יש כמה סיבות שמשאית המדליות צריכה להמתין לנו מחוץ לביתנו: לא נפלנו קורבן להתקף הזעם של הפעוט, הבאנו את עצמנו לאימון כושר וסיימנו את השנה בפלוס, שלא לומר - לא במינוס. הבעיה היא ש"משאית המדליות" היא קצת כמו "פיית השיניים". היא לא באמת קיימת. מזל שיש לנו את עצמנו לטפיחה קלה על השכם.
בכל שנה אנחנו מבטיחים לעצמנו הבטחות חדשות, אחת מהן שחוזרת על עצמה בכל פעם היא שנשכיל להתנהל נכון יותר כלכלית. אז נכון שנגיף הקורונה גרם לנו לעלות בעל כורחנו על רכבת הרים בלתי נשלטת והמציאות היומיומית המשתנה באופן תדיר, אילצה את כולנו להתמודד עם שינויים תכופים שהגיעו לעומק הכיס של כולנו. תוסיפו לזה את עליית המחירים המתבטאת במגוון רחב של מוצרי צריכה בסיסיים ועד לעליית מחירי תשלומים קבועים, עמלות שירות ועוד. אז מה עושים?
הילה קניסטר בר דויד, מומחית לצרכנות, מנכ״לית מועדון הצרכנות ״שלך״ ואימא ל-3, עם כמה עצות זהב שיעזרו להבין את הטעויות הצרכניות שעשינו בשנה החולפות, כדי שבשנת 2022 נוכל לחסוך אלפי שקלים, די בקלות.
-
לא שיתפתם
מאז ומעולם, כח השיתוף היה אמצעי יעיל להורדת מחירים ויוקר המחייה, אך רבים מאתנו לא ממש משתמשים בו. לפעמים אנחנו מתביישים לשתף, לפעמים לא נעים לנו להטריד שכן או בן משפחה. אבל אם נשים שנייה בצד את הביישנות וחוסר הנעימות, נבין כי כח הקבוצה תמיד יהיה גדול וחסכוני יותר מכח היחיד. תבדקו טוב בסביבה הקרובה שלכם ולפעמים גם אצלכם מתחת לאף, כי ישנם דרכים להוזלת הרכישות שלכם. דקה של שיתוף יכול להוביל לחיסכון רב. מועדוני צרכנות, מועדוני שכנים, אולי תקימו מועדוני חברים! בעלי תחומי עניין זהים (משפחות עם ילדים, חברים בעלי תחביבים זהים) נצלו את כוח הקניה המשותפת. ערכו בדיקה זריזה עם חבריכם ותשאלו לגביי הטבות שאתם יכולים להרוויח דרכם. מאות אלפי הטבות בכל חודש בכרטיסי אשראי לא מנוצלות והולכות לטמיון! (גודיז, כרטיסי מועדון שונים ועוד) מועדוני צרכנות ומועדונים דומים יכולים להעניק הנחות בטווח רחב בין 15-50 אחוזים - תלוי במוצר. אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד! -
לא ערכתם השוואה
כולנו משווים מחירים לפני חופשה בארץ או בחו״ל. אנו בודקים היטב איזו חברת תעופה יותר זולה, איזה בית מלון יוכל להעניק לנו פינוק מקסימלי במינימום כסף. אך נסו לדמיין שאת אותה המוטיבציה לפני חופשה מפנקת, נשקיע על בסיס שבועי, בקניות שלנו. אז רגע לפני שאתם יוצאים לקניות, תערכו סקר שוק: בדקו בחנויות שונות ובאתרי האינטרנט של חנויות או נותני השירותובאתרים שבהם ניתן להשוות את מחירי המוצרים. כיום, קיימים אמצעים טכנולוגיים להשוואת מחירים בקלות, ברשת וגם באפליקציות שונות. השוואת מחירים בין ספקים וחנויות מכל תחומי החיים, יכולה לחסוך לנו עד 23-20 אחוזים בעלות סל הקניות שלנו. מדובר בחיסכון שיכול להגיע לאלפי ואף לעשרות אלפי שקלים בשנה! אם רק נקדיש טיפה זמן. -
הייתם רגישים מדי
קנייה רגשית היא קניה שיכולה לגרום לכם לבזבז כספים לשווא. נסו לנתק רגש וצורך - לא צריכים – לא צורכים. כאשר אתם מתלבטים לגבי כדאיות הרכישה, תבחנו אם הגדרתם אותה מראש עוד לפני שיצאתם מהבית. אל תתפתו לרכוש מוצר שלא תכננתם לקנות. מחקרים מראים כי רגש משפיע לרעה באופן ישיר על עגלת הקניות שלכם בעד 15-20 אחוזים. בכל קניה אנו מבזבזים כספים מיותרים וזאת בשל העובדה כי איננו פועלים על פי מחשבה נקיה. העניין מסתכם באלפי שקלים בשנה, כספים שיכולים להישאר בארנקכם. -
לא תיאמתם ולא פיצלתם את הלו"ז
התאמת יום הקניות השבועי ליום ההנחות הקבוע ברשת ופיצול הקניה, יכולים לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה! במקומות רבים בארץ, כמו ברשתות שיווק רבות, יש יום קבוע בשבוע שבו הן מוכרות חלק מהמוצרים הפופולאריים בהנחות ניכרות. ביום ראשון בשבוע, ברשת זו נמכרים הפירות, הירקות וחומרי הניקוי - בהנחות ניכרות. ברשת אחרת מוצרי בשר וגבינה נמכרים בהנחות ניכרות ביום אחר. אם לא פיצלתם את הקניות (למרות שרבים טוענים שהרעיון הזה אינו מעשי, או אפילו קצת מטורף) תדעו שאתם מפסידים כספים שיכולתם להשאיר בארנקכם. אני יודעת מנסיון אישי כי פיצול הקניה בהחלט אפשרי לביצוע ומביא במקרים רבים לחיסכון כספי ניכר. הרעיון העומד בבסיס השיטה הזו הוא מאוד פשוט: הרשתות מתחרות ביניהן על משיכת הקונים. כל רשת בוחרת קבוצת מוצרים אחרת שעליה היא מעניקה הנחות משמעותיות. הרשת מקווה, שעל ידי פרסום ההנחות האלה, הקונים יימשכו אליה ויבצעו את הקניות שלהם אצלה. -
התביישתם
תתתמקחו עם הספקים שלכם בבית ובכלל! טלווזיה, אינטרנט, ביטוחים, הכל ניתן להוזיל!!! צאו מנקודת ההנחה הזאת. שעות ארוכות בטלפון או באתרים עם נציגי השירות של החברות יכולות לחסוך לכם מאות שקלים בכל חודש ועד אלפי שקלים בשנה. אתם הלקוח וידכם על העליונה! אל תפחדו לשאול, להשוות ולהתעקש בדרישות. כיום, קיימים מספר ספקים לכל מוצר ולכן מומלץ שתעשו בירור מעמיק על אותו שירות, תחייגו לנציג שלכם ותאמרו לו בדיוק מה אתם רוצים. ב-99% מהמקרים תוכלו לחסוך כספים מכל ספק, לפעמים זה שקלים ולפעמים עשרות שקלים, דבר שמסתכם בסופו של דבר בחיסכון שיכול להגיע למאות שקלים ואף יותר בכל שנה. -
לא ירדתם לרזולוציה הנכונה
אותיות קטנות הן בדרך כלל מלכודות גדולות. נתקלתם במבצע מפתה? ביום מכירות מיוחד? זה הזמן לקרוא את האותיות הקטנות, ייתכן שהן מייתרות עבורכם את כדאיות הרכישה. תשאלו את עצמכם שוב: האם אני באמת צריך את זה?! בנוסף, תמיד תשאלו את עצמכם מהי מדיניות ההחזרה והביטול. מה קורה אם התחרטתם וברצונכם להחזיר? לא כל קנייה היא חתונה קתולית! התנאים לביטול העסקה הם חלק ממנה. כללו אותם בשיקולים של כדאיות הרכישה. -
טיפ קטן כגדול לסיום
אני מגדירה צרכנות נבונה כשיטת התנהלות יום-יומית שמאפשרת להוזיל את עלויות המחיה, מבלי לרדת ברמת החיים. במילים אחרות, הצרכן הנבון יודע להשיג את אותם הדברים, רק במחיר נמוך יותר. זכרו - זו לא בושה לשאול, לבדוק ולחקור. בסופו של יום, השאלות הקטנות והבדיקות המהירות, כל אלו ישפיעו על הכיס שלנו. התנהלות צרכנית לא חכמה תשפיע על חשבון הבנק ועל איכות החיים שלכם.