מסוימות. מעקב כזה יאפשר לכם ללמוד את המקור לבעיות השכחה, למצוא פתרונות מתאימים וכך להפחית אותם עד לאפס. 

לדוגמא, אם אתם שמים לב שאתם נוטים לשכוח דברים בבוקר, תוכלו לתכנן זמנים ולארגן בצורה יעילה יותר את נוהל הבוקר שלכם טרם היציאה מהבית.

בהקשר לכך, אם לדוגמא אחד ממקרי השכחה הטיפוסיים שלכם הוא נעילת דלת, ניתן להפוך בעיה זו לתרגיל יומי באופן כזה שמדי בוקר אנו מתרגלים באופן מודע את נעילת הדלת, מקצים לפעולה זו כמה שניות של קשב סלקטיבי, מדברים אותה בלב או בקול או נועלים את הדלת עם היד הלא דומיננטית באופן המגרה יותר את המוח. העניין שאנו עושים, במובן החיובי, מכל מקרה שכחה במטרה ללמוד ממנו, להשתפר ולאמן את המוח, מסייע לנו להיות יותר ממוקדים בעת ביצוע הפעולה וכך למנוע את הבעיה מלכתחילה.

8. כתבו את המידע שחשוב לכם לזכור

מומלץ לנהל מחברת או דף מטלות לצורך כתיבה של המידע שחשוב לנו לזכור במהלך היום. בעידן הטלפונים החכמים, ניתן גם לכתוב את מה שחשוב לנו בפנקס האלקטרוני. הכתיבה (כתב יד עדיף על הקלדה) מקודדת לנו את המידע טוב יותר בזיכרון, זאת על ידי כך שהיא מפעילה ומעוררת לנו אזורים מוחיים שונים הקשורים לפעולת הכתיבה בעת קליטת המידע. לכן, כאימון מוח מומלץ לשלב כתיבה כחלק מהפעילות היומית שלנו. לדוגמא, מומלץ בכל בוקר לכתוב את המטלות החשובות לכם לאותו יום על דף ובמהלך היום לעדכן אותו וכמובן לכתוב ולסכם את המידע החשוב באופן מאורגן ומסודר בתהליכי למידה שונים במהלך היום.

9. למידה בלתי פוסקת

הלמידה היא אחת המתנות הגדולות ביותר שאנו יכולים להעניק למוח שלנו בכלל ולזיכרון בפרט. בחרו לפחות תחום או נושא אחד שמעניין אתכם והעמיקו בו את הלמידה. כך תרוויחו פעמיים, גם תעשירו את עצמכם בידע שמעניין אתכם וגם תחזקו את הזיכרון. במהלך תהליכי למידה אנו יוצרים קשרים עצביים חדשים במוח ובמקביל לכך, אנו גם מחזקים קשרים עצביים קיימים. ניתן לומר בהקשר לכך, שהמוח שלנו כל הזמן משתנה והביטוי המובהק ביותר לשינוי שהוא עובר לאורך החיים, הוא בתהליכי למידה שונים בהם אנו מצויים. למידה בלתי פוסקת היא גם אחת הדרכים לשמור על המוח בריא וחזק לאורך זמן. 

10. תפריט עשיר ומגוון למוח

העניקו למוח תפריט עשיר ומגוון של פעילויות תומכות המסייעות לו גם לשמור על עצמו בריא וחזק וגם לתפקד באופן מיטבי בחיי היומיום. בהקשר לכך, הקפידו על כמות ואיכות השינה מדי לילה, על תזונה בריאה, התמדה בפעילות גופנית אירובית, הפחתת לחץ, מעורבות בקשרים חברתיים, יצירת תחושת משמעות לפעילות בחיי היומיום, למידה עקבית ואימון קוגניטיבי ממוקד מטרות. ניתן, בצורה מטפורית, לדמות את המוח ל"עובד" הכי חרוץ בעולם, שעובד 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ללא הפסקה. לכן, כדי שהוא ימשיך לעבוד באופן יעיל ובמרץ רב, חשוב שנעניק לו את התנאים הטובים ביותר להם הוא זקוק. מגיע לו.