הנה חוזרת הדילמה: אם בחורף מזג האוויר המעורפל, תרתי משמע, מאלץ אותנו להכריע מדי בוקר בשאלה עם כמה שכבות לצאת מהבית ואם לקחת מטרייה - בקיץ מזג האוויר ברור הרבה יותר והמטרה העיקרית היא פשוט כמה שפחות לסבול. תודתנו העמוקה לך, ויליס האוולינד קֶרִיֵר, ממציא המזגן והאיש שאחראי לוויכוח המגדרי הכי מתיש ביקום: להנמיך או להעלות (את הטמפרטורה כמובן).
מהמתח המקפיא במשרד לרכב הפרטי. שם כבר נכנס עניין כלכלי משמעותי, הדלק. ברכב, במיוחד בנסיעה מהירה ובינעירונית אנחנו נעזרים לפעמים גם בפתרון הטבעי של לפתוח חלונות. האם מדובר גם בפתרון משתלם? מיזוג אוויר ברכב מגדיל כמובן במידה ניכרת את צריכת הדלק מצד שני, גם פתיחת החלונות מאלצת את מנוע הרכב להתאמץ יותר ולגבור על הרוח החזקה שבולמת אותו.
מזגן או חלון פתוח - במה זה תלוי?
בשנת 2004 נערך מבחן על ידי מהנדסי רכב על שני כלי רכב, רכב שטח ומכונית משפחתית. בשני המקרים נמצא שלנסיעה עם חלונות פתוחים הייתה השפעה שלילית משמעותית על צריכת הדלק - יותר מאשר שימוש במזגן של הרכב. במקרה של המכונית המשפחתית הפער היה משמעותי במיוחד ועמד על 20% לעומת פער של 8% ברכב שטח.
לעומת זאת בבדיקות שנערכו בשנים מאורחות יותר ההבדלים היו זניחים יותר והגורם המכריע העיקרי הייתה מהירות הנסיעה. במבחן שנערך בשנת 2013 על רכב טויוטה קורולה (שנת 2009) נמצא שעד מהירות של 130 קמ"ש צריכת הדלק בנסיעה עם חלונות פתוחים הייתה זהה לנסיעה עם מזגן. מצד שני, בבדיקה נוספת שנערכה על רכב מדגם פורד אקספלורר (שנת 2009) נמצא שהנהיגה עם החלונות למטה הייתה דווקא חסכונית יותר במהירויות נמוכות, עד מהירות של כ-95 קמ"ש.
ב"מכסחי המיתוסים" (תוכנית טלוויזיה אמריקאית בערוץ discovery שבוחנת מיתוסים ואגדות שונות מהתרבות הפופולרית) התמודדו גם הם עם השאלה, ומצאו הבדלים במהירויות שונות של בין 70 קמ"ש ל-90 קמ"ש. בבדיקה נוספת הם גילו ש-80 קמ"ש היא נקודת ההצלבה: מעל המהירות הזו, סגירת החלונות חוסכת יותר דלק ממה שהמזגן צורך.
לסיכום, תשובה חד משמעית, אין. בין היתר כמות צריכת הדלק תלויה גם במשתנים נוספים החל מסוג הרכב, המזגן, עוצמת המנוע ועד עוצמת הרוחות ותנאי מזג האוויר. אך למרות ההבדלים בתוצאות אפשר ללכת בגדול על כלל האצבע: לשמור את החלונות למטה בנסיעות רגועות ולהשתמש במיזוג אוויר בנסיעות מהירות.
איך לקרר במהירות את הרכב?
ביום חם במיוחד, הטמפרטורות בתוך המכונית יכולות להיות גבוהות עד 40 מעלות צלזיוס מאשר בחוץ. מכונית כהה תהיה חמה ב-3-10 מעלות פחות, יחסית לאחותה הבהירה – לא הבדל משמעותי בימים של חום גבוה. כשנכנסים לרכב לוהט מומלץ קודם כל לפתוח את החלונות כדי לאפשר לאוויר החם ביותר לברוח. לאחר מכן יהיה אפשר לתת למזגן להתחיל לעבוד ולקרר את האוויר החם שנשאר. איך אפשר לזרז את תהליך הקירור?
- אם לא אכפת לכם לקבל מבטים מוזרים אפשר לפתוח ולסגור את דלת הרכב מספר פעמים, כדי לדחוף את החום, תוך כדי שהחלון בצד השני פתוח.
- סיימתם להעיף את החום החוצה? עדיף לא להמתין לפני שאתם מתחילים לנסוע עד שהרכב יתקרר - מיזוג האוויר של המכונית עובד הרבה יותר טוב בזמן הנהיגה בפועל. ככל שהמנוע מסתובב מהר יותר, כך המדחס פועל מהר יותר.
- עוד דרך לייעל את המיזוג ברכב הוא להניח סמרטוט רטוב מעל פתח האוורור, כך האוויר שנשפך החוצה יהיה קריר הרבה יותר. וודאו שיש לכם כמה סמרטוטים רטובים מוכנים להחלפה כי הם הולכים להתייבש די מהר.
ואפשר גם לשמור מראש על רכב קריר:
- לחנות באזורים מוצלים.
- להקפיד על מגן שמשה קדמית. אפשר גם להשתעשע עם מגן של רביעיית בנות הזהב.
- להניח מגבת על מושבי עור.
- להשתמש בכיסויי בד בצבע בהיר על המושבים הכהים.