בשנת 2014 אחת המילים המחופשות ביותר במנוע החיפוש של גוגל הייתה "סלפי". כולם רצו לדעת מה זה, איך עושים את זה ומהר מאוד זו הפכה להיות תופעה תרבותית. אבל האם הסלפי "הומצא" או שהיה כאן כל הזמן ופשוט קיבל מינוח ש"תפס"? מה קדם למה? ואיך כל זה קשור לסטוריטלינג? או שאולי נכון יותר לשאול - מה זה בכלל סטוריטלינג? טרנד חולף או מיומנות חובה בימינו? את מי זה משרת ולמה?

פאסט פארוורד ל-2021 בואכה 2022 -  אחת המילים המדוברות והמחופשות ביותר בשנים האחרונות היא "סטוריטלינג". גם כאן, אפשר להניח שמדובר במונח חדש, אך על פי אסף סידס, מנכ"ל leave a mark, אחת מחברות הסטוריטלינג הראשונות בישראל, מדובר בשיטה העתיקה ביותר באנושות, לעשות את הדבר הכי פשוט והכי חשוב – להעביר מסר. ביקשנו להבין מה זה בכלל אומר, את מי זה משרת בדיוק ואיך. 

  1. מה זה בכלל? 

    יכול להיות שבעבר קראו לזה "סיפור מותג", "מיתוג אישי", "ערכי ליבה", "הצעת הערך" ועוד שאר שמות שהומצאו על ידי תעשיות השיווק והפרסום ואומצו ע"י הציבור הרחב. אבל מספרי סיפורים קיימים משחר האנושות – תחילה תקשרו בני האדם דרך ציורים, בכתב, בקולות והברות ולבסוף בדיבור ובמילים. זוהי ההוכחה שהסטורטלינג היה כאן הרבה לפנינו וישאר כאן עוד הרבה אחרינו.
    ובפשטות: סטורטילר אינו מקצוע כמו רופא/ה או עריכת דין למשל, אלא מדובר במיומנות נרכשת שיכולה לשרת כל אדם בכל עיסוק. 

  2. כיצד ניתן לרכוש את המיומנות?

    מדובר בסיפור ממזרי קצת. לעתים יש כאלה שפשוט "נולדו ככה" או ספגו את הכישרון הזה מהאוניברסיטה של החיים, ממש כמו כאלה שיודעים לנהל מו"מ, להתמקח או אפילו לבחור את האבטיח הכי נכון בשוק. עם זאת, כמובן שכמו כמעט כל מיומנות, גם את כישורי הסטוריטלינג ניתן להשיג באמצעות סדנאות וקורסים שונים. 

    "סטוריטלינג, ממש כמו המוח שלנו הוא שריר. יש סטוריטלרים שזה בא להם יותר בקלות ויש כאלה שצריכים להתאמן, אבל בהחלט אפשר להפוך לטובים יותר בסטוריטלינג באמצעות כמה דרכים פשוטות.", אומר סידס. סטוריטלר טוב הוא כזה שמצליח לשלב בין יכולות כתיבה ושיח לבין שליטה בטון וברטוריקה – מיומנויות נרכשות שניתן (ואף מומלץ) לרכוש, אבל רגע לפני שאתם מקלידים "קורס סטוריטלינג" בגוגל, חשוב שתבחנו ממי אתם לומדים. האם מרצה הקורס הוא סטוריטלר מטעם עצמו או שמגיע עם קבלות? האם הקורס אותו הוא מעביר מועבר בשיטה אותה הוא מלמד? כמו כל תחום עיסוק בצמיחה (ע"ע מקצוע הקואווצ'ינג שהחל להצמיח מאמנים כמו פטריות אחרי הגשם), עם הביקוש עולה גם ההיצע ומגוון רחב של סטוריטלרים יילחמו על תשומת הלב והכיס שלכם", אומר סידס ומדגיש: "בדקו היטב שהקורס או הסדנא שאתם לוקחים מעניקים לכם כלים פרקטיים ומתודות עבודה שתוכלו ליישם החל ממחר בבוקר. המבחן האמיתי יגיע ביום שאחרי – האם הצלחתם להעביר רעיון בפגישה, להשיג מטרה, לדייק מסרים, לקבל קשב מלא בזמן פרזנטציה? השאלות האלה יעזרו לכם להבין האם בחרתם נכון.

    via GIPHY



  3. למה זה טוב?

    מכירים את זה שאתם מעבירים מצגת עסקית סופר חשובה רק בשביל לגלות שבסופה חצי מהאנשים נרדמו והחצי השני לא הבין על מה אתם מדברים? הכל מתחיל ונגמר בסטוריטלינג שלכם. "בעולם מוצף מידע ומסרים, כל אחד רוצה לבלוט מעל היתר ובשביל זה, צריך לדעת לקחת את ערכי המותג, ה-די.אן.איי האנושי, החזון, המטרות, האג'נדה, התדמית ועוד ולכנס את הכל לתוך מסר מזוקק, אפקטיבי, זכיר ומשכנע. היכולת לתפוס קשב בעולם ללא קשב ויותר מכך – לשמר אותו, היא נכס שכל ארגון צריך לשאוף אליו", מסביר סידס.

  4. את מי זה משרת ולמה?

    אם חשבתם שסטוריטלינג מתחיל ונגמר בפרסום ושיווק, כנראה שתופתעו לגלות כי הטווח הוא רחב אך נפוץ בעיקר בקרב חברות הייטק, קהילות, עמותות, ארגונים גדולים, סטארטאפים, משקיעים, לקוחות, יזמים ובאופן כללי – מול כל מי שמעוניין לייצר חיבור והנעה עם קהל היעד שלו, מסביר סידס.  "החיבור הזה יכול להיות דרך מיילים, וואטסאפ משרדי, ניוזלטר ואפילו בעל פה. החיבור לא חייב להיות למותג, הוא יכול להיות לרעיון, לפורמט, לפרסונה ובעצם כמעט לכל אחד בכל מקום שבו אנו מציגים את עצמנו ואת הסיפור שאנחנו מספרים על עצמנו לאחרים".
  5. מי שקורא, כותב

    ככל שתקראו יותר, עולם הדימויים שלכם יועשר ואיתו גם היכולת שלכם להחזיק קהל קשוב דרך המילים שלכם, בין אם הן על דף או בפרזנטציה מול מאות אנשים. בעוד שבעבר, "לקרוא יותר" התייחס בעיקר לספרים, היום הפרשנות פתוחה יותר ואנחנו יכולים לצרוך מידע חשוב ורלוונטי גם בתוך קהילות פייסבוק ואפילו לקבל תובנות מקריאת דעות שונות בטוקבקים.
  6. אתם משתמשים בסטוריטלינג בכל מקום

    נקודות המפגש שלכם עם שעולם הסטוריטלינג רבות יותר ממה שאתם אולי חושבים או יודעים, החל ממפגש חברתי שבו אתם מעוניינים לייצר רושם ראשוני, דרך הרשתות החברתיות ועד למצגת שיווקית שיכולה להפוך מאוסף של שקפים מול קהל מהנהן ומנומנם לפרזנטציה גורפת מחמאות שבסופה ברור לכל מי שנכח בחדר מה צריך לעשות החל ממחר בבוקר. "בסופו של יום, אם תשכילו להשתמש בכלי הזה נכון, תקבלו ערך מוסף שיתרגם את עצמו למגוון תחומים בחייכם", מדגיש סידס.