אחת העסקאות המסקרנות ביותר בחלון ההעברות ההיסטורי שננעל השבוע הייתה חזרתו של כריסטיאנו רונאלדו למנצ'סטר יונייטד אחרי 12 שנים. התרומה המקצועית שהכוכב הפורטוגלי ייתן לשדים האדומים היא נושא מסקרן בפני עצמו, אך לא פחות מכך, גם ההשפעה המסחרית של CR7 על המועדון, שאותה ניתחו ב"את'לטיק".
הפורטוגלי עזב את יובנטוס אחרי שהישג השיא שלו איתה בליגת האלופות היה הגעה לרבע הגמר, וגם זה רק פעם אחת, ובשנתו האחרונה במועדון הגברת הזקנה אף איבדה את האליפות לאינטר אחרי רצף של תשע זכיות. ובכל זאת, כאשר נשיא המועדון אנדראה אניילי נשאל אם הוא מתחרט על כך שרכש את הכוכב ביותר מ-100 מיליון יורו, והעניק לו חוזה עתק, הוא השיב: "לעולם לא. הייתי עושה את זה שוב גם מחר".
הסיבה לכך היא שתופעת רונאלדו חצתה את גבולות האצטדיון של יובנטוס, וההכנסות שלה כתאגיד צמחו בכל מדד אפשרי: מכירת חולצות, עוקבים ברשתות החברתיות, חסויות ועוד, כך שהפנומן היה ערובה להרבה יותר מאשר רק שערים במגרש. מנצ'סטר יונייטד, שהחזירה אליה את הבן האובד הקיץ, היא גם כך אחד התאגידים החזקים ביותר בפרמייר-ליג, וכמו יובנטוס, גם היא תרצה ליהנות באותה דרך מהנכס החדש-ישן שלה.
המנכ"ל אד וודוורד היה מי שתיאר את היתרונות שבהחתמתו של הפורטוגלי לאחים גלייזר שמחזיקים במועדון, והציג את להם את פוטנציאל ההשפעה הכלכלית ואת העסקאות העתידיות שהיא יכולה לגרור. לכן, יונייטד רואה הזדמנות להחזיר חלק גדול מההוצאות שלה, אם לא את כולן, על רונאלדו. בנוסף ל-12.9 מיליון ליש"ט שהשקיעה ברכישתו, יונייטד תשלם לכריסטיאנו שכר שבועי של 450 אלף ליש"ט בחוזה לשנתיים, כלומר התחייבות כולל של 60 מיליון ליש"ט, שתוכל לגדול ל-90 מיליון ליש"ט עם האופציה לשנה שלישית תמומש.
כחלק מהעניין, הפורטוגלי כבר קיבל את חולצה מספר 7 האייקונית, שאותה העביר אדינסון קבאני. עסקאות החסות העתידיות צפויות לגדול, ובעדיפות העליונה נמצא החיפוש אחרי ספונסרית למתחם האימונים קרינגטון, אחרי שההתקשרות בת שמונה השנים עם חברת AON, שכניסה 180 מיליון ליש"ט, הגיע לסיומה הקיץ. ואין ספק שנוכחותו של הכוכב רק תעזור בנושא.
אנדראה סרטורי, שכתב את המחקר "ממדריד לטורינו: כלכלת רונאלדו", סיפר: "ההשפעה הייתה משמעותית, במיוחד על הכנסות מסחריות ומהאצטדיון, והיא הייתה בולטת הרבה יותר אם מגפת הקורונה לא הייתה מתפרצת. אם מסתכלים על ההכנסה המסחרית, יובה צמחה מ-143 מיליון יורו ב-2017/18 ל-175 מיליון יורו ב-2019/20. בחסות הראשית על החולצה, ג'יפ, היא צמחה מ-17 מיליון יורו ל-45 מיליון יורו. עם המלבישה אדידס, הסכומים טיפסו מ-23 מיליון יורו ל-51 מיליון יורו".
סרטורי המשיך: "ברשתות החברתיות, יובה יותר מהכפילה את כמות העוקבים שלה מקצת פחות מ-50 מיליון לפני שחתם ל-110 מיליון כעת. זה יותר מכפול. אלה מספרים שמראים את היתרונות שרונאלדו הביא מבחינה מסחרית. גם מספר החולצות שנמכרו הוכפל, זאת למרות המגפה העולמית. אני לא חושב שאפשר להשוות ליונייטד, כי נקודת המוצא שונה מאוד".
יונייטד היא לא רק מותג חזק יותר מליגה חזקה יותר, אלא גם כמות האוהדים שלה ברחבי העולם מוערכת ב-1.1 מיליארד איש. המועדון מתהדר ב-24 שותפים עסקיים, שמשלמים סכומים של שבע ספרות כדי להיות מזוהים עם המותג יונייטד, וחברת Teamviewer שהפכה לנותנת החסרות הראשית מכניסה לה 47 מיליון ליש"ט לשנה, בנוסף ל-80 מיליון ליש"ט בשנה מהמלבישה אדידס. ממכירת החולצות עצמן אגב, יונייטד צפויה להכניס לכל היותר 10%, כך שכאן המלבישה הגרמנית היא ללא ספק הרוויחה הגדולה.
ולא מדובר רק על הכנסות לטווח הארוך. בכיר במועדון אירופאי גדול אחר אמר ל"אתלטיק" שחזרה של שחקן בסדר גודל של רונאלדו לאולד טראפורד מציבה את יונייטד בפסגת הפירמידה של הכדורגל העולמי.
אהסן שה, מנכ"ל חברת השיווק B-Engaged, אמר: "זה מה שהיה חסר ליונייטד במשך תקופה. אני חושב שזה תורם יותר לתדמית מאשר למאזנים בבנק, בכך שהם הראו שהם עדיין יכולים להחתים את השחקנים הכי גדולים. ג'יידון סאנצ'ו הוא שחקן מצוין, אבל לא באותו פרופיל. פול פוגבה הוא היחיד שמתקרב בקנה מידה עולמי. רונאלדו וליאו מסי הם השניים שחוצים את גבולות הכדורגל, ואחד מהם עוזר לך להיות מעצמה מסחרית".
לדוגמה, חשבון האינסטגרם של המועדון מושך בדרך כלל כ-30,000 עוקבים חדשים בכל יום, אבל בהכרזה על ההגעה של רונאלדו ביום שישי בערב נוספו 800,000 עוקבים בתוך שעה. ביום שלישי, עם החתימה הרשמית, נוספו 3.1 מיליון נוספים, עלייה של כשמונה אחוזים. הטוויטר של יונייטד ודף הפייסבוק גם הראה עליות.
רונאלדו עצמו הוא לא רק בעל מספר העוקבים הגבוה ביותר באינסטגרם (337 מיליון), הוא גם הספורטאי שהכי עוקבים אחריו בטוויטר (94 מיליון), ורק ברק אובמה, ג'סטין ביבר, קייטי פרי וריהאנה מקדימים אותו. תוסיפו לכך את כמות העוקבים שלו בפייסבוק (150 מיליון) כך שלרשתות החברתיות שלו יש חשיפה לכ-600 מיליון. או במילים אחרות, קרוב לפעמיים אוכלוסיית ארצות הברית. יונייטד עצמה אפילו לא קרובה למספרים האלה, עם 150 מיליון עוקבים בסך הכל. אז מעבר לרצון להגיע שוב לטופ העולמי אחרי זמן רב (עם זכייה אפשרית בליגת האלופות), ההגעה של רונאלדו מסדרת את יונייטד בעוד מספר אספקטים על הדרך.