דברים רבים בחיינו אנחנו מקבלים כמובן מאליו, ולא עוצרים לחשוב למה - מהי באמת הסיבה שעומדת מאחורי ההחלטה שדברים ייראו כך ולא אחרת? כמו למשל מי החליט ששמלת כלה תהיה לבנה, ולמה היא לא וורודה או אדומה? ובכן, מסתבר שיש היגיון, לפחות בחלק מהדברים, ואם תמשיכו לקרוא, תבינו גם למה.
-
למה כדורגל הוא בצבעי שחור ולבן?
מסתבר שהצבע של כדורגל קשור למסך הטלוויזיה. הכל התחיל במונדיאל 1970 במקסיקו, שהיה למעשה המונדיאל הראשון מסוגו ששודר בשידור חי בטלוויזיה - שאז שודרה רק בשחור-לבן. חברת אדידס יצרה את הכדור האייקוני בשחור-לבן על מנת להקל על הצפייה במשחק במסך הטלוויזיה, וגם כדי שהצופים יוכלו לעקוב ביתר קלות אחרי הכדור שנמצא כל הזמן בתנועה. הקונטרסט בין השחור ללבן מקל על הצופים לעקוב אחרי הכדור במגרש. המחומשים השחורים גם עזרו לשחקנים ולשופטים לזהות את הסיבוב והמעוף של הכדור. -
למה שטרות הדולרים הם ירוקים?
יש להניח שאילו שטרות הכסף של הדולרים היו בצבעי פסטל של ורוד עתיק או סגול לילך - הקניות שלנו היו יותר צבעוניות, אולם יש סיבה לצבע הגנרי למדי: עמידות הצבע לאורך זמן. בשנת 1929 כאשר הציגו את שטרות הכסף, הלשכה האמריקאית לחריטה והדפסה בחרה להשתמש בדיו ירוק מכיוון שהצבע היה יחסית עמיד בפני שינויים כימיים ופיזיים. כמו כן, בזמנו, פיגמנט ירוק היה זמין בכמויות גדולות להדפסה מהירה. -
למה יש חגורה שחורה בקראטה?
חגורות של אומנויות לחימה מורכבות מ-8 צבעים שונים: לבן, צהוב, כתום, ירוק, כחול, סגול, אדום ושחור. לכל צבע חגורה יש את המשמעות המיוחדת שלו והוא גם מסמל את רמת הניסיון וההתקדמות של המתאמן. כמעט בכל סוגי אומנויות הלחימה, החגורה הראשונה היא החגורה הלבנה והשלב הגבוה ביותר הוא החגורה השחורה, המספר והסדר של החגורות ביניהם יכול להשתנות בהתאם לאמנויות לחימה ספציפיות. קבלה של חגורה שחורה אורכת מספר שנים ודורשת מהמתאמן מסירות והתמדה. אדם שזכה להגיע לחגורה שחורה יכול להתחיל להעביר את הידע שלו לאחרים. יש לא מעט מיתוסים סביב הנושא, אחד מהם הוא שחגורות לבנות נצבעו בעבר בכל פעם בצבע אחר ברגע שהתלמיד התקדם לרמה גבוהה יותר, וכאמור, שחור הוא הכהה ביותר. -
למה שוורים זועמים כשמנופפים מולם בבד אדום?
נראה כי שוורים יכולים ממש להתעצבן כשהם רואים בד אדום מולם, אבל האמת היא שזה בכלל לא קשור לצבע. שוורים הם עיוורי צבעים כך שלא משנה להם באיזה צבע יהיה הבד. השוורים זועמים בגלל ההתגרות של לוחמי השוורים בהם. אז למה בכל זאת הבד הוא תמיד בצבע אדום? האמת היא שהסיבה הזו ממש מקוממת ומרגיזה, אותנו ולא את השור, הסיבה היא שהשוורים לעתים נפצעים במהלך מלחמות השוורים, והבד האדום נועד להסתיר את הדם שניתז מהם. -
למה שמלת כלה תמיד לבנה?
מפתיע אבל כלות לא תמיד לבשו שמלות לבנות. הבד הלבן נחשב יקר ושייך למעמד הגבוה ולהשקיע בשמלה רק לאירוע אחד היה מיותר לחלוטין. אז מה כן נשים נהגו ללבוש לטקס המיוחד? ובכן, את השמלה הכי יפה שהייתה להן - גם אם הייתה חומה, כך היה קל גם לנקות אותה. מי שהתחילה את הטרנד הבתולי והלבן הייתה המלכה ויקטוריה, שלבשה שמלת תחרה לבנה כשנישאה לנסיך אלברט בשנת 1840. באותן שנים הצבע הלבן היקר ייצג באופן מסורתי דווקא צבע של אבל, כך שהבחירה של ויקטוריה הייתה מאוד נועזת ועוררה תרעומת בקרב אריסטוקרטים אנגליים, אבל עם השנים היא הפכה למסורת במדינות רבות. -
למה נייר טואלט בצבע לבן?
הסיבה קשורה לתהליך הייצור שלו ולחומרים מהם הוא עשוי. נייר טואלט עשוי מסיבי תאית, שהם לבנים באופן טבעי. סיבים אלה מעורבים במים ליצירת עיסת עץ, שהיצרנים מלבינים לאחר מכן ליצירת נייר לבן ורך. הפיכת נייר טואלט ללבן במקום כל צבע אחר מוזילה את תהליך הייצור. זו הסיבה אגב שכל ניירות הטואלט שייצרו בשנים האחרונות בצבעי צהוב, סגול וורוד קצת יותר יקרים. -
למה הכדורסל בצבע כתום?
לא תמיד הכדורסל היה בצבעי כתום עם פסים שחורים, כפי שאנחנו מכירים אותו היום. בשנות ה-50 הכדורסל היה בכלל חום. אבל טוני הינקל, המאמן הראשי של קבוצת הכדורסל באוניברסיטת באטלר באינדיאנה, ארה"ב חשב שהשחקנים והקהל מתקשים לראות את הכדור החום. כדי לפתור את הסוגייה הזו, הוא שיתף פעולה עם חברת Spalding וביחד הם פיתחו כדורסל חדש בצבע כתום. הכדורים החדשים הופיעו לראשונה בשנת 1957 ומאז ועד היום מופיע הכדור הכתום על המגרש. -
למה צבעי הרמזור הם אדום-צהוב-ירוק?
שימו לב לזה: מכיוון שהצבע האדום הוא גם צבעו של הדם, הוא תמיד היה מקושר עם סכנה, מלחמה, מוות. לכן, טבעי מאוד שצבע אדום נבחר כדי לסמן לנו לעצור, אחרת נהיה בסכנה. בצבע הירוק נעשה שימוש בתעבורה ימית, והאמת היא שגם באדום. למעשה, אמצעי התחבורה הראשון אשר השתמש בצבעים כדי לקבוע סדר עדיפות לתנועה היה הספינה. על דופן צד ימין של כל ספינה יש אור ירוק, ועל דופן צד שמאל - אור אדום, כך שכאשר שתי אוניות מתקרבות זו לזו, כל אחת תראה דופן אחרת של שכנתה ועל פי צבע האור היא תאט או תעצור (אדום) או תמשיך בתנועה (ירוק). בהמשך, צבעים אלו אומצו גם בכלי התחבורה היבשתיים. בתחילה, במהלך המאה ה-19, סימני הרכבת היו: אדום = עצור, ירוק = זהירות (בדומה לאור הצהוב בימינו) ואור לבן (של עששית) = סע. אך הסימנים הללו יצרו בעיות ולעתים גם תאונות קשות. נהגי קטר לעתים זיהו אור של עששית שבא ממקור אחר כסימן לנסוע, ובפעמים אחרות, אם מסנן הצבע של סימן העצור לדוגמא היה נופל, האור היה הופך לסימן "סע". זו הסיבה שהחליטו לבסוף, לשנות את הסימנים הללו ולהחליף את האור הלבן באור ירוק, להוסיף אור צהוב מהבהב כסמן זהירות. הרעיון מאחורי בחירת הצבע הצהוב הוא שצבע זה בולט מאוד ויחסית ניגודי לצבעים אדום וירוק.